Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger argumenter for og mot abort

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt en person som ble født hjernedød. Han lå koblet til respirator i flere uker (ja, hvis ikke måneder)

Altså, han var født med en hjerne som en grønnsak.

Han lever den dagen i dag er en av Norges beste breakere...

- Tenk litt på den.

5790562[/snapback]

Det bekrefter det jeg har trodd hele tiden; breakdancing er bare spasmer fremkalt av den gudsjammerlige musikkens pounding mot grønnsakshjernen. Sier vel litt om det generelle intelligensnivået hos breakere... :tease:

Neida, breaking og hiphop er tøft det. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det andre: Det at abort er et mord (i min mening) skulle være et godt nok argument til at man ikke burde gjøre det!

5789066[/snapback]

Mord og mord. Når starter egentlig livet man tar fra fosteret?

Starter livet idet eggcellen og sædcellen smelter sammen? Blir ikke abort da det samme som å fjerne uønskede bakterier (som har ca. like mange celler).

Og hvis fosteret er like langt på vei som at det er blitt på størrelse med en flue (syv uker på vei), så har det fremdeles ikke et kvidder av intelligens eller bevissthet. Jeg vil fasktisk påstå at en flue er smartere enn det fosteret. Blir ikke da abort det samme som å ta livet av en flue/veps? Har du aldri slått en irriterende flue/veps før kanskje?

5790722[/snapback]

For all del, ikke sammenlign fluer og fostre.

- Poenget er ikke at fosteret har kommet så langt, meningen er at det KAN komme langt...

5790802[/snapback]

Fosteret KAN også ødelegge livet til en 17-18 år gammel jente.

Når intelligensen ligger under intelligensen til en flue/veps/bie, tar jeg meg friheten å sammenlikne dem. Fluen/vepsen/bien kan i det minste utrette noe akkurat nå. Bien lager f.eks honning som mennesket kan spise, men allikevel slår vi vilt etter dem når de kommer nær oss.

5790894[/snapback]

Ja og jeg tillater meg å sammenligne med en sædcelle. Den kan ivhertfall svømme, og gjøre et "oppdrag". :w00t:

(var ikke ironisk)

Lenke til kommentar
Jeg har møtt en person som ble født hjernedød. Han lå koblet til respirator i flere uker (ja, hvis ikke måneder)

Altså, han var født med en hjerne som en grønnsak.

Han lever den dagen i dag er en av Norges beste breakere...

- Tenk litt på den.

5790562[/snapback]

Det bekrefter det jeg har trodd hele tiden; breakdancing er bare spasmer fremkalt av den gudsjammerlige musikkens pounding mot grønnsakshjernen. Sier vel litt om det generelle intelligensnivået hos breakere... :tease:

Neida, breaking og hiphop er tøft det. :tease:

5791027[/snapback]

Prøv å hold seriøsitetetn oppe i tråden da... Hvis du ikke har noe klokt å si så klapp igjen..
Lenke til kommentar
Har hatt to seriøse innlegg i denne tråden allerede som oppsummerer mesteparten av det jeg mener om abort, det må da være lov å dra en spøk.

EDIT: 4, var det visst.

5791744[/snapback]

Det var ingen god spøk :ermm:
Lenke til kommentar

Når jeg leser at folk sier at de er abort-MOTSTANDERE blir jeg blank! hvordan er d mulig å tenke så snevert? jeg blir sååå ekstremt provosert at jeg vet ikke om dette inlegget kan bli serriøst eller nogenlunde fremme mit syn på en bra måte. hvordan kan noen DØMME et annet menneske til å føde? skal ikke et menneske ha rett til å bestemme over sitt eget liv? dere som sier at abort er mord og skaffer landet en anti-abort lov burde virkelig tenke dere om før dere "kaster den første steinen på hora"! abort kan kanske være et "mord" på et ufødt menneske, men å dømme et annet menneske til å føde og bruke 18 år av sitt liv på å forsørge et annet er faen meg å "drepe" et annet menneske og detts livsplaner!! hvis valget deres var å velge mellom å redde 1 liv enn å ødelegge 2 hva er valget? dere vet at en person som overhodet ikke er interresert i å fostre opp et barn kommer til å belaste barnet resten av livet og da vil barne altid ha en følelse av å være uønsket! og å si at en person som har blitt voldtatt har tillatelse til å gjøre d er for umoralsk! UANSETT hvordan dette barnet har blitt unnfanget er ingens sak!

JEG BLIR KVALM AV DERE *klumpihalsen*

Lenke til kommentar

Det var et spesielt innlegg. Nå er det noe som heter å ha egne meninger da. Du trenger ikke spytte på oss fordi vi ikke deler dine, noe spesielle meninger.

Du sier:

skal ikke et menneske ha rett til å bestemme over sitt eget liv?

Hva med fosteret da? Har ikke det samme rett til å leve? :hm:

Lenke til kommentar
Har ikke det samme rett til å leve? :hm:

5796308[/snapback]

Det er det hele diskusjonen koker ned til. Jeg mener definitivt nei, siden det etter min mening ikke er et menneske, men bare noe som har potensiale til å bli det. Da blir det det samme som å forby onani, fordi man på den måten dreper potensielle mennesker.

EDIT: Zajoh skriver jo bare hva hans egne følelser for abortmotstandere er, og forklarer hvorfor. Det må være lov. Det hadde vært mindre elegant om han bare skrev "alle abortmotstandere er svin" eller noe i den gaten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Har ikke det samme rett til å leve? :hm:

5796308[/snapback]

Det er det hele diskusjonen koker ned til. Jeg mener definitivt nei, siden det etter min mening ikke er et menneske, men bare noe som har potensiale til å bli det. Da blir det det samme som å forby onani, fordi man på den måten dreper potensielle mennesker.

5796414[/snapback]

Nei, fordi det kanskje må en eggcelle til? :whistle:

Edit: Skjønte poenget ditt

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Nei, fordi det kanskje må en eggcelle til?  :whistle:

5796428[/snapback]

Det må masse næring til for at et foster skal bli klar for verden også, så jeg ser ikke hvordan det svekker argumentet...

5796469[/snapback]

Du har rett, dette koker bort. Jeg er fortsatt imot abort! :yes:
Lenke til kommentar

Få eller ingen jenter som har svart her eller bare virker det slik?

Jeg er 16, blir snart 17. Hadde jeg blitt gravid hadde ikke jeg fått mye støtte hjemme ifra nei. Hadde blitt kastet på hodet ut eller fått beskjed om at denne ungen skal ikke vi ha ansvaret for. Har jeg vært så idiot å rote det til med prevensjonsmidler/vært uheldig så er det min feil og mitt ansvar.

Da står jeg der helt aleine. Får jeg ungen må jeg avbryte utdannelsen og leve på staten. Store deler/hele ungdommen min vil gå tapt i bleieskift og våkenetter. Jeg er ikke moden nok eller klar for å ta ansvar for et annet menneske og vil nok se på ungen som en byrde. Selvsagt blir man glad i barnet man får..og de fleste vokser med oppgaven. Men utdannelse blir satt på hold i åresvis og jeg blir tvunget til å ta en lavtlønnet jobb for å forsørge oss.

Hva er oddsene for at faren til dette barnet stiller opp? det er ikke spesielt vanlig å gifte seg lengre når jenta blir gravid. Er man to så blir det lettere..men hvor lenge vil to umodne, unge mennesker med en baby greie å holde sammen. Unge mennesker vil være fri, nyte livet og ikke måtte sitte hjemme med ungen sin mens vennene går ut.

Så, si faren er ute av bildet. Hva forteller du til ungen når den blir gammel nok til å se og forstå at "alle andre" har en far? hvordan forteller du barnet ditt at det var en feil, noe som ikke skulle skje? Selv om du ikke skylder på barnet så vil den delvis føle skyld for at du ofret deg. Det blir mye press i å ikke gjøre de samme feilene og bli noe stort... det moren/faren din aldri fikk sjangsen til å bli.

Sånn sett ville det blitt "lettere" å ta abort. Da slipper man å ødelegge framtiden sin osv

Men å ta abort er ikke noe lett valg. Det innebærer store psykiske påkjenninger som en ung jente absolutt ikke er klar for. Det valget er hardt nok for enhver kvinne å ta.. I åresvis, kanskje hele livet kan man bli sittende med en gnagende skyldfølelse og skam over at man tok et liv. Hvordan kan man vite at man tok det rette valget? Man vet jo aldri hvordan det kunne gått. Tar man abort vil man trenge oppfølging.

Da en del folk stiller seg så kritisk til abort er det vansklig å være åpen om det. Man dømmer seg selv hardt nok fra før om ikke en bedreviter som ikke har det minste peiling på hvordan det er kommer og forteller deg at du er en morder. Det plager meg at så mange menn er så kritisk til abort. Hva med å sette seg litt mer inn i det og ikke komme med prinsippene sine hver gang. Tross alt er dette noe som hovedsaklig burde være kvinnens valg. Det er kvinner som føder og som vil lide mest uansett hvilket valg de lander på. Nå sier ikke jeg at menn ikke har noe de skulle sagt...det er jo deres barn også..og et barn vil ha innvirkning i deres liv også. Men ikke på samme måte.

Og jo. Det finnes jo alltids adopsjon. Men jeg tror ikke det er et særlig lettere valg å ta. Å vite at barnet ditt er der ute et sted. Forhåpentligvis lykkelig..men kanskje, kanskje har det det helt forferdelig.

Leste en gang om kvinner som tok abort før sommeren for å ikke ødelegge bikinisesongen. Det vil jeg bare si at jeg er totalt imot! Man skal ha en god grunn for å ta abort. Det bør være nøye gjennomtenkt og man burde oppsøke en psykolog. Vet ikke om det er standard prosedyre i Norge å sende alle som vil ta abort til psykolog først?

Lenke til kommentar

Hvis du har vært så uheldig å tenne på en liten del av huset ditt, hva gjør du? Prøver å fikse den lille delen som brant eller river hele huset?

Samme med denne saken. Hvis du blir gravid "uheldigvis", dreper du barnet eller prøver du å gi det så god oppdragelse som mulig? Store sjanser for å lykkes! Og de fleste foreldre VIL faktisk hjelpe ungene sine i en sånn situasjon, hvis ikke er de like uansvarlige som den gravide ungen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...