Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Jeg vil tro at den første ikke gyldig, siden !$var betyr at $var ikke finnes/er tom.

 

Eller tar jeg feil?

8394881[/snapback]

Begge fungerer tilsynelatende helt likt (php5).

 

Blir jo "hvis ikke $var er 1" mot "hvis $var ikke er 1" på en måte.. :)

8394893[/snapback]

 

Ikke helt. Den vil først evaluere !$var, som kan bli true/false, avhengig av om den er satt og har en verdi. Og siden det ikke er forskjell (med to likhetstegn i hvert fall) mellom true og 1, fungerer de tilsynelatende likt. Prøv å sette $var = 0, og se om det gir samme resultat.

 

Om du skal ha det til å bli "hvis ikke $var er 1", må du i så fall skrive uttrykket som if(!($var == 1)).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELLo!

 

En liten korreksjon, til siste halvdel:

Ikke helt. Den vil først evaluere !$var, som kan bli true/false, avhengig av om den er satt og har en verdi. Og siden det ikke er forskjell (med to likhetstegn i hvert fall) mellom true og 1, fungerer de tilsynelatende likt. Prøv å sette $var = 0, og se om det gir samme resultat.

 

Om du skal ha det til å bli "hvis ikke $var er 1", må du i så fall skrive uttrykket som if(!($var == 1)).

Alle disse gjør det samme, som vil si returnerer "true" om $var ikke er 1/true. (dvs, alt bortsett fra 0, null, '', eller false evalueres til true).

if (!$var)
if ($var != true)
if ($var != 1)
if ($var != "1")
if ($var == false)
if ($var == 0)
if ($var == '')
if ($var == null)

Skal man sjekke for forskjell mellom de forskjellige typene, så må en bruke "Identical" ikke "equal". Det vil si følgende kode:

if ($var !== 1)

Denne vil feile på alt annet enn "$var = 1;", selv "$var = '1';"

 

Står mer om dette her:

http://no2.php.net/manual/en/language.oper....comparison.php

 

Happy codin'!

Endret av Hellkeepa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Iom. det er litt dødt her så tenkte å nevne at Code Igniter er hvert å sjekke ut dersom du er ute etter et enkelt - men kraftig - rammeverk i PHP. Har jobba litt med det i kveld og må si jeg liker det godt :) Skal riktignok sies at jeg ikke har erfaringer med andre rammeverk.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Iom. det er litt dødt her så tenkte å nevne at Code Igniter er hvert å sjekke ut dersom du er ute etter et enkelt - men kraftig - rammeverk i PHP. Har jobba litt med det i kveld og må si jeg liker det godt :) Skal riktignok sies at jeg ikke har erfaringer med andre rammeverk.

8464033[/snapback]

 

Enig, veldig bra rammeverk. Har brukt det selv en stund nå. Liker spesielt valideringsklassen og bildemanipuleringsklassen, og i det hele tatt de andre klassene som følger med.

 

Active Record til databasen er ikke mindre enn deilig. :)

(Vet at dette finnes til andre systemer òg)

Lenke til kommentar

Hehe... er programmerer.

Var en av de som var her i starten, når forumet var ganske nytt - og var her en del år... men desverre så ble forumet vannet ut med konstante spørsmål som: kan noen lage dette til meg, og det sluttet å være et sted for å diskutere PHP.

 

Hehe...

hvis det er noen andre her fra den tiden så rop ut!

Er bare to år siden eller noe... så er ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg husker også deg, ???? - og skjønner hvorfor du forlatte forumet. Dårlig med aktivitet på meg her også. Enkelt og greit pgr. diskujonen ikke interesserer meg så veldig. Men PHP pube'n er jo fortsatt koselig å titte innom i ny og ne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...