Milktea Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Skjønner. Tok en kikk på php.net også. Det eneste jeg ikke har fått med meg enda er hvordan jeg går frem når funksjonene jeg skal kjøre har ulike mengder argumenter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Noen av dere som har erfaring med det å få til et noe logisk artikkelsystem som f. eks vg.no, hvor nyheten på topp ikke nødvendigvis er siste nyhet? Har forsåvidt også problemer med å få resizet og beskjært et bilde i sentrum. Jeg stresser med den og det er uoversiktlig og dårlig kode, men om noen ser en helt åpenbar idiotisk feil hadde det vært greit å få vite om den function resize_forhold($path, $mime, $w, $h, $saveto='') { if(!is_file($path)) return false; if(empty($mime)) $mime = mime_from_ext(extension($path)); $gd = null; switch($mime) { case 'image/jpeg': $gd = imagecreatefromjpeg($path); break; case 'image/png': $gd = imagecreatefrompng($path); break; default: return false; } list($width_orig, $height_orig) = getimagesize($path); $ratio_orig = $width_orig / $height_orig; $w_ny = $w; $h_ny = $w / $ratio_orig; $nytt_gd = imagecreatetruecolor($w, $h); $dst_y = 0; // $h/2-$h_ny/2 $src_y = ($height_orig > $h ? $h_ny/2 : 0); imagecopyresampled($nytt_gd, $gd, 0, $dst_y, 0, $src_y, $w, $h, $width_orig, $h_ny); imagedestroy($gd); return $nytt_gd; } Endret 23. april 2009 av Slettet+142 Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Er da ingen sak? Legg til ett felt i databasen, prioritet. Så plasserer du det med høyest prioritet som er lagt sist til øverst på siden. Har jeg misforstått? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Vel, da vil jo saker med høy prioritet bli liggende høyt opp inntil noen manuelt endrer prioriteten. Det kan derimot gå hvis man lar det være eksempelvis prioritet - konstant x 'tid siden publisering'. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Blir som Ernie sier ja, beklager ufullstendig forklaring Men takk for løsningsmetode, skal prøve den! Blir vel noe sånt som ... ORDER BY prioritet * (UNIX_TIMESTAMP(NOW()) - UNIX_TIMESTAMP(`dato`)) ASC da, om `prioritet` har default til 9. Blir vel bare å prøve å finjustere den litt så det blir mer oversiktlig. Ellers, ingen som har vært borti beskjæringsproblemet mitt vel? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hei! Noen som har gode "real world"-eksempler til bruk av exceptions i PHP? Har taket på klasser osv, men forstår ikke helt greia med exceptions. Har lest en del guider men ser ikke helt hvordan jeg skal benytte meg av det og hvordan programflyten skal være... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 http://www.devshed.com/c/a/PHP/Error-Handl...tions-in-PHP-5/ http://www.slideshare.net/ZendCon/elegant-...ns-presentation http://www.google.no/search?hl=no&q=ph...mp;aq=f&oq= Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Hvilke versjonskontrollsystemer er det folk bruker? Selv har jeg stort sett brukt SVN, men etter å ha testet ut Mercurial for et par dager siden så begynner jeg virkelig å lure på om valget av SVN har vært så smart alikevel. For de som ikke veit så er Mercurial noe ala. git, dvs. distribuert, kjapt og branch og merge er langt mer naturlig, spesielt merge. At det er distribuert er forøvrig veldig hendig når man ikke er tilkoblet nettet i og med at man alikevel fortsatt kan holde på som vanlig. Red.: Google Code annonserte forøvrig støtte for Mercurial for noen dager siden. Endret 5. mai 2009 av Ernie Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Bruker Subversion for øyeblikket, men har sett litt på Mercurial og git. Mercurial virker veldig bra, men så lenge det ikke er en utbredt (vel, hovedsakelig Eclipse) integrasjon med IDEer holder jeg meg til Subversion. Lenke til kommentar
OIS Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Skjønner. Tok en kikk på php.net også. Det eneste jeg ikke har fått med meg enda er hvordan jeg går frem når funksjonene jeg skal kjøre har ulike mengder argumenter. Bruk call_user_func_array. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hva er egentlig definisjonen for en CMS, i følge Wikipedia er det: A content management system (CMS) is a computer application used to create, edit, manage, search and publish various kinds of digital media and electronic text.[1] Så det er bare et system for og legge ut tekst, bilder og annet media på nettet, og evuentuelt endre menyer og sånt, eller må det mer til så man får full kontroll over systemet med plugins, endring av footere o.s.v? Endret 8. mai 2009 av Rockie Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ett CMS trenger ikke å være veldig avansert nei. Holder fint med mulighet til å legge ut info, holde styr på brukere, endre menyer og litt. Egentlig er det ett spørsmål om definisjon.... Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ok, så vis jeg lager et system med en backend der ejg kan endre menyer å legge ut nye artikler, og administrere evuentuelle brukere så har jeg laget en enkel CMS? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg er litt uenig i en såpass simpel definisjon av CMS. C-en står for innhold, ikke nyheter eller artikler, og innhold kan være hva som helst. Når man begrenser seg til håndtering av nyheter/artikler uten noen form for mulighet til å utvide det så er det ei eller noe CMS, men et system for publisering og håndtering av nyheter/artikler. CMS skal i mine øyne kunne utvides til å håndtere nærmest hva som helst. F.eks mener jeg det skal være mulig i prinsippet kunne bruke det til å lage f.eks Youtube. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ja, det er noe i det... Anyway, lager min egen lille plugin baserte CMS, og da kan den jo utvides i så og si det uendelige vis jeg bare gidder og kode nok. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvordan er ytelsen til PHP i windows sammenlignet med selvsagt.... linux? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ryktene skal ha det til at PHP i Windows går dårligere enn PHP i Linux o.l. Dette har nok noe med at Linux bedre håndterer mange prosesser samtidig, og ikke minst at PHP i utgangspunktet er skrevet for Linux o.l. og i ettertid omskrevet for å kunne kjøre på Windows også. At PHP er «open source» og stort sett blir skrevet av personer som bruker alt annet enn Windows hjelper heller ikke. Personlig mener jeg det skal tungtveiende grunner til for å kjøre PHP i Windows for annet enn utvikling og testing. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Noen her som har erfaring med Smarty eller tilsvarende template-løsninger? Tror muligens Smarty blir en del tyngre enn det jeg trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå