Gå til innhold

Ny planskanner, like bra som filmskannere?

Anbefalte innlegg

Dermed blir det hverken test eller publisering i juni. Jeg kan umulig teste et produkt som ikke kan leveres, men så snart den kommer skal jeg gå i gang. I øyeblikket ser midten av juli ut som et realistisk mål for publiseringen.

6348584[/snapback]

Vi venter fortsatt spent ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å beklage at forskjellige ting har vært vanskelige å få fatt i. Nå har jeg - omsider - fått tak i en rekke mellomformats dias og negativer. Jeg har nemlig besluttet at dersom det skal bli en skikkelig test, må også mellomformatet testes siden det er ganske mange som sitter med mellomformatsutstyr og enten vil digitalisere eksisterende film eller fortsette med mellomformat film. Du skal nemlig meget høyt opp i pris for å få et digitalt speilreflekskamera som hamler opp med mellomformat film.

Nå er det store spørsmålet om jeg/vi får tak i en Nikon LS-9000 i tillegg til de to Epson-skannerne som allerede er her. (700 og 750)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Jaha - vi får håpe testen kommer før v800 kommer ut da ;)

6920746[/snapback]

Ingen fare. Da tar jeg den i samme slengen.

Nå har jeg - endelig - fått lånt mellomformatfilm å skanne.

6921164[/snapback]

Det blir en grundig test skjønner jeg ... ;)

Er det 6 uker du har holdt på?

Lenke til kommentar
[...] Jeg er her i tvil om hvorvidt det er noe poeng i å ta med den eldre og utgåtte LS-4000 i testen når både LS-50 og LS-5000 overgår den. Er det noen som har synspunkter på det?

5806460[/snapback]

For de av oss som har en eldre filmscanner, kan det være interessant å se hvordan nye planscannere kommer ut i forhold. Så jeg synes det er et poeng å ta med LS-4000. Jeg har riktignok bare en LS-30/Coolscan III, men om V700 kommer ut som minst like bra som LS-4000, vet jeg at V700 vil slå min gamle LS-30.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

6920746[/snapback]

6921164[/snapback]

Hvordan går det? Blir det publisering snart eller går all tiden med til innlegg på foto.no ;) ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det foreligger nå en test av Epson V750:

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interacti...V750/page_1.htm

Den er sammenlignet med Nikon LS9000:

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interacti...V750/page_5.htm

Forgetting the V700 for a moment, the V750 is still an excellent scanner and probably the best in the A4 class, I haven't tested any other flatbed scanner that can match the performance of this scanner. For film scanning this scanner is the best there is, short of going down the dedicated film scanner route. The quality of scans for medium and large format films is outstanding, especially as the results are near identical to a dedicated film scanner costing £2500.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Nå er det jo bare 9 mnd siden Teleskopos lovet oss en Akam-test på disse, så det er kanskje fortsatt litt for tidlig å begynne å vente?

Jeg har aldri utført noen slik test, så jeg vet ikke hvor lang tid slikt tar. Men det mister jo litt av nyhetens interesse... Men så har jeg jo litt mer enn bare en liten anelse om hva konklusjonen blir ;)

Med mindre min Canoscan tar kvelden snart blir det nok en stund til jeg kjøper nye scanner, men V700/V750 står helt klart høyt på lista da - uansett hva konklusjonen på Teleskopos' test blir.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

6920746[/snapback]

6921164[/snapback]

Hei Teleskopos!

Jeg ser du er aktiv på Akams forum igjen. Hva med testen av skannere blir den noe av?

Lenke til kommentar
Ja, nå er det sannelig på tide.

9295260[/snapback]

(Rødme beskjemmet)

Hva som skjedde var at i det øyeblikk jeg skulle fullføre testen, ble jeg nødt til å nærmest kaste alt jeg hadde i hendene for å kunne reise på denne Mt. Everest-ekspedisjonen:

http://www.akam.no/test/ekspedisjon/everes...7_og_akam/39952

Samtidig måtte Epson-importøren ha skannerne (V700/V750) tilbake slik at de var utilgjengelige ved hjemkomsten den 26. mai i år. Den situasjonen var både beklagelig og meget ergerlig, og sant å si er det nå motet som svikter slik at jeg ikke helt våger å kontakte Epson for *enda* en gang å be om å få utlånt Epson-skannerne til test. Men dét er naturligvis hva jeg burde mobilisere ryggrad til å gjøre. Men da trenger jeg litt oppmuntring fra forsamlingen, for det er saktens litt flaut... I så fall må det bli senere på høsten, men det er absolutt aktuelt.

Jeg vil unngå å uttale meg om Epson-planskannernes kvalitet/anbefalelsesverdighet vis-a-vis filmskannere uten å publisere en test med bildemateriale, bortsett fra at jeg kan avsløre at hvis det er *mellomformat* det er snakk om er Epson 700 og 750 absolutt uproblematiske. De fleste er nok klar over at informasjonsmengden i mellomformatene 4x5, 6x6, 6x7 og 6x9 er så vidt mye større enn i 35mm at du vil oppnå et forholdsvis mye bedre resultat med slike filmformater enn med 35mm også dersom den anvendte skanneren skulle være litt mindre god enn det ypperste.

Når det gjelder 35mm og de nevnte Epson-skannerne kan jeg altså vanskelig si noe på det nåværende tidspunkt; det vil bli helt feil både overfor Epson-importøren og dere som er interessert i filmskanning dersom jeg skulle uttale meg om en kvalitet og eventuelle ulikheter uten å la uttalelsene ledsages av en fyldig og mest mulig relevant dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...