hakonvl Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Har lest litt rundt på nettet om forskjellige Frameworks til PHP, men klarer ikke å bestemme meg. Noen som har noen ord å si om dette? Jeg har som amatørprogrammerer programmert litt forskjellig, både fra scratch og moduler til Drupal, og liker måten Drupal's API er organisert på, men skal nå programmere noe utenom Drupal, og vil helst ikke gjøre alt fra scratch. Er ikke snakk om store systemer jeg skal programmere, men det blir nok noen tusen linjer kode tror jeg. Er heller ikke mye trafikk på siden jeg skal bruke dette på, så cache er ikke verdens største problem. Kjører Varnish også. Ellers ville et templatesystem, datbase API og andre nyttige ting være fint Endret 19. september 2011 av hakonvl Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Ikke at jeg har noen spesielle anbefalninger, har ikke prøvd noe særlig, men tror du må si om du vil ha et veldig strukturert, "strengt" rammeverk eller ett som gir mer frihet. Slik velger du utifra preferanse og bruk. Om en side er liten kan rammeverket være et hinder pga. det tar mer ressurser enn hva man tjener f. eks. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Ikke at jeg har noen spesielle anbefalninger, har ikke prøvd noe særlig, men tror du må si om du vil ha et veldig strukturert, "strengt" rammeverk eller ett som gir mer frihet. Slik velger du utifra preferanse og bruk. Om en side er liten kan rammeverket være et hinder pga. det tar mer ressurser enn hva man tjener f. eks. Mhm, ser den. Saken er at jeg har skrevet noen module for Drupal, som henger sammen. De begynner å bli en del funksjoner som er implementert, eller skal bli, så disse sidene skal spittes ut i en egen installasjon. Litt av poenget er at jeg helst vil slippe å programmere alt fra bunnen, men jeg vil fortsatt ha en del kontoll. Dessuten er det også litt for å prøve dette ut. Jeg har også noe begrenset tid, så da tror jeg det blir dumt å bruke alt for mye tid på den aller mest grunnleggende koden, og det resulterer fort i drittkode, noe som ikke er bra, Som du sier blir det kanskje litt overkill, men jeg synes det er fint å ha en del grunnleggende ting klart, database API, XSS osv. Det kan godt hende at det er like greit å bare bruke gode klasser det dette, men jeg har som sagt lyst å prøve et API. Når jeg sier liten side tenker jeg på anntall besøkende, som sagt blir det en del funksjoner som skal inn. Endret 19. september 2011 av hakonvl Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har lest litt rundt på nettet om forskjellige Frameworks til PHP, men klarer ikke å bestemme meg. Noen som har noen ord å si om dette? Uansett hvilket du velger, velg et som baserer seg på MVC og OOP. Jeg har nettopp begynt med rammeverk og endte på CodeIgniter. Etter å ha lest om forskjellige frameworks, stod det mellom det og Symfony. Sistnevnte ble for tungt og hadde for bratt læringskurve. Ta en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1364219 Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Har lest litt rundt på nettet om forskjellige Frameworks til PHP, men klarer ikke å bestemme meg. Noen som har noen ord å si om dette? Jeg kjenner jeg har litt kjærlighet for CakePHP. Ligner litt på CodeIgniter, men jeg har mer sansen for cakes konvensjon fremfor konfigurasjon strategi. Av samme grunn falt jeg også veldig for RoR. Med CI tar jeg meg ofte i å bruke mye tid på trivielle ting, i motsetning til cake. Smaken er som baken Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Av samme grunn falt jeg også veldig for RoR. Jeg elsker RoR! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Noen som har et greit server-firma å anbefale? Nettside, BNC, FTP og kanskje VPN. Kanskje mc-server, men da må jeg vel ha endel ram. Er rimelig blank på de greiene her, så aner egentlig ikke helt hvor jeg skal starte, men er ikke så viktig med over 100mbit, og transferlimit trenger ikke være skyhøy/unlimited. Litt usikker hvilken type server jeg trenger i så fall, men virker som om jeg må ha VPS om jeg f. eks skal ha root? Dedicated er overkill. Endret 1. oktober 2011 av Occi Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Intovps.com Billig, rask og bra support. Har hatt 2 servere hos dem. inceptionhosting.com Har en server hos dem nå, raske og stabile servere. Har ikke testet support. De har mange "coupon codes" som gir avslag i pris. Jeg brukte en "50offlife", så jeg betaler nå halv pris så lenge jeg har serveren. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Så vil du si at inception er bedre om du tar i bruk en coupon code? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Noen som har et greit server-firma å anbefale? Nettside, BNC, FTP og kanskje VPN. Kanskje mc-server, men da må jeg vel ha endel ram. Er rimelig blank på de greiene her, så aner egentlig ikke helt hvor jeg skal starte, men er ikke så viktig med over 100mbit, og transferlimit trenger ikke være skyhøy/unlimited. Litt usikker hvilken type server jeg trenger i så fall, men virker som om jeg må ha VPS om jeg f. eks skal ha root? Dedicated er overkill. Bruker selv Hetzner.com. Hoster Minecraft og web på en dedikert maskin derifra nå. Hosta også MC på en 2gb VPS derifra. Den klarte en 10-15 spillere før det ble for mye lag. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Så vil du si at inception er bedre om du tar i bruk en coupon code? Jeg vet ikke om den "50offlife" koden fremdeles er gyldig, men hvis den er det så blir det ganske lik pris på begge. Inception bruker Xen, mens intovps bruker OpenVZ. Jeg foretrekker Xen fordi den føles mer som en vanlig maskin. På en OpenVZ vps så er en del av innstillingene i konfigurasjonsfilene litt annerledes enn til vanlig. Derfor føler jeg at jeg ikke har helt kontroll når jeg ikke skjønner endringene som er gjort. Inceptionhosting er en ganske ny host, så hvis du skal hoste noe viktig så ville jeg kanskje valgt noen som er litt mer etablert, f.eks: Linode, men så langt har i hvert fall inceptionhosting fungert bra for meg. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Er ikke veldig viktig med veldig høy uptime, så det går sikkert fint. Sendte en mail og spurte om speedtest da jeg ikke fant noenting på siden og fikk 30-40 ms som er forsåvidt greit nok (har ca. 5-20 til VG). Bandwidth-test fikk jeg ikke, men han jeg snakket med tilbad seg å la meg teste en VPS-pakke jeg ville i 24timer! Om coupon-koden fungerer tar jeg nok midi, hvis ikke lite. Er litt dyrere enn andre steder men har ikke lyst at providern er flaskehalsen når jeg skal lære meg å sette opp en ordentlig server (kjører bare lokalt på PCen nå). Edit: Fikk svar nå, discount-koden "50offlife" fungerte på "midi"-pakken, yay :-D Endret 1. oktober 2011 av Occi Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Driver og tester test-VPNen nå med wget, og farten går alt fra 1.5 MB/s til 104 MB/s ved: wget http://cachefly.cachefly.net/100mb.test Dette er en link jeg fikk av support for å teste. Spurte og det var ingen nedre grense på farten fikk jeg høre, men man skulle forvente hvertfall 100mbit i en 'fair test' (slik som den han ga til meg). Prøvde å laste ned en fil fra serveren og det ga meg ca. 1200 kB/s. Hva er dine erfaringer med fart, FraXinuS? Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Fart er ikke så viktig for meg så jeg har ikke teste noe særlig, men testet noen ganger med cachefly-linken, fikk alt fra 70-80 MB/s til 3-4 MB/s. Det er jo bra hastigheter, jeg tror ikke du kan forvente så mye mer enn det. Om alt er perfect er vel det meste du kan oppnå rundt 125MB/s. Det var et par ganger farten var ganske lav (3-4 MB/s), men det er vanskelig å si hva som er årsaken til det. Det er mye som kan påvirke farten, en bedre måte å teste på er kanskje å bruke et program som kan laste ned fra forskjellige kilder parallelt. Da vil farten bli mindre påvirket om noen av kildene er trege. Kommer ikke på noen programmer som kan gjøre det i farta. Hvor stor linje har du hjemme? 1200 KB/s tilsvarer vel en 10Mbit linje. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Har 20mbit, så teoretisk er 2.5 MB/s og det oppnår jeg med f. eks private tracker til torrents. Men snakket litt med en på IRC som mente at dette trolig var en reseller, og var ganske skeptisk til firmaet generelt sett. Poengterte at f. eks om de ikke betaler regningen så står du der uten noen rettigheter som kan være litt surt. Ikke så veldig problematisk for min del egentlig, da oppetid ikke er så fryktelig farlig, og prisen er ikke gæren. Fikk også anbefalt Hetzner, samme som hakonvl nevnte, og prisene der er heller ikke så ille. Serverne deres ligger i DE så er vel litt dårligere ms/speed frem/tilbake fra meg og VPSene deres enn Inception som er i NL. Supporten hos Inception trakk veldig opp, men ser at de har samme bilder på about-siden som Hetzner (stjelt?), WP-theme og finner ikke så veldig mye om de på nettet. Så er litt skeptisk også. Med 50% off så er hetzner og Inception rimelig like, men Hetzner har jo fordelen av å være mye mer kjent. Eneste ulempe med Hetzner slik jeg ser det er vel kanskje at de ligger i DE. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Endte opp på en VPS fra Hetzner og det virker veldig greit Har en Debian 6 min 32bit install, da jeg er vant med Ubuntu og apt. Endte opp med denne pakken. Ligger stabilt på ca. 45 ms mellom meg og server. Maxet bandwidthen min når jeg lastet ned fra server, og maxet også selvfølgelig når jeg lastet opp. 20/2 mbit. Gikk forholdsvis greit med bestillingen, men de krevde endel personinfo som jeg syns trakk ned litt. Ikke at jeg skal ha noe hemmelige greier på den, men syns det er litt merkelig at de må vite hvor jeg bor f. eks.. Angående hastighet så lå wget stabilt mellom 5-10 MB/s. Oftere mot 5 enn 10. Litt irriterende at man surfer rundt på siden deres og plutselig er det tysk, men det finnes engelske versjoner av det meste som er viktig, samt google translater gjør en god jobb. FIkk ikke med noe panel, men tenkte å prøve openpanel. Er helt greit adminpanel som følger med for basic monitoring. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvor mye ble totalen på serveren din da, Occi? Har vurdert VPS før, men fant ut at det ble for dyrt Lenke til kommentar
Occi Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) 7.90 € per mnd, dvs. ca. 60kr. Har hatt den nå i ca. 40 dager og er feridg fornøyd. Har vært en routerrestart, men server var ikke nede på grunn av det. Er forøvrig ingen setupfee, som er konge. Kjører 3 domener, irssi og litt ftp på den og er raskt som bare det på en debian-installasjon Endret 12. november 2011 av Occi Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Og disse 60 kronene gir deg hva? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Jeg hadde lenket til den i min forrige-forrige post, så tenkte du hadde klikket deg inn på den Pakken jeg har er denne. 512 MB 20 GB HDD 100 mbit 1 TB trafikk Gratis setup Robot, Konsole og andre snasne ting Mange distroer å velge mellom (ikke Windows på billigste pakken Hver pakke dobler specsa. Prisen går opp ca. 50-60% på hver pakke. Endret 12. november 2011 av Occi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå