Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det å lage en "webbot" med php? altså en bot som logger inn på en side og fyller ut en form, sender formen og logger ut?

 

eller er det andre språk som vill egnet seg bedre?

7764317[/snapback]

 

PHP klarer det fint, det er i bunn og grunn bare å emulere en klient ved å sende de rette HTTP-forespørslene (og i tilfelle sessions/cookies, lagre dem midlertidig). :)

 

Hvorvidt PHP er det beste språket er jeg ikke sikker på, men det avhenger om du er på jakt etter ytelse (flest forespørsler per sekund) eller kortest mulig utviklingstid.

Lenke til kommentar
Takk for svar =)

Men tror ikke det jeg skulle gjøre kan fungere uanset.

siden formen jeg skal sende har en "hidden field" med en random generert streng  (eller no sånt ;p )  :\

7765063[/snapback]

Hvorfor ikke først hente inn denne strengen ved å hente siden, for deretter å gjøre det du skal? Burde ikke være noen hindring det?

Lenke til kommentar

hehe, leste litt mer om curl og fikk det til..

 

men har fortsatt ett problem. virker som siden ikke blir "submitet" når jeg kjører fila. hvis jeg printer ut hva som skjer, så ser jeg at alle feltene er riktig fyllt men er ikke sendt.

 

Formen har et par input med "disabled="true". og flere submit knapper, med javascript funksjoner.

 

men regner med at ikke no av dette skal være med i POST strengen!?

 

EDIT: Fått fikset det =D

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar

Hadde ett snodig problem nå nettop, hadde en bunch med UTF8-filer, siden hadde fått nødvendige header-tags og databasen var i utf8-unicode-ci. Men uansett hva jeg gjorde var æøå fra databasen helt ødelagte.

 

Problemet ble løst med å kjøre utf8_decode (konverte utf8 til iso) på tekst før den ble skrevet til databasen.

 

Hvorfor, når databasen er UTF8, hvorfor vil ÆØÅ funke med ISO ? :hmm:

 

Men er bare glad for at feilen er rettet opp, selv om jeg syntes dette var merkelig :hmm:

 

EDIT : Måtte legge til utf8_encode på input til "Rediger post" for at tegnene ikke skulle bli rare i tekstboksen. Virker som om all tekst er i ISO-koding i databasen.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
output fra mysql i PHP er ISO-8859-1 med mindre annet er spesifisert (ja, utrolig teit, men det har noe med at PHP ikke er bygget for UTF8).

SET NAMES utf8;
SET CHARACTER SET utf8;

bør derimot fikse det :)

7777134[/snapback]

 

OK. Prøvde noe lignende, men da funket det bare for input til databasen, ikke for output. Men kan vel teste det.

 

EDIT: Virket ikke, alt som jeg hadde skrevet til nå ble tullete, og det nye ble også litt rart.

 

Dette er vel ett ganske vanlig problem (googlet litt), PHP burde støtte UTF8 litt bedre.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Hva er folks synspunkt på å bruke klasser til å få til namespaces på funksjoner?

 

Tenker da i forbindelse med '::' operatoren.

 

Dette er jo ikke hva klasser er ment for, men det fungerer.

7784580[/snapback]

For min del blir det som å banne i kirka. Statiske funksjoner er en uting og ubeskrivelig stygt. Hvorfor kan man ikke kjøre det som vanlige funksjoner? Blir det et problem med at det krasjer med navn så har man foretatt mildt sagt elendig planlegging.

Lenke til kommentar
Jeg tenkt mer på situationer med plugins, tilleggs moduler osv. Kan hende at det krasjer med funksjonsnavn der. Også kan man ende opp med lange prefixes. Altså den praktiske delen

7785001[/snapback]

Hvorfor skulle det være et problem? Moduler og plugins kjøres gjerne sammen med core/API og sjeldent så veldig mye mer. Dermed ser jeg ikke helt det store problemet. En god prefix og et godt funksjonsnavn bør sikre at problemstillingen ikke er aktuell etter min mening.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...