Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Vis man først skal se sånn på det så er det vel bare C/C++ som er ordentlige progspråk, men i dag er det unødvendig å bruke disse språkene til annen et grunnleggende bibiloteker og ting med veldig høye ytelseskrav.

Sa heller ikke at PHP er best egnet til alt (for det er det ikke), men jeg mente å si at PHP nærmer seg det nivået hvor det i teorien kan brukes til alt (hvertfall like mye som python, java osv osv).

 

Angående det skjermbildet så mente jeg at man skulle bruke ferdiglagde verktøy for så å hente det til PHP.

 

Forskjellen mellom scriptspråk og progspråk har vel egentlig blitt hvisket bort de siste årene, på den måten at begge nå kan brukes til komplette applikasjoner. Og PHP som språk ikke perfekt, men gjør i høyeste grad jobben på en effektiv måte. Og det er jo nettopp effektivtet som er i "vinden for tida".

 

PHP er jo opprinnelig et scriptspråk for å lage websider, men har allikevel fått all funksjonalitet som trengs, så jeg vil påstå at PHP kan sammenlignes med Python selv om PHP ikke er like modent for grafiske grensesnitt.

 

Nok en gang: Jeg sa da aldri at PHP var best egnet til alt! Vennligst ikke heng meg for noe jeg ikke har sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig ved bruk av php å ta et "skjermskud" av en side?

Tenker da på bruk som illustrasjon ved linking til siden

 

Har grublet litt over dette og jeg kan ikke si jeg ser noen løsning på det, men det finnes da flere her som er mer drevet i faget enn meg

7218759[/snapback]

Det enkle svaret er nei.

Jeg ramlet over en PHP-browser idag, kalt snoopy. Mulig den har slik funksjonalitet, men jeg ville ikke satset på det.

7219120[/snapback]

 

Ikke glem at PHP er et fullverdig programmeringspråk og kan brukes til alt! :thumbup:

Såklart man kan ta screenshot også, tipper det er en smal sak med PHP-GTK. Sikkert haugevis andre måter også.

Derimot finnes det ikke en crazy hente-screenshot-fra-tilfeldig-websidebruker-uten-at brukeren-gjør-det-selv metode, og tak å pris for det! Jeg ville ikke likt at webservere skulle få tilgang på skjembildet mitt...! :p

 

 

Ellers funker ServeThwWorld helt fint med PHP5, bortsett fra klare problemet at de ikke tilbyr ext/mysqli eller ext/PDO

7375464[/snapback]

 

Er ikke sikker på om du forstod problemstillingen helt. PHP-GTK hjelper lite om du ikke klarer å porte en nettlesermotor (gecko, khtml etc) til PHP-GTK, noe som vil være en enormt mye større oppgave enn å bare lage et script for å fyre opp en nettleser. :)

 

Dessuten, på servere uten nettlesere (vil tippe de fleste webservere er headless, uten hverken GTK eller Gnome), hjelper ikke dette, og å lage en komplett rendering-motor i PHP vil være direkte idiotisk...

 

Forresten: Hvordan har du fått til PHP5 hos STW? Jeg har mast på dem gjentatte ganger, og de nekter å gi meg PHP5. PHP 4.4.4 er nyeste de tilbyr. :(

 

 

En annen ting: PHP kan kompileres, så PHP er ikke et rent scriptspråk. Diverse PHP-akseleratorer hopper for eksempel over parsing. :)

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om du forstod problemstillingen helt. PHP-GTK hjelper lite om du ikke klarer å porte en nettlesermotor (gecko, khtml etc) til PHP-GTK, noe som vil være en enormt mye større oppgave enn å bare lage et script for å fyre opp en nettleser. :)

 

Dessuten, på servere uten nettlesere (vil tippe de fleste webservere er headless, uten hverken GTK eller Gnome), hjelper ikke dette, og å lage en komplett rendering-motor i PHP vil være direkte idiotisk...

 

Forresten: Hvordan har du fått til PHP5 hos STW? Jeg har mast på dem gjentatte ganger, og de nekter å gi meg PHP5. PHP 4.4.4 er nyeste de tilbyr. :(

 

 

En annen ting: PHP kan kompileres, så PHP er ikke et rent scriptspråk. Diverse PHP-akseleratorer hopper for eksempel over parsing. :)

7376765[/snapback]

 

Joda, jeg forstod absolutt problemstilligen og som jeg nevnte i forrige innlegg mente jeg at man bare skulle hente skjermbildet fra et annet program som har rendret sida (som f.eks. gecko).

I hvilken grad det vil være mulig å lage en HTMl/CSS-motor skrevet i ren PHP så er det hvertfall ikke en jobb jeg tar på meg. Det er uansett en oppgave for C/C++.

 

Angående STW ba jeg bare om å bli satt opp på en PHP5-server da jeg bestilte. Gikk greit det.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
Vis man først skal se sånn på det så er det vel bare C/C++ som er ordentlige progspråk, men i dag er det unødvendig å bruke disse språkene til annen et grunnleggende bibiloteker og ting med veldig høye ytelseskrav.

Sa heller ikke at PHP er best egnet til alt (for det er det ikke), men jeg mente å si at PHP nærmer seg det nivået hvor det i teorien kan brukes til alt (hvertfall like mye som python, java osv osv).

7376563[/snapback]

PHP er ikke bruktbart til alt. Skal du f.eks holde på med ting på bitnivå er PHP mildt sagt søppel. PHP kan forøvrig ikke sammenlignes med Java. PHP er flere lysår unna Java. PHP er tolket språk, og som alle andre tolkede språkene har den sine begrensninger. Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Mulig Java har bedre verktøyer enn PHP, det er ihvertfall et betydelig eldre språk.

7378450[/snapback]

 

Er du så sikker på det? Så vidt jeg vet kom første offentlige release av både PHP og Java i 1995 en gang. Uten at jeg tør å si dette med 100% sikkerhet :)

Lenke til kommentar

Mulig, men PHP ble jo ikke PHP som vi kjenner det i dag før versjon 3 (98). Det var helt annen kvalitet før det, og var ikke egentlig brukandes til noe.

Vis det stemmer at Java kom i 95 så var det sikkert allerede da en fullt brukandes versjon, Sun var også da et svært firma, som sikkert brukte masse ressurser på utviklingen, mens opensource prosjekter ofte trenger å bli mer kjent før utviklingen skyter fart.

 

http://no2.php.net/history

Lenke til kommentar

Har php innebygd caching system (noe jeg tror de har). Men hva gjør den? Cachen den bare den parsa-koden eller tar den også hand om åping, lesing og parsing av text filer (gjort av php)?

 

Holder på et litt større template system eller et mindre cms for å kunne lage litt mer dynamiske sider raskere og enklere. Den åpner flere språk filer, diverse indexfiler og library filer som den leser og parser. Hvis jeg venter en dag tar første kjøringa omtrent 2 sekunder, andre ca 0.1 og tredje omtrent 0.04 på min lokale maskin. Åpner php tekst filene de andre gangene?

Lenke til kommentar
Har php innebygd caching system (noe jeg tror de har). Men hva gjør den? Cachen den bare den parsa-koden eller tar den også hand om åping, lesing og parsing av text filer (gjort av php)?

 

Holder på et litt større template system eller et mindre cms for å kunne lage litt mer dynamiske sider raskere og enklere. Den åpner flere språk filer, diverse indexfiler og library filer som den leser og parser. Hvis jeg venter en dag tar første kjøringa omtrent 2 sekunder, andre ca 0.1 og tredje omtrent 0.04 på min lokale maskin. Åpner php tekst filene de andre gangene?

7436499[/snapback]

 

Nei, PHP har ikke innebygd chache, ikke før versjon 6 kommer. Derimot finnes det mange bra løsninger for dette som er enkle å innstalere.

Det de gjør er at de omgjør php-koden til bytekode ala Java, så serveren slipper å tolke PHP-koden hver gang. Skal vist i noen tilfeller kunne øke ytelsen med 50%.

 

Vis du tenkte på å cache selve genereringen så blir det noe annet, bruker du et rammeverk så har sikkert det en løsning. Avhengig av type side er snakk om kan Apache sine cache-muligheter være det beste.

Lenke til kommentar
Hvis jeg venter en dag tar første kjøringa omtrent 2 sekunder, andre ca 0.1 og tredje omtrent 0.04 på min lokale maskin. Åpner php tekst filene de andre gangene?

7436499[/snapback]

Når webserver + PHP skal gjøre noe etter å ha vært inaktive i lang tid har sikkert enkelte komponenter blitt kastet ut av filcachen til operativsystemet. Du får bøttevis av page faults og filer eller deler av page filen må leses inn fra disken. Når du kjører scriptet neste gang er alt allerede på plass i minnet. Så ja, det er trolig caching som gir resultatene du ser, men ikke på de stedene du nevner.

Lenke til kommentar
Noen som har vært borti webhuset.no?

Flyttet til domeneshop i forrige uke, men de var ikke som forventet. Så derifra skal jeg flytte uansett.

7404514[/snapback]

Nei, har hatt noen samtaler med dem og sånt, men aldri brukt tjenestene deres. Jeg tror du kan stole på at de får jobben gjort, de er veldig fleksible. Men det koster jo, da.

 

Nå vet jeg ikke hva du vil, men hvis du kun trenger L(*BSD/*N*X)AMP så bør du vurdere one.com. Hvis du trenger noe mer enn det, altså shell-tilgang, egenkonfigurert webserver og mail, med mer, bør du nok kontakte Webhuset, ja.

Lenke til kommentar
Hvor mange år er det siden PHP5 kom for første gang?

7463481[/snapback]

 

I motsetning til det folk sier her, dukket første PHP5-release opp i 2003. 29. Juni 2003 kom PHP 5.0.0 Beta 1. :)

 

Btw: holder på å lese en kongebok om PHP i øyeblikket. Tar for seg mer avanserte saker, som threads, benchmarking og optimalisering, samt å hacke litt på kildekoden til PHP og lage PEAR-moduler.

 

Advanced PHP Programming

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...