Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evigvarende diskusjon. Jeg bruker fire stykk mellomrom istedet for én tab, slik veit jeg at det blir seende ut korrekt i alle editorer.

9249642[/snapback]

Men det er jo nettopp det som er problemet.

Et mellomrom har samme størrelse uansett, mens en tab kan du velge størrelse på selv.

Fordelen er da at formateringen vil bli riktig, selv om man har forskjellig preferanse for hvor stor en tab er. Fordi det er samme antall taber uansett, selv om "luften" vil se annerledes ut hos den forskjellige. (knotete å forklare det her, men gidder ikke komme med eksempel (ennå))

Lenke til kommentar
Bruker mellomrom for tab, noe annet blir bare tull etter min mening. Okey, man kan bestemme luftmengden selv med tab, men skal du f.eks line opp variabler under hverandre som får verdi o.l så blir det fort krøll.

9250612[/snapback]

Du kan jo se hva som skjer når du gir koden til andre som bruker et annet font, som ikke har lik bokstavstørrelse. Da skal jeg love deg det ser jævligere ut.

Lenke til kommentar
Bruker mellomrom for tab, noe annet blir bare tull etter min mening. Okey, man kan bestemme luftmengden selv med tab, men skal du f.eks line opp variabler under hverandre som får verdi o.l så blir det fort krøll.

9250612[/snapback]

Du kan jo se hva som skjer når du gir koden til andre som bruker et annet font, som ikke har lik bokstavstørrelse. Da skal jeg love deg det ser jævligere ut.

9250744[/snapback]

Ikke hørt om fonter med lik tegnbredde nei?

Edit: Leste litt for kjapt. Vel, lik tegnbredde i fonten er jo et must. Kunne aldri i verden tenke meg å kode uten det.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg liker tab best. Det blir enklere å redigere og flytte seg (ett piltasttrykk kontra fire trykk), og gir meg stort sett størst frihet.

Men den dårlige tabhåndteringen i kodeboksene på forumet irriterer meg. Her blir det et lite innrykk (ett mellomrom) etter annenhver tab.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg liker tab best. Det blir enklere å redigere og flytte seg (ett piltasttrykk kontra fire trykk), og gir meg stort sett størst frihet.

Men den dårlige tabhåndteringen i kodeboksene på forumet irriterer meg. Her blir det et lite innrykk (ett mellomrom) etter annenhver tab.

Det er jo ikke verre enn å kopiere all koden inn i en teksteditor og erstatte alle tabs med så mange mellomrom som du ønsker og så poste koden her. Selv bruker jeg tab når jeg koder, rett og slett fordi det er enklere, kjappere og andre kan selv velge hvor stor indentering de vil ha. Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vel, er jo alltids noen som sitter og teller bytes. At den i de fleste filsystemer må ta opp hele cluster (som f.eks i NTFS er default 4kB) tenker man jo ikke på. Kommer vel også noen snart som sier at det gir bedre ytelse :roll:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Seriøst, så mye blir det ikke, da skal du ha heftig mye kode som skal distribueres. Hvis du i gjennomsnitt "tjener" 6 bytes pr. linje ved å bruke tab så skal du altså ha 170 linjer før du når 1kB. Skal det faktisk ha en praktisk betydning i mine øyne må du minst tjene inn 100kB, dvs. du må ha drøyt 17000 linjer. Nevnte jeg at dette forresten var ukomprimert? Mulig det bare er meg, men synes ikke det er så mye å henge seg opp i.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke verre enn å kopiere all koden inn i en teksteditor og erstatte alle tabs med så mange mellomrom som du ønsker og så poste koden her.

9254257[/snapback]

Det er jeg fullt klar over, men det tar unødvendig tid og er rett og slett jævlig plagsomt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er jo ikke verre enn å kopiere all koden inn i en teksteditor og erstatte alle tabs med så mange mellomrom som du ønsker og så poste koden her.
Det er jeg fullt klar over, men det tar unødvendig tid og er rett og slett jævlig plagsomt.
Det kan jeg si meg veldig enig i, det skulle ikke være verre enn at forumkoden endres litt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...