Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, bruk minst mulig ikke-PHP-funksjoner i et PHP-skript ;)

6803226[/snapback]

Alt til sitt bruk mener nå jeg.

Dersom det er en klar ytelsesforbedring i å bruke shell-kommandoer i forhold til PHP-funksjoner, og man har mulighet til å bruke shell-kommandoer, ser jeg liten grunn til ikke å gjøre det.

 

Er raskest å gjøre i PHP (PHP bruker lang tid på å kjøre shell kommandoer).

 

Fordelen med kommando versjon er at du ikke vil få PHP minnegrennse problemmer.

6804875[/snapback]

Jeg mistenker at grunnen til at PHP bruker lang tid på shell-kommandoer er fordi PHP normalt bufrer outputen fra kommandoen, men i dette tilfellet (cat fil1 > fil2) så pipes filen direkte til fil2, dvs. det er ikke noe output fra kommandoen for PHP å bufre.

 

Om noen hadde tatt seg tid til å teste så ville det vært supert.

Som sagt bare mistenker jeg at shell-kommando i dette tilfellet vil være raskere, jeg vet jo selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Må be om littegrann mysql-hjelp.

 

Holder på med et miniforum til et lite CMS. I den anledning vil jeg liste opp kategorier fra fcat, og telle antall topics i ftop som har tilsvarende verdi i kolonnen fcat. Med andre ord: telle hvor mange emner det er i kategorien.

 

Er dette mulig å gjøre i én spørring? Hvis ikke: er det mulig å gjøre det i to spørringer, altså ikke én for _hver_ kategori?

Lenke til kommentar

Øyh, tilbake til Mine innlegg, din slaskete tråd!

 

Og bare sånn for å ha noe bittelitt vetugt her også, kan jeg vel nevne at Vikingboard 0.1.1 er rett rundt hjørnet. 0.1.1 er hovedsaklig bugfikser og småting vi ikke fikk tid til (eller gadd) å putte inn i 0.1b. Gleder meg til å begynne på 0.2, vi har en del godsaker på lager :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen penere/mer elegant måte å skrive dette på?

if (!stristr($sql, 'insert') AND !stristr($sql, 'update') AND !stristr($sql, 'delete') AND !stristr($sql, 'create') AND !stristr($sql, 'drop')) {
 bla..bla...
}

eller

if (stristr($sql, 'insert') OR stristr($sql, 'update') OR stristr($sql, 'delete') OR stristr($sql, 'create') OR stristr($sql, 'drop')) {
 bla...bla..
}

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Kommer an på hva du skal gjøre. Hvis du ønsker å begrense hvilke metoder du får kjøre i sql-spørringer kan du jo bruke in_array()

 

$disallowed = array('drop', 'insert', 'update', 'create'); //m.m.

foreach ($disallowed as $forbidden)
{
   if (stristr($sql, $forbidden))
   {
       die('Ikke tillatt');
   }
}

Lenke til kommentar

Kom til a fundere litt paa tinyurl(.com) og hvordan referansesystemet deres virker. Altsaa, det aa bruke 0-z som tallsystem. Er det noen som har noen fiffige tips paa eventuelle fremgangsmaater hvis man vil skrive noe slikt? Evt. gjoere forskjell paa store og smaa tegn.

 

Mener vel vagt aa huske at php kan konverte base 10 til mye annet rart, men det er naa ogsaa veldig vagt da. ;-)

 

(Beklager manglende ae oe og aa, forresten...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...