Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

@Ernie: Det kan jo hende at de som faktisk spør har prøvd og prøvd og prøvd, men kommer man seg ikke videre og ikke klarer løse problemet må det jo være lov å ty til hjelp. Nå er jeg dog en som kan være så altfor kjapp til å spørre om hjelp, så jeg forstår godt hva du snakker om, men det vil jo ikke si at alle har prøvd like lite, eller like mye.

 

btw: Hvis vi kunne tilbydt penger; noen som kunne tenkt seg å jobbet med SSGC?

Er en tråd om det her i denne kategorien et sted, jeg skal forøvrig selv prøve å lære hvertfall helt grunnleggende PHP for å kunne gjøre en del ting selv, men å lære PHP er jo ikke gjort på 1 2 3.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Ernie: Det kan jo hende at de som faktisk spør har prøvd og prøvd og prøvd, men kommer man seg ikke videre og ikke klarer løse problemet må det jo være lov å ty til hjelp. Nå er jeg dog en som kan være så altfor kjapp til å spørre om hjelp, så jeg forstår godt hva du snakker om, men det vil jo ikke si at alle har prøvd like lite, eller like mye.

6689898[/snapback]

Altså, jeg sier ikke det ikke er lov å be om hjelp, for det må det jo helt klart være lov til. Derimot er det litt betenkelig når noen bare slenger opp ørtenhundre linjer med kode og lurer på hvor feilen er? Gjerne uten feilmelding og/eller beskrivelse av problemet. I tillegg er det tydligvis også et problem å innse at noen har hatt samme problem eller problemstilling før en selv. Blant annet er jo innloggingsscript hyppig oppe og det selv om det er en tråd om akkurat det samme listet blant de 10-20 øverste trådene samt at det er nevnt i en av sticky-trådene.

Lenke til kommentar

Joda, da skjønner jeg det. Det man skal gjøre da, er jo ganske enkelt å linke dit scriptet ligger. Deretter legge ut linjen som tydeligvis er feil i posten, skrive feilmelding og beskrivelse og muligens skrive hva man har prøvd. Så tar man gjerne all den koden hvor man er sikker på feilen ligger og legger med som vedlegg eller legger inne i "skjul"-funksjonen. For deretter utheve hvor feilen er i følge feilmeldingen. Hvis han ikke har peiling på hvilken linje ting befinner seg på og ikke gidder å telle nedover til linje 213. Så er jo det et tegn på at man bør skaffe seg et program som notepad2 eller lignende ;) .

 

(Huff, når jeg skriver dette nå, innser jeg at jeg nylig ikke skrev noe om en feil eller hva jeg prøvde på... :wee: )

Lenke til kommentar
Noen som har en god idé til hvordan jeg kan ta ut f. eks. de fem første linjene, og bare de, i en fil jeg har åpnet med fopen?

6737037[/snapback]

Dette er vel egentlig ikke en hjelpetråd for slike spørsmål, menneh....

$fp = fopen(...);
$lines = "";
for($i=0;$i<5;$i++)
 $lines .= fgets($fp);

Lenke til kommentar
Kan man overstyre noe så viktig som max_upload_size via ini_set?

6746107[/snapback]

 

Fra manualen:

upload_max_filesize "2M" PHP_INI_PERDIR (PHP_INI_ALL in PHP <= 4.2.3.)

 

Max filesize for uploads er satt til 2 MB, og kan kun endres i php.ini, .htaccess eller httpd.conf. Beste stedet å endre det om du har webhotell er å bruke en .htaccess. Om du har en PHP-versjon før 4.2.3, kan du endre den i php.ini. :)

Lenke til kommentar

Alternativt kunne du løst problemet med litt JS-magi; du kunne stykket opp filen i X deler à 2MB, lastet dem opp, og satt dem sammen igjen etter ferdig opplasting. På den måten kan en også laste opp flere biter av filen samtidig over flere tilkoblinger, og forhåpentligvis få bedre utnyttelse av båndbredden. :)

Lenke til kommentar
Det ville vel blitt litt for sært og spesielt :p

 

Noen som har en veldig enkel PHP/ajax progress-bar for filopplasting? Google finner masser, men de fleste har cgi og/eller er koster penger og/eller har masse unødvendige funksjoner. Trenger bare noe helt enkelt...

 

:)

6746843[/snapback]

 

At en løsning er noe spesiell betyr ikke at den er dårlig? ;) Fordelen er jo ubegrenset opplastingsmengde, og portabiliteten vil bli utrolig bra. :) At det også tillater pausing av opplastinger per 2MB, evt. etappe-opplastinger er da litt nice?

Lenke til kommentar

Joda, det ville nok vært knall, men jeg har null peiling på javascript ;) Det får bli en annen gang.

 

Lemen: Har sett den et par ganger. Den bruker CGI, noe jeg vil prøve å unngå. Når jeg leste den litt nøyere nå, fant jeg dog en link til et annet script, som ser interessant ut. Går ikke an å lage progressbar av det, men man ser i det minste hvor mye som er lastet opp.

Lenke til kommentar
Det ville vel blitt litt for sært og spesielt :p

 

Noen som har en veldig enkel PHP/ajax progress-bar for filopplasting? Google finner masser, men de fleste har cgi og/eller er koster penger og/eller har masse unødvendige funksjoner. Trenger bare noe helt enkelt...

 

:)

6746843[/snapback]

 

Mener det ikke går i ren php

 

:whistle:

 

EDIT: Prinsipet til den du fant er jo like enkelt som den er orginal

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Joda, det ville nok vært knall, men jeg har null peiling på javascript ;) Det får bli en annen gang.

 

Lemen: Har sett den et par ganger. Den bruker CGI, noe jeg vil prøve å unngå. Når jeg leste den litt nøyere nå, fant jeg dog en link til et annet script, som ser interessant ut. Går ikke an å lage progressbar av det, men man ser i det minste hvor mye som er lastet opp.

6747886[/snapback]

 

Jeg leste vel egentlig bare overskriften, før jeg posta linken, tror jeg :)

Men da kan jeg dessverre ikke hjelpe. Du kan jo titte litt rundt på diverse ajax rammeverk da - mulig du kan finne noe brukbart!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har et aldri så lite problem jeg ikke helt skjønner her.

 

<?php
// start of script
$mcs_start = microtime(true);

// lots of code

// end of script
$mcs_stop = microtime(true);
$mcs_time = $mcs_stop - $mcs_start;
$mcs_time = round($mcs_time, 5);
?>

 

Noen resultater: -0.86515, 0.13429, 0.13786, 0.13444, -0.86473.

Den vanlige tiden det tar for å kjøre scriptet er ca 0,13 sekund, men innimellom blir svaret negativt og ca -0,80 ... why?

Lenke til kommentar
Har et aldri så lite problem jeg ikke helt skjønner her.

 

<?php
// start of script
$mcs_start = microtime(true);

// lots of code

// end of script
$mcs_stop = microtime(true);
$mcs_time = $mcs_stop - $mcs_start;
$mcs_time = round($mcs_time, 5);
?>

 

Noen resultater: -0.86515, 0.13429, 0.13786, 0.13444, -0.86473.

Den vanlige tiden det tar for å kjøre scriptet er ca 0,13 sekund, men innimellom blir svaret negativt og ca -0,80 ... why?

6770694[/snapback]

Det første som slår meg er at du har flere kjerner og at PHP av en eller annen grunn avleser tid direkte på CPUen dvs. på hver enkelt kjerne. Hvis målingene er foretatt på hver sin kjerne og kjernene inneholder forskjellig tid vil du oppnå det resultatet.

 

Personlig liker jeg forøvrig

<?php
function microtime_float()
{
  list($usec, $sec) = explode(" ", microtime());
    return ((float)$usec + (float)$sec);
}
    
$calibrate_begin = microtime_float();
$calibrate_end = microtime_float();
$overhead_time = $calibrate_end - $calibrate_begin;
$t1 = microtime_float();
//Kode
$t2 = microtime_float();
echo $t2 - $t1-$overhead_time;
?>

eller

<?php  
$calibrate_begin = microtime(true);
$calibrate_end = microtime(true);
$overhead_time = $calibrate_end - $calibrate_begin;
$t1 = microtime(true);
//Kode
$t2 = microtime(true);
echo $t2 - $t1-$overhead_time;
?>

 

for å minimere feilmarginene i målingene.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...