Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger argumenter for og mot abort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Abort er bare idiotisk. Hvis noen skulle bli gravid uten å ville d selv, så har de selv vært klar over risikoen for å bli gravid i det de satte i gang. Så d skulle vært ulovlig spør du meg. ( Så lenge det ikke gjelder noen som har blitt voldtatt) Du dreper faktisk et menneske når du ta abort. Og det ville vel ikke noen av dere gjort. (Håper jeg :dontgetit: ) Men, som sagt, så er det tilfeller der du rett og slett ikke har andre muligheter.

Lenke til kommentar

Hvorvidt livet til mennesket har begynt eller ei når den fremdeles ligger inni magen kan vel diskuteres i det vide og det brede.

Fosteret har ihvertfall ikke bevissthet eller intelligens som er verdt noe særlig mer enn et brød når det er innenfor abort-grensen (16 uker?). Er det da å ta liv, eller er det å hindre at liv blir født?

Å få barn i ung alder kan få katastrofale følger for morens/farens og barnets liv.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Pro-life eller Pro-choice

Mener du at enhvert menneske selv har kontroll over sine egen kropp og at ingen skal bestemme hva du vil gjøre med deg selv. Eller mener du at å ta abort er å ta livet av ditt ufødte barn?

Er du en feminist sosialist eller kristen konservativ?

Lenke til kommentar

Finnes det i det heletatt noen "gode" argumenter mot abort? :ohmy:

En 10 uker gammel baby klarer å tenke like mye på livet som en spermcelle klarer. :innocent:

Du burde da ivhertfall bestemme over det som mer eller mindre er DEG og ligger inne i deg. "Eneste" som fåregår oppe i huet på en baby er snnsyneligvis bare beskjeder til resten av kroppen om hvordan den skal utvikle seg osv..

Kaller ikke små babyer (som ikke har utviklet seg skikkelig for "mennesker"), halvparten sperm, halvparten egg og litt menneske. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Etter min mening er det ikke det viktigste å verne om et potensielt liv, men å sørge for at de som faktisk kommer til verden har så gode oppvekstvilkår som mulig. Derfor kan abort i mange tilfeller være hensiktsmessig. Ikke dermed sagt at alle barn født av veldig unge mennesker får det dårlig, men sjansen for at de kommer til å lide under foreldrenes manglende modenhet og økonomi er større enn hos barn som unnfanges av folk som er klare for å formere seg. Personlig synes jeg det burde vært bedre tilrettelagt for unge foreldre i dagens samfunn, all den tid man faktisk er biologisk sett best skikket til å få barn i 18-30-års-alderen, men det er en annen diskusjon.

Slik jeg ser det er abortordningen slik vi har den i Norge i dag helt grei. Det er større samfunnsnytte i å la uønskede fostre aborteres enn å tvinge disse barna til verden med fare for å kaste potensielt produktive foreldre ut i store problemer med trygd, barnebidrag og det som verre er.

Lenke til kommentar

Å få barn i ung alder er langt ifra det verste som kan skje. Man har sannsynligvis egne foreldre som kan hjelpe mye i oppdragelsen av barnet. Selv om barnet ikke er fullt utviklet når man tar abort, er det alikevel et menneske, og det er fortsatt et mord.

Lenke til kommentar
Å få barn i ung alder er langt ifra det verste som kan skje. Man har sannsynligvis egne foreldre som kan hjelpe mye i oppdragelsen av barnet. Selv om barnet ikke er fullt utviklet når man tar abort, er det alikevel et menneske, og det er fortsatt et mord.

5788793[/snapback]

"Sannsynligvis" er kanskje å ta litt hardt i. Noen har sikkert velvillige foreldre, men man må tenke på at disse kanskje slett ikke ønsker å ta del i å måtte oppdra nok en unge, og at noe slikt uansett vil medføre store omveltninger i livene deres, enten de vil eller ikke. Når man begynner å bli gammel og gleder seg til at ungene flytter ut, er det sikkert ikke kjekt at den 17-årige datteren kommer med nyheten om at hun er gravid og akter å beholde barnet, samt forventer omfattende bistand til dette.

At et uferdig foster er et menneske som fortjener samme respekt og rettssikkerhet som en voksen person får være din mening, men personlig synes jeg ikke det henger på greip. Selv synes jeg generelt abortmotstandere kommer med alt for mange slike "uimotsigelige" konklusjoner, og dermed ser på diskusjonen som vunnet for sin del. Hvem i dagens politisk korrekte samfunn tør vel å si at de er "for" mord? Abortdiskusjonen hadde kanskje kommet noen vei hvis motstanderne holdt seg for gode for slike hersketeknikker, men da er jeg stygt redd for at de hadde gått tomme for argumenter ganske fort...

Lenke til kommentar

For det første: Det er nok ikke mange foreldre som gleder seg til at ungen skal flytte ut, og får friheten til å gjøre akkurat hva han vil.

For det andre: Det at abort er et mord (i min mening) skulle være et godt nok argument til at man ikke burde gjøre det!

Lenke til kommentar
For det første: Det er nok ikke mange foreldre som gleder seg til at ungen skal flytte ut, og får friheten til å gjøre akkurat hva han vil.

5789066[/snapback]

Nøyaktig hvor mange det er, vet jeg ikke, men at de finnes er jeg dønn sikker på. Uansett var ikke poenget mitt bare at foreldrene kanskje gleder seg til å få fri fra ungene, men at et uønsket barn medfører større omveltninger i livene deres enn man strengt tatt burde kreve av dem.

For det andre: Det at abort er et mord (i min mening) skulle være et godt nok argument til at man ikke burde gjøre det!

5789066[/snapback]

At DU mener at abort er mord, er et godt nok argument for at man ikke burde gjøre det? Jeg tror ikke det var dette du mente. Ordet "mord" er alt for farget til at det kan brukes ordentlig i en slik diskusjon. Når det er sagt, synes jeg abort bør være lovlig, selv om det skulle være "mord" å gjøre det. Det fødte liv bør etter min mening ha forrang fremfor det ufødte.

PS: Å bruke "for det første, for det andre", på den måten du gjør her får deg til å fremstå som meget bombastisk. Det tar seg ikke ut i en diskusjon. :)

EDIT: la til et mellomrom

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har ikke lest noen innlegg herfra utenom første post så stiller nøytralt til saken.

Jeg vil påstå at å ta abort vil være å ta vekk livet til en liten unge. Også kalt å drepe - mord. Kommer veldig ann på situasjonen, om du har blitt voldtatt så er det ikke "din egen feil". Men om du oppsøker et barnehjem så trenger du nødvendigvis ikke ta abort...

Lenke til kommentar
Tror du virkelig jeg er den eneste som mener abort er et mord?

Syns du det er rettferdig at man skal drepe et menneske, så et annet menneske skal ha det litt bedre?

Vær snill og ikke kritiser måten jeg skriver på:)

5789380[/snapback]

Nei, jeg tror ikke det, og det skrev jeg da også. Jeg ser på det som greit å ta livet av et såpass uferdig foster, enten du kaller det et menneske eller ikke, for at bæreren, hvis hun ønsker, skal få slippe.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig jeg er den eneste som mener abort er et mord?

Syns du det er rettferdig at man skal drepe et menneske, så et annet menneske skal ha det litt bedre?

Vær snill og ikke kritiser måten jeg skriver på:)

5789380[/snapback]

Nei, jeg tror ikke det, og det skrev jeg da også. Jeg ser på det som greit å ta livet av et såpass uferdig foster, enten du kaller det et menneske eller ikke, for at bæreren, hvis hun ønsker, skal få slippe.

5789499[/snapback]

Enig!

Halvt sperm, og kaller ikke det å "drepe" sperm for mord!

Ikke akkurat samme tingen, men samme "prinsipp".

Tilogmed kroppen tar abort selv, hvis fosteret ikek blir "vellyket", er det da indirekte mord?

NEI. Det er sånn naturen er (desverre?), og vil ikke kroppen ha fosteret, så tar det selv abort. Og det kan jo være like gode grunner til å ta abort selv, som at kroppen kan. ;)

Et foster er et foster, og menneske er menneske. :yes:

Lenke til kommentar
Enig!

Tilogmed kroppen tar abort selv, hvis fosteret ikek blir "vellyket", er det da indirekte mord?

NEI. Det er sånn naturen er (desverre?), og vil ikke kroppen ha fosteret, så tar det selv abort. Og det kan jo være like gode grunner til å ta abort selv, som at kroppen kan. ;)

Et foster er et foster, og menneske er menneske.  :yes:

5789656[/snapback]

Hvis du kaller et foster "halvt sperm" så tror jeg ikke du er helt sikker på hva et foster er... *humre* :roll:

Dette kommer jo mye ann på når aborten skjer. Hvor gammelt fosteret har blitt.

Btw... et foster er et menneske... ;)

Lenke til kommentar
Enig!

5789656[/snapback]

Hvis du kaller et foster "halvt sperm" så tror jeg ikke du er helt sikker på hva et foster er... *humre* :roll:

5789958[/snapback]

Hjernen er såpass lite utvilket, at den fortsatt ikke har noen intuisjon om sin egen tilstand. Blir nesten som en hjernedød person. Og de pleier jo ikke akkurat å få leve så veldig lenge. (av sykehuset)

Lenke til kommentar
Enig!

5789656[/snapback]

5789958[/snapback]

Hjernen er såpass lite utvilket, at den fortsatt ikke har noen intuisjon om sin egen tilstand. Blir nesten som en hjernedød person. Og de pleier jo ikke akkurat å få leve så veldig lenge. (av sykehuset)

5790223[/snapback]

Jeg har møtt en person som ble født hjernedød. Han lå koblet til respirator i flere uker (ja, hvis ikke måneder)

Altså, han var født med en hjerne som en grønnsak.

Han lever den dagen i dag er en av Norges beste breakere...

- Tenk litt på den.

Lenke til kommentar

5789066[/snapback]

Mord og mord. Når starter egentlig livet man tar fra fosteret?

Starter livet idet eggcellen og sædcellen smelter sammen? Blir ikke abort da det samme som å fjerne uønskede bakterier (som har ca. like mange celler).

Og hvis fosteret er like langt på vei som at det er blitt på størrelse med en flue (syv uker på vei), så har det fremdeles ikke et kvidder av intelligens eller bevissthet. Jeg vil fasktisk påstå at en flue er smartere enn det fosteret. Blir ikke da abort det samme som å ta livet av en flue/veps? Har du aldri slått en irriterende flue/veps før kanskje?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

5789066[/snapback]

Starter livet idet eggcellen og sædcellen smelter sammen? Blir ikke abort da det samme som å fjerne uønskede bakterier (som har ca. like mange celler).

Og hvis fosteret er like langt på vei som at det er blitt på størrelse med en flue (syv uker på vei), så har det fremdeles ikke et kvidder av intelligens eller bevissthet. Jeg vil fasktisk påstå at en flue er smartere enn det fosteret. Blir ikke da abort det samme som å ta livet av en flue/veps? Har du aldri slått en irriterende flue/veps før kanskje?

5790722[/snapback]

For all del, ikke sammenlign fluer og fostre.

- Poenget er ikke at fosteret har kommet så langt, meningen er at det KAN komme langt...

Lenke til kommentar

5789066[/snapback]

5790722[/snapback]

For all del, ikke sammenlign fluer og fostre.

- Poenget er ikke at fosteret har kommet så langt, meningen er at det KAN komme langt...

5790802[/snapback]

Fosteret KAN også ødelegge livet til en 17-18 år gammel jente.

Når intelligensen ligger under intelligensen til en flue/veps/bie, tar jeg meg friheten å sammenlikne dem. Fluen/vepsen/bien kan i det minste utrette noe akkurat nå. Bien lager f.eks honning som mennesket kan spise, men allikevel slår vi vilt etter dem når de kommer nær oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...