Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan like gjerne like slå to slag på mellomrom. Nesten all kode jeg skriver bruker to mellomrom som indent. Det blir mindre luft, uten at koden blir noe mer uoversiktlig, og det passer bedre på mindre skjermer dersom du har litt saftige nøstinger.

 

Nå mener ikke jeg å presse på min stil på noen andre her, men det er jo et poeng at ting skal virke intuitivt, og på nett er det ituitivt når tab hopper til neste element. (Husk tabindex på label, dere)

Lenke til kommentar

hmm, tror ikke det ville være så vanskelig å legge til en funksjon som feks. "toggle tabs" eller noe lignende...

 

btw. personlig liker jeg å bruke tabs som indent, synes bare at 2 mellomrom er litt lite, og ting ser litt for rotet ut for meg... og min text editor kjenner igjen tabs foran en linje som ikke del av linjen. mao. når jeg trykker på home knappen går jeg ikke helt til begynnelsen, men når indent tabsene slutter.

Lenke til kommentar
hmm, tror ikke det ville være så vanskelig å legge til en funksjon som feks. "toggle tabs" eller noe lignende...

 

btw. personlig liker jeg å bruke tabs som indent, synes bare at 2 mellomrom er litt lite, og ting ser litt for rotet ut for meg... og min text editor kjenner igjen tabs foran en linje som ikke del av linjen. mao. når jeg trykker på home knappen går jeg ikke helt til begynnelsen, men når indent tabsene slutter.

6980165[/snapback]

Min fungerer også slik, bare at den går til første ikke-blanke tegn som kun har blanke foran seg. Dette betyr kort og godt at den gir en god beng i hvilket blankt tegn det er, så lenge det er blankt.

 

Kan forsåvidt nevne at jeg bruker www.editplus.com , og jeg har fått en annen utviklerkamerat over på samme editoren, og ingen av oss har sett oss tilbake.

Kjempebra for en billig penge (kan testes gratis)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nesten all kode jeg skriver bruker to mellomrom som indent. Det blir mindre luft, uten at koden blir noe mer uoversiktlig, og det passer bedre på mindre skjermer dersom du har litt saftige nøstinger.
På de aller fleste teksteditorer kan du sette hvor mange mellomrom en tab skal være.
Lenke til kommentar
Nesten all kode jeg skriver bruker to mellomrom som indent. Det blir mindre luft, uten at koden blir noe mer uoversiktlig, og det passer bedre på mindre skjermer dersom du har litt saftige nøstinger.
På de aller fleste teksteditorer kan du sette hvor mange mellomrom en tab skal være.

6981566[/snapback]

Selvsagt, men det er ikke poenget.

Poenget er når jeg sitter på laptopen min og skal hjelpe noen som har brukt 4 mellomrom som indentering, så wrapper koden veldig ofte, ettersom jeg bare har 1024 * 768 på laptopen. Er også ofte derfor man sier at linjer ikke skal være lenger enn 80 tegn, og da føler jeg det blir dumt å kaste bort både 4 tegn av gangen på indentering.

 

Men selvsagt, dette er en smakssak, og det kan egentlig ikke diskuteres.

Hovedsaken er at vi endelig har fått fargekoding på PHP på forumet, og da er det ihvertfall enklere for lesere, så får skribenten fortsatt lime inn fra en editor for å få indentering med tab(4).

 

Takk Ueland, dette har vi ventet på lenge.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med en greie hvor det skal gå an å laste opp bilder via en form. Jeg bruker underforstående funksjon til å lagre bildet. Det skal kun gå an å laste opp jpg/jpeg-filer.

 

Dette fungerer utmerket for de fleste bildefiler, men med noen, for eksempel bilder jeg har tatt med mobiltelefon, er det ingenting som fungerer. Det virker som serveren ikke returnerer noen ting i det hele tatt, for browseren viser en cachet versjon av målfila. Jeg får dermed ikke engang vite om $_FILES inneholder noe.

 

Synes dette er veldig rart, da det er mye som egentlig skal returneres til browseren før jeg i det hele tatt begynner å behandle $_FILES og $_POST i målfila..

 

Noen som har noe erfaring med dette? Hva kan være galt?

 

Bruker denne funksjonen til å resize og lagre bildene:

// pic = bildefil
// out = nytt filnavn
// alx = maksimal utstørrelse x-retning
// aly = maksimal utstørrelse y-retning

function resizepic ($pic, $out, $alx, $aly) {
$pic = imagecreatefromjpeg($pic);
$sizex = imagesx($pic);
$sizey = imagesy($pic);

$newx = $sizex; $newy = $sizey;

if ($sizex > $alx) { $newx = $alx; $factor = $sizex / $alx; $newy = $sizey / $factor;}
if ($newy > $aly) { $newy = $aly; $factor = $sizey / $aly; $newx = $sizex / $factor;}

$newpic = imagecreatetruecolor($newx, $newy);
imagecopyresampled($newpic, $pic, 0, 0, 0, 0, $newx, $newy, $sizex, $sizey);

imagejpeg($newpic, $out, 80);
}

Lenke til kommentar

Det har nok lite med ovenforstående kode å gjøre ihvertfall.

Var jeg deg ville jeg kjørt var_dump på $_FILES og evt. $_POST og sett om det kom noe i det hele tatt. Så ville jeg testet med forskjellige browsere for å se om det var noen forskjell.

Sist men ikke minst villle jeg sett over hvilke filtre jeg bruker, og om kanskje de har noe skyld.

Lenke til kommentar
Noen her med kjennskap til galleriprogrammet plogger? Sliter med at det automatisk blir satt til en type permission under upload som gjør at man ikke kan se den største filen. Prøv for eksempel å få dette bildet større: http://www.orresnei.com/prebentest/galleri...el=picture&id=6

6983290[/snapback]

Nei, dessverre, og hva er argumentet for å poste dette i denne tråden i det hele tatt.

Kunne til nød ha opprettet en egen tråd i PHP-forumet ettersom det _kan_ være du må programmere noe, men etter min mening er dette spørsmål om bruk av PHP-programvare som burde postes i den nye kategorien vår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=342

 

Mitt beste tips er uansett at du prøver å finne funksjonen (chmod) som gjør disse uønskede endringene og retter på den, evt. at du legger inn din egen chmod som gjør ønsket endring.

Lenke til kommentar
Det har nok lite med ovenforstående kode å gjøre ihvertfall.

Var jeg deg ville jeg kjørt var_dump på $_FILES og evt. $_POST og sett om det kom noe i det hele tatt. Så ville jeg testet med forskjellige browsere for å se om det var noen forskjell.

Sist men ikke minst villle jeg sett over hvilke filtre jeg bruker, og om kanskje de har noe skyld.

6983185[/snapback]

Som nevnt returnerer serveren ingenting. Opera viser en cachet versjon, IE viser en feilmelding og Firefox viser bare hvitt. Kan derfor ikke uten videre se hva som står i $_FILES og $_POST.

 

Har dog funnet ut at det er imagecreatefromjpeg i funksjonen fra mitt forrige innlegg som slår seg vrang. Dersom jeg kommenterer ut denne linja, fungerer alt ($_FILES og $_POST har riktig innhold, siden laster) - jeg får bare en drøss med feilmeldinger fordi resten av funksjonene ikke får noen image-ressurs..

 

Finnes det noe alternativer til imagecreatefromjpeg?

Noen som har vært borti noe liknende?

 

Synes det er rart at imagecreatefromjpeg ikke engang produserer noen feilmelding.

Lenke til kommentar

Nope, det har ingenting med størrelsen å gjøre. Jeg kan til og med endre størrelsen på de aktuelle bildene ved å lagre dem med lavere kvalitet i Photoshop, uten at dette gir noen forskjell. Om jeg derimot _manipulerer_ bildet i photoshop (bruker Image Size eller noe), og så lagrer, fungerer bildet helt fint.

 

Og opplastingen kan skje på 3 sekunder, men likevel ha negativt resultat.

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prøvd å sette error-reporting til E_ALL? Jeg hadde også problemer med et galleri jeg lagde selv, noen ganger ville det rett og slett ikke generere bilder. Om bildene var veldig store (i dimensjon!) blw det enten ikke returnert noe eller så kom det et bilde uten noe på. Ga opp til slutt jeg.

Lenke til kommentar

uhm, nå er jeg ingen expert, men er du sikker på at det nå er et jpeg bilde, og ikke bare et annet format med .jpg endelse? du kan jo sjekke mime-typen ved å skrive file -bi bilde.jpg i terminalen, om du kjører linux. finnes sikkert noen måte å gjøre det i windows også.

 

men prøv å åpne bildet med PS og exportere som .jpg uten å redigere noe, og prøv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...