Gå til innhold

Ixus 800 diskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg ser veldig lite oppmerksomhet rundt dette. Er det fordi det ikke har kommet på markedet, eller synes folk det er uinteressant?

Det markerer i alle fall et tydelig brudd med 750 med færre pixler, mindresensor (?), mer zoom og optisk stabilisator. Er det den neste kongen av små pek og skyt, eller et feilsteg fra Canon?

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er mindre megapixler er da seriøst ingen ulempe, men så hørte jeg at det har mindre bildesensor også. Hvordan dette slår ut i bildestøy gjenstår å se, men optisk bildestabilisator og mer zoom kan ikke helt oppveie for mye støy. Men det blir spennende å se. Mindre sensor har nok sitt å si for at folk ikke venter så veldig i spenning.

Pentax Optio A10 går derimot andre veien, og putter større bildesensorer på 1/1,8" inn i kamerastørrelser som tidligere har hatt 1/2,5". 8 megapixler innebærer riktignok en viss skepsis med tanke på støy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Znib2BjT

Dersom rask fokus og skarpe bilder ikke er viktig velger du canon ixus serien. synes olympus gir mye mere kamera for pengene. men, canon er vel gode annonsører. det er som oftes de som kommer godt ut i tester.

Lenke til kommentar

Nå gir da Canon skarpe bilder, og fokusen er blitt riktig så rask på de siste Ixus modellene de siste... ja... to årene.

Har et Canon Ixus V3 med tre megapixler... 2002 modell om jeg ikke husker feil. Det gir langt renere og skarpere bilder enn mange av dagens modeller med åtte megapixler. Så hvilket merke man foretrekker, kommer an på hvilken modell man har prøvd. Har du prøvd en Ixus 40/50/55 så forstår jeg skepsisen din... dette er kamera laget for å være små, og bildekvaliteten er ikke maks her. Samme som Olympus mju-mini-serien. Gir bilder som ligger i nederste kvalitetssjiktet, men de er laget for å være små... akkurat som de små Ixus'ene. Så ikke sammenlign f.eks Ixus 50 med Mju-800. Dette er to vidt forskjellige kamera. Sammenlign for eksempel Ixus 750 med Mju-800 så har du et bedre sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Stabilisator gir vel mulighet til lengre lukketid i endel situasjoner.

Lengre lukketid gir vel mulighet til mindre støy (kompensere for mindre sensor). Spesielt gjelder det om man benytter seg av de økte tele-mulighetene som vel fort gir lite lys/mye støy, og som ellers fort blir uskarpe pga risting i kamera?

Men stor sensor høres ut som gull-oppskriften på bra bilder.

-k

Lenke til kommentar

Stabilisator gir deg mulighet til lengre lukkertider hvis det ikke er av objekter i bevegelse. En stabilisator vil aldri få en liten unge til å stå stille lengre enn vanlig. Den vil kun kompensere for bevegelser fotografen skaper selv. Så tar man bilde av noe som beveger seg, kan du ikke kompensere for bildebrikke ved å sette ned ISO verdien.

Blir spennende å se, når man får muligheten til å teste Ixus 800 mot 750. Jeg er skeptisk, men spent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har dere bilder tatt med Ixus 800.

Se link: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2...03/31/3558.html

Her er tilsvarende bilder tatt med Pentax A10. Den har stor (1,8) bildebrikke, stabilisator, men kun 3x zoom.

Se link: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2...03/30/3538.html

Og her er noen bildeeksempler tatt med Sony T9. Den har liten (2,5) bildebrikke, 3x zoom og stabilisator. Synes den tar utrolig bra bilder, tross størrelsen.

Se link: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2...01/06/2967.html

Lenke til kommentar
Her er tilsvarende bilder tatt med Pentax A10. Den har stor (1,8) bildebrikke, stabilisator, men kun 3x zoom.

Se link: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2...03/30/3538.html

Pentax A10 imponerer meg sterkt. At de får inn en så stor bildebrikke og så god optikk i et så lite kamera er meget bra. Bildene blir jo brukbare selv på 800 ISO og det er intet mindre enn imponerende. På Iso 50 er jo bildet helt silkeglatt. En av mine nye favoritter, helt klart.

Lenke til kommentar
Her er en First Impressions test.

Men den testen er ikke god nok til at jeg kan bestemme meg. Har planer om å kjøpe Ixus 800 i USA innen 2 uker. Om det er bra vel å merke..

5878071[/snapback]

Tja, ser det har vert litt diskusjon rundt liten bildesensor, så hvis man trenger nytt kamera akuratt nå så bør man muligens kjøpe noe billig brukt, og så venter man til ixus850is kommer, for den kommer nok, og da med større skjerm og større sensor, hvis man da har bestemt seg for ixus serien, noen som hvet hvor lang tid det tok mellom lansering av 700 og 750?

Lenke til kommentar
Her er en First Impressions test.

Men den testen er ikke god nok til at jeg kan bestemme meg. Har planer om å kjøpe Ixus 800 i USA innen 2 uker. Om det er bra vel å merke..

5878071[/snapback]

Tja, ser det har vert litt diskusjon rundt liten bildesensor, så hvis man trenger nytt kamera akuratt nå så bør man muligens kjøpe noe billig brukt, og så venter man til ixus850is kommer, for den kommer nok, og da med større skjerm og større sensor, hvis man da har bestemt seg for ixus serien, noen som hvet hvor lang tid det tok mellom lansering av 700 og 750?

5881501[/snapback]

IXUS 700 ble lansert februar 2005

IXUS 750 ble lansert august 2005

IXUS 800 ble lansert februar 2006

Så for tiden kommer det nytt hvert halveår.

Men hvis du skal vente på IXUS 850, da kommer jo snart IXUS 900 som er mye bedre. Det er bedre og kjøpe et bra komera nå og så heller bytte om noen år igjen. Hvis en bare skal vente og vente da kan en jo like godt kjøpe prospektkort i turistbutikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...