pgdx Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Noen som vet om PHP har tenkt å tillate å gjøre variabler private eller beskyttede any time soon? Endret 9. desember 2006 av drange Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Sett på de nye klasse-funksjonene til PHP5? Mener de har implementert det der... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Noen som vet om PHP har tenkt å tillate å gjøre variabler private eller beskyttede any time soon? 7465260[/snapback] PHP5: PHP <?php private $private; public $public; protected $protected; public static $public_stat; ?> En del andre tøffe ting er kommet i PHP5 også, bare les litt i manualen om det. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Wow, jeg tror jeg må lese litt mer om PHP5, ja. Det hadde jeg aldri trodd... Jeg skal sjekke opp i det selv, men vet du kanskje om overloading funker med antall parametre sendt nå uten å måtte telle opp antall parametre i funksjonen? altså at man kan lage function minFunksjon($a) { // noe for $a } function minFunksjon($a, $b) { // noe helt annet for $a // et eller annet for $b } Endret 9. desember 2006 av drange Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Vet at dette er mulig (og en grei feature også) i C/C++, men tror neppe det finnes for PHP PHP <?phpfunction minFunksjon($a) { echo "a"; } function minFunksjon($a, $b) { echo "a og b"; } minFunksjon('a'); minFunksjon('a', 'b'); ?> Fatal error: Cannot redeclare minfunksjon() (previously declared in /var/www/dev/overloading.php:2) in /var/www/dev/overloading.php on line 10 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Noen som har vært borti webhuset.no?Flyttet til domeneshop i forrige uke, men de var ikke som forventet. Så derifra skal jeg flytte uansett. 7404514[/snapback] Nei, har hatt noen samtaler med dem og sånt, men aldri brukt tjenestene deres. Jeg tror du kan stole på at de får jobben gjort, de er veldig fleksible. Men det koster jo, da. Nå vet jeg ikke hva du vil, men hvis du kun trenger L(*BSD/*N*X)AMP så bør du vurdere one.com. Hvis du trenger noe mer enn det, altså shell-tilgang, egenkonfigurert webserver og mail, med mer, bør du nok kontakte Webhuset, ja. 7461102[/snapback] Jeg har allerede valgt dem Tok nøyaktig 15 min fra jeg bestilte, til dem ringte, pga kluss i bestillingen fra min side. Fikk jo rikelig med lagringsplass, og støtte for PHP 4.3, 4.4 og 5.x. Eneste som jeg kunne prikket litt på var antall databaser, men det er sikkert nok med en mail, så har man fikset det. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hvor mange år er det siden PHP5 kom for første gang? 7463481[/snapback] I motsetning til det folk sier her, dukket første PHP5-release opp i 2003. 29. Juni 2003 kom PHP 5.0.0 Beta 1. 7464566[/snapback] Du kan jo prøve å endre wikipedia og se. Tror ikke så mange regner etter beta, bortsett fra google, eller kanskje det bare er meg. @drange: Du kan simulere overloading ved å bruke den "magiske" metoden __call(). Personlig synes jeg det er misvisende å kalle detter overloading, men deter ihvertfall mulig. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Wow, jeg tror jeg må lese litt mer om PHP5, ja. Det hadde jeg aldri trodd... Jeg skal sjekke opp i det selv, men vet du kanskje om overloading funker med antall parametre sendt nå uten å måtte telle opp antall parametre i funksjonen? altså at man kan lage function minFunksjon($a) { // noe for $a } function minFunksjon($a, $b) { // noe helt annet for $a // et eller annet for $b } 7465706[/snapback] Det du kan gjøre er: PHP <?phpfunction myFunction($a, $b = null) { if ($b != null) { return myOtherFunction($a); else { return anotherFunction($a, $b); } } Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Desverre er ikke PHP5 heller skikkelig OOPish med tanke på funksjonsoverlasting. Skriver du 2 funksjoner med samme navn uansett antall parametre får du redeclaration parse error. Skulle jo nesten bare skrevet en egen php-kompilator som støtter det skikkelig, men hadde nok tatt litt tid Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Skulle jo nesten bare skrevet en egen php-kompilator som støtter det skikkelig, men hadde nok tatt litt tid 7467994[/snapback] Lettere å sende inn en patch på zend engine 2 til PHP-mailing-listen, så du får støtte for dette i PHP 5.2.x elns. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Mangler "litt" C-kunnskaper til akkurat det, noe sier meg at det og vil ta litt tid å utbedre måten funksjonssignaturen lages på og det må testes og herjes med en god del. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 noe sier meg at det og vil ta litt tid å utbedre måten funksjonssignaturen lages på og det må testes og herjes med en god del.Er redd for det, ja... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Legger til en kommentar fra Slashdot: PHP 5.2 and MySQL... i! Noen som har noen synspunkt på dette? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Legger til en kommentar fra Slashdot: PHP 5.2 and MySQL... i! Noen som har noen synspunkt på dette? 7499655[/snapback] Jeg har lest gjennom hele changelog og ikke funnet noen steder som sier at MySQLi nå er default MySQL-extension. Men folk bør kanskje ha fått med seg at PHP5 ikke har MySQL-extensionen påslått @ default, slik PHP4 hadde. Kanskje slashdot-fyren ikke helt fikk med seg det, eller klarte å kompilere PHP med --with-mysqli istedetfor --with-mysql ? Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg glemte å svare og takke for svar på et tidligere spørsmål, så: takk! Men jeg har et annet spørsmål i tillegg; er det mulig for en funksjon å finne ut hvilket fil og linje som kalte den uten å legge til ekstra argumenter? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Jeg glemte å svare og takke for svar på et tidligere spørsmål, så: takk! Men jeg har et annet spørsmål i tillegg; er det mulig for en funksjon å finne ut hvilket fil og linje som kalte den uten å legge til ekstra argumenter? 7528423[/snapback] Ja, en kan bruke debug_backtrace(). PHP <?php function lol($arg1) { echo "lol\n"; echo "<pre>"; var_dump(debug_backtrace()); echo "</pre>"; } lol('testing'); // linje 11 ?> Output: lol array(1) { [0]=> array(4) { ["file"]=> string(26) "/var/www/dev/backtrace.php" ["line"]=> int(11) ["function"]=> string(3) "lol" ["args"]=> array(1) { [0]=> &string(7) "testing" } } } Endret 18. desember 2006 av jorgis Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hva gjør static i: public static min_funsjon(); Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) jorgis: takk! genialt! ' edit: lurer på en annen ting, er det mulig å lage en funksjon med uendelige argumenter? som unset Endret 18. desember 2006 av MC2 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) public static myMethod() mente du vel? En statisk metode kan ikke bruke $this og kan kun kalles statisk, dvs dette går ikke: $foo = new Spam(); $foo->myMethod(); dette derimot går: Spam::myMethod(); Endret 18. desember 2006 av dabear Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 dabear: Ja vel. Men hva gjør den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå