Gå til innhold

Husker du: pre-kjølings perioden

Anbefalte innlegg

Når var det egentlig man begynte med vifter og kjøleribber på cpu'er og gpu'er ?

Mener at man langt inn på 90 tallet ikke brukte slikt :hmm:

Cpu'ene i dag blir så varme at hvis de står på uten noen kjøling så klarer de ikke en gang å boote :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen vår kastet endel gamle 486'er i forfjor, og jeg kan huske at det var en liten kjøleribbe på de.

Men det finnes mange forskjellige typer, SX, DX, DX2 etc., og disse var for det meste oppgraderte versjoner.

De tidligste typene tror jeg ikke hadde det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Pentium MMX 200 MHz med en bitteliten aluminiumsribbe på, og hele saken var stappet inn i et veldig veldig lite og veldig veldig trangt kabinett uten noen som helst form for luftflyt. Den eneste lyden jeg kan huske som var i den var en hvinende harddisk og muligens en PSU-vifte.

Hvis vi tar en titt på denne tabellen, ser vi at effektforbruket gjerne er 3 ganger høyere nå enn før.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Den eldste prosessoren jeg har sett med kjøleribbe var en 486DX 50. Jeg er ganske sikker på at det var den første Intel-prosessoren som måtte ha kjøleribbe. Jeg har en 200MHz Pentium MMX med kjøleribber uten vifte, det tror jeg er den raskeste jeg har sett uten noen form for vifte på/ved prosessoren. Pappa hadde en Compaq Deskpro med 266MHz Pentium 2 med bare kjøleribber, men da var det en vifte i frontpanelet som blåste inn i kabinettet, men ikke direkte mot prosessoren. Den hadde temperaturføler på kjøleribbene hvis jeg ikke husker feil. Også har jeg en 300MHz Intel Deschutes, og hvis man hadde satt på skikkelige Pentium 2-kjøleribber på den ville den klart seg fint uten vifte.

Lenke til kommentar

Husker tilbake til den første pentiumen vi hadde på hele 75Mhz vi hadde hjemme. på den satt det kun en liten formalitet av en kjøleribbe. Men den hadde jo vifte i bakkant og i poweret som knela med mer en en harddisk. var tider det. En god gammel HP "etellerannet" maskin. Den virker visst ennå. :)

Endret av lordarild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...