Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer

Anbefalte innlegg

Dagens protip for dere som skrive kode™: Komodo Edit - en gratis editor som støtter så og si alle språk. Oppdaget den for noen dager siden, og falt totalt for den. Den har genial tabhåndtering, "project-management", auto-complection og mye mer. I tillegg er den helt gratis! Dersom du er fornøyd med den kan du kjøpe en kraftigere versjon, dvs. et helt IDE -- noe jeg nettopp gjorde. Check it out!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Komodo Edit så ganske bra ut, men er det noen som har klart å få den opp og kjøre på en 64-bit linux?

Ingen problemer å få det til å kjøre i 64bit Fedora 9 iallfall. Sannsynligvis mangler du vel 32bit utgave av et og annen bibliotek.

Lenke til kommentar
Komodo Edit så ganske bra ut, men er det noen som har klart å få den opp og kjøre på en 64-bit linux?

Ingen problemer å få det til å kjøre i 64bit Fedora 9 iallfall. Sannsynligvis mangler du vel 32bit utgave av et og annen bibliotek.

Tror ikke jeg mangler noen bibliotek. Saken er den at jeg ikke har testet enda, leste nemlig et sted at det var "umulig" å få programmet kompilert på 64-bit. Men siden du sier at det funker så får jeg vel gjøre et forsøk. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Går det an å få hjelp til ett lite enkelt problem her (litt lite å lage tråd om)?

Hvorfor gir denne koden $foo = TRUE ?

$a = 'ost';
if ($a != 'ost' || 'salami') {
$foo = TRUE;
} else {
$foo = FALSE;
}

Jeg trodde "if ($a != 'ost' || 'salami')" skulle bety "hvis a hverken er ost eller salami".

Lenke til kommentar

Nei, du har misforstått litt hvordan PHP (og de fleste andre språk) håndterer operator-presedens. Det du har skrevet er identisk til følgende:

if ( ($a != 'ost') || ('salami') )

Andre språk ville her gitt deg en feilmelding, da en streng ikke kan evalueres til en boolsk verdi (sann/falsk), men i PHP vil alle ikke-tomme strenger evalueres til sann.

Eksempelet ditt er altså i praksis likt dette:

if ( ($a != 'ost') || true )

For å få koden til å fungere slik du vil:

if ($a != 'ost' && $a != 'salami')

"Hvis a ikke er ost, og a ikke er salami."

Lenke til kommentar

Jeg har det siste året smålest litt på HTML og CSS, men nå er det vel på tide med PHP. Jeg lurer derfor på om noen har noen gode torturials? Jeg kan såvidt grunnelgende, ville det være bedre for meg å bare lære litt til og så studere andre koder?! Alle innspill tas imot med stor glede! :)

Lenke til kommentar

Noen som i det hele tatt bruker PHP' sin innebygde filter/validering-utvidelse? Den validerer jo ikke en emailadresse som f.eks 'jø[email protected]' fordi den inneholder ø :( Måtte derfor lage min egen email-validererings-regex:

/^([[:alnum:]-_.]){2,63}@([[:alnum:]-]){2,63}.([a-z]){2,4}$/i

Ser dere noen svakheter? Hva gjør/bruker dere?

Hvor ligger forresten alle de forhåndsdefinerte funksjonene i PHP?

Lenke til kommentar

Bruker denne funksjonen her flere steder, og den fungerer fint. Det er ikke jeg som har skrevet den, nei :)

<?php

#
# RFC822 Email Parser
#
# By Cal Henderson <[email protected]>
# This code is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 License
# [url="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/"]http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/[/url]
#
# $Revision: 1.1 $
#

##################################################################################

function is_valid_email_address($email){

$qtext = '[^\\x0d\\x22\\x5c\\x80-\\xff]';

$dtext = '[^\\x0d\\x5b-\\x5d\\x80-\\xff]';

$atom = '[^\\x00-\\x20\\x22\\x28\\x29\\x2c\\x2e\\x3a-\\x3c'.
		'\\x3e\\x40\\x5b-\\x5d\\x7f-\\xff]+';

$quoted_pair = '\\x5c[\\x00-\\x7f]';

$domain_literal = "\\x5b($dtext|$quoted_pair)*\\x5d";

$quoted_string = "\\x22($qtext|$quoted_pair)*\\x22";

$domain_ref = $atom;

$sub_domain = "($domain_ref|$domain_literal)";

$word = "($atom|$quoted_string)";

$domain = "$sub_domain(\\x2e$sub_domain)*";

$local_part = "$word(\\x2e$word)*";

$addr_spec = "$local_part\\x40$domain";

return preg_match("!^$addr_spec$!", $email) ? 1 : 0;
}
?>

Endret av shoop!
Lenke til kommentar
Serializer er tregt... PHP er tregt...

Men det merkelig er at når jeg tar en array... encoder i json også henter file_get_content og dekoder.. Så går DET fortere enn om jeg skrev koden i native PHP og includa det!!!

Sykt ja? Eller har jeg missforstått :p ?!? Serialize er sykt tregt...

Akkurat denne problemstillingen var oppe i PHP-pub et par sider bakover.

Lenke til kommentar

Det er ikke det minste rart. Når man lagrer noe som native PHP må det kompileres til byte-code før det kan brukes, noe som er en tidkrevende prosess. Det finnes en del metoder som er mye raskere enn det, og stikkordet er gjerne at de ikke involverer kompilsering av data som lagres.

Red.: Installerer man dog en PHP accelerator så blir kan i stor grad kvitt problemet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...