Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer

Anbefalte innlegg

Selv har jeg aldri prøvd meg på CVS/SVN, har aldri helt forstått det (skulle gjerne har forstått det da :p )

5799366[/snapback]

Ikke alle som har brukt for det heler, så lenge du ikke holder på med et prosjekt der det er flere som bidrar med programmering så er det vel ikke vits i å bruke cvs/svn heler ?

hva står cvs for ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Ikke alle som har brukt for det heler, så lenge du ikke holder på med et prosjekt der det er flere som bidrar med programmering så er det vel ikke vits i å bruke cvs/svn  heler ?

5799819[/snapback]

Er klar over det, men hadde vært greit å kunne liksom :p

Til dere som spør etter support; les første post! *smekke*

Lenke til kommentar

Hei!

Lenge siden jeg har vært i php-kat., og konge med PHPub.

Jeg ser at det er mange som holder på å utvikle CMS, men hvor mange er det som har testet diverse CMS? Jeg prøver å bestemme meg for hva jeg vil benytte meg av i div. løsninger.

Til blogger og andre enkle, gjerne statiske sider (med nyheter), er jo WP soleklart vinner. Til bedrifter og intranett blir WP for tynt og et kraftigere CMS må til. Jeg har sett på Mambo, Plone og OpenCMS. Disse feiler på flere grunnlag.

Har dere noen erfaringer rundt dette? Det skal selvfølgelig være PHP/MySQL-powered! :)

(Sharepoint?)

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar

For et genialt tiltak. :)

Jonas: Vet ikke om du vet at joomla! er nye mambo jeg, men du kan jo uansett se om det har blitt bedre enn mambo var før det slutta. Kan informere om at databasen er uforandra per i dag.

Og der havna tråden i mine innlegg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
MODx er det beste CMS-systemet jeg har vært borti, og jeg hva vært borti: Mambo, Joomla!, e107, Drupal, PHP-nuke og mange fler som jeg ikke husker navnet på!
Lenke til kommentar

Jøss, nå fikk jeg plutselig litt problemer med å velge algoritme igjen her når det kommer til sortering (skrev om det noen innlegg bakover). I utgangspunktet var det rimelig likt 5.26sek for while og 5.41sek for rekursivt (gjennomsnitt av 5 x 800 kjøringer). Sånn ut fra det der så velger jeg åpenbart while-funksjonen. Dette tok en dramatisk vending når jeg fant $cat_cache = array(); i den rekursive funksjonen. Bare for morroskyld endret jeg denne linja til unset($cat_cache) som gjør det jeg egentlig er ute etter, nemlig slette hele greia. Det ga utrolig nok en synlig nedgang. Nå er den rekursive funksjonen faktisk nede i 4.93sek, altså en ikke ubetydlig nedgang på 0.48sek for 800 kjøringer (faktisk 0.6ms pr. kjøring ...). Dette sier meg en ting: min while-versjonen er et elendig stykke kode :p

Så nå har jeg satt meg ned for å kode en enda bedre while-basert algoritme for sortering av kategorier i et hieraki. Noe sier meg at jeg må øke datamengden før den while-baserte algoritmen kjører raskere enn den rekursiv-baserte, problemet er at jeg allerde har en rimelig realistisk datamengde ... :hmm: Jaja, får leke meg litt til og se.

Uannsett, dagens moral: Unset er tilsynelatende mye bedre egnet til å slette en array enn å sette arrayen lik en ny, tom array eller eller en tom streng.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Så nå har jeg satt meg ned for å kode en enda bedre while-basert algoritme for sortering av kategorier i et hieraki. Noe sier meg at jeg må øke datamengden før den while-baserte algoritmen kjører raskere enn den rekursiv-baserte, problemet er  at jeg allerde har en rimelig realistisk datamengde ... :hmm: Jaja, får leke meg litt til og se.

5800916[/snapback]

Hva med å legge ut (litt av) inndataene, og funksjonen slik den er nå, så kan folk som har lite å gjøre ( som f.eks meg :innocent: ), og liker en utfordring prøve å lage sin egen tweakede variant ? :)

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av PHP bruker folk?

lokalt kjører jeg Apache2, PHP5 (og PHP4), MySQL 4.1 og FileZilla. Har mercury installert, men den kjører ikke. Jeg har forrestem problemer med at ZDE ikke får med seg at jeg faktisk har en database, og debugserveren funker ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På localhost sitter jeg med Apache 1.3.34, PHP 4.4.1 og MySQL 5.0.16, fungerer greit det. Localhost er forøvrig den PCen jeg bruker for dev, "serverne" mine er ikke noe tess :p

Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri prøvd meg på CVS/SVN, har aldri helt forstått det (skulle gjerne har forstått det da :p )

5799366[/snapback]

Ikke alle som har brukt for det heler, så lenge du ikke holder på med et prosjekt der det er flere som bidrar med programmering så er det vel ikke vits i å bruke cvs/svn heler ?

hva står cvs for ?

5799819[/snapback]

Kildekodekontroll er fint å ha, uansett om du er en eller flere som samarbeider. Kan ikke tenke meg at du kan ha god nok kontroll over et prosjekt om du ikke bruker et skikkelig kodestyringssystem, som f.eks. CVS, SVN eller bitkeeper, spesielt mtp. branching og slikt.

Bruker svn hele tiden jeg:) (tortoiseSVN i windows)

Må ha det på et spill-prosjekt for Skalden Studio.

Eneste som er litt dritt er at du må huske å kjøre svn delete og svn commit hver gang man skal slette noe fra prosjektet, men man blir vant til det etterhvert:)

Joda, delete, add og annet er du nødt til å gjøre i CVS også, så det er jo intet problem. Men hadde vært kjekt å høre litt fra noen som har prøvd både CVS og SVN, som kan fortelle litt om forskjellene er store nok til at det er lurt å bytte over. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Hvilken versjon av PHP bruker folk?

Har en server jeg bruker til utvikling her hjemme som kjører:

Apache 2.0.55

PHP 5.1.2

Mysql 4.1.4

EDIT: Kan jo også nevne distro. Gentoo :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Kildekodekontroll er fint å ha, uansett om du er en eller flere som samarbeider. Kan ikke tenke meg at du kan ha god nok kontroll over et prosjekt om du ikke bruker et skikkelig kodestyringssystem, som f.eks. CVS, SVN eller bitkeeper, spesielt mtp. branching og slikt.

5802185[/snapback]

hmm.. kan ikke noe om CVS uten at jeg vet hva det gjør.. tror jeg :)

Hvis jeg nå har forstått det rett så gjør det at flere kan forandre på samme fil samtidig, uten at ting går alle når de lagrer/sender den tilbake.

Så jeg kan ikke helt se for meg. At det har noe fordel for meg som koder alene å bruke det?

Sikkert noe jeg ikke har fått med meg, som vanlig :)

Lenke til kommentar

5802185[/snapback]

hmm.. kan ikke noe om CVS uten at jeg vet hva det gjør.. tror jeg :)

Hvis jeg nå har forstått det rett så gjør det at flere kan forandre på samme fil samtidig, uten at ting går alle når de lagrer/sender den tilbake.

Så jeg kan ikke helt se for meg. At det har noe fordel for meg som koder alene å bruke det?

Sikkert noe jeg ikke har fått med meg, som vanlig :)

5802339[/snapback]

CVS (og kildekodekontroll generelt) har ikke bare fordeler for de som er flere utviklere. Spesielt branching er noe som er fint, uansett prosjektstørrelse. Kan ta et lite eksempel:

Uten kildekodestyring:

Du holder på med å utvikle et CMS, og slipper versjon 1.0. Når 1.0 er sluppet, driver du videre på med utviklingen, og et sted mellom 1.0 og neste versjon er koden bare rot, siden du skriver inn nye funksjoner og enda ikke har betatestet (veldig vanlig). Når koden fremdeles er rotete og du kanskje ikke har et fungerende system, oppdager noen en bug som er veldig viktig å få fikset. Da kan du ikke bare fikse den buggen, og du må vente til du har fått koden din over i stabil status før du kan slippe en bugfix.

Med kildekodestyring:

Du utvikler et CMS, og slipper versjon 1.0. Når du slipper 1.0, brancher du kildekoden din, slik at det finnes to samtidige kopier; koden for 1.0, og koden du driver med aktiv utvikling på. Alle nye endringer skriver du til den biten du aktivt utvikler, men når noen oppdager en feil i 1.0, fikser du koden i den kopien som inneholder 1.0, og slipper en 1.1 som fikser den buggen.

Branching er å lage en ny grein på kildekode-"treet" du jobber på. Du kan hoppe over i en annen branch for å fikse ting, og dermed kan du aktivt utvikle på flere forskjellige versjoner. Typisk at en fremdeles driver med bugfixer for 1.x etter at 2.0 er sluppet, fordi ikke alle har fått oppgradert enda.

Sjekk PHP-kildekoden sitt branch-tre for å se det litt lettere

Lenke til kommentar

hmm.. kan bli litt revet med i programmeringen her.. skal bare, skal bare...

Får vel sove 3-4 timer nå da.

Ernie: unset er tingen ja, men får vi se koden ? kanskje vi kan komme med noen forslag? hvordan tar du tiden ? Zend har en fint innebygd ting som viser hvor lang tid programmet bruker på de forskjellige tingene..

Screen shot

men legge seg ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...