Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Hva da om du skal sende mail til kontakt@øl.com ? Den vil ikke validere med din regex, men den er fremdeles veldig gyldig. Ditto med mailadressen !#$%&'*+-"fisk"@example.museum er også en godkjent mailadresse som ikke valideres riktig hos deg. :)

6664415[/snapback]

Øhy.... visste ikke at man kunne ha special characters i mail, heller ikke at toplevel domener kunne være lengre enn 4 bokstaver..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva da om du skal sende mail til kontakt@øl.com ? Den vil ikke validere med din regex, men den er fremdeles veldig gyldig. Ditto med mailadressen !#$%&'*+-"fisk"@example.museum er også en godkjent mailadresse som ikke valideres riktig hos deg. :)

6664415[/snapback]

Øhy.... visste ikke at man kunne ha special characters i mail, heller ikke at toplevel domener kunne være lengre enn 4 bokstaver..

6666152[/snapback]

 

Derfor er det greit å bruke en ferdig funksjon som faktisk er korrekt, enn å prøve å lage egen regex med feil og mangler. Tid spart er underbart. :)

Lenke til kommentar

For en del innlegg tilbake var det snakk om opprette en kategori for oss litt mer avanserte. Hva skjer med saken?

 

I dag fikk forøvrig øynene opp for hvor direkte elendig PHP-kategorien er pedagogisk sett. Hadde 3 timer med pedagogisk opplæring i forbindelse med en veilederjobb jeg skal ha på høgskolen (skal være assistent i et programmeringsfag). Da var det snakk om at folk må ville lære og ikke bare tro at de skal få fasiten servert på sølvfat. Spesielt ble det tatt opp at enkelte studenter ser ut til å tro at man bare kan servere en blank skjerm, si "hva gjør jeg nå?" og få hele løsninga. Videre har man også typiske scenarioer hvor man får servert spørsmål ala "Hvorfor funker ikke dette?" (også får man servert ørten sider med kode), "Hva er galt med denne linja?" osv. Noen som kjenner igjen situasjonen? Det gjør iallfall jeg, og jeg er ikke spesielt lysten på å besvare slike spørsmål. Så hvor blir det av den kategorien hvor man kan stille ikke-trivielle spørsmål og diskutere div. algoritmer osv. uten å drukne i tråder med personer som ikke er spesielt interessert i å faktisk lære seg PHP? Skal man programmere og/eller scripte så må man få det inn gjennom fingrene, og det betyr at koden ikke bør serveres på et sølvfat slik vi ser i 99% av trådene idag.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Dette er kategorien Programmering -> PHP. Alle feil i script etc. skal ligge i programvare delen, ikke i programmerings delen. Hadde jeg vært moderator ville jeg stengt/flyttet alle tråder som ikke omhandlet programmering i PHP.

 

Du ser aldri en tråd som "Hvorfor virker ikke SuperPI" i C/C++ delen. Eller "Hva er det beste Spillet" i Python delen.

Lenke til kommentar
Dette er kategorien Programmering -> PHP. Alle feil i script etc. skal ligge i programvare delen, ikke i programmerings delen. Hadde jeg vært moderator ville jeg stengt/flyttet alle tråder som ikke omhandlet programmering i PHP.

 

ehhh syns du det passer bedre med spm angående programmering i programvare delen enn i programmeringsdelen?? :innocent: virket nå bare dumt for syns nå jeg men....

Lenke til kommentar
Dette er kategorien Programmering -> PHP. Alle feil i script etc. skal ligge i programvare delen, ikke i programmerings delen. Hadde jeg vært moderator ville jeg stengt/flyttet alle tråder som ikke omhandlet programmering i PHP.

 

ehhh syns du det passer bedre med spm angående programmering i programvare delen enn i programmeringsdelen?? :innocent: virket nå bare dumt for syns nå jeg men....

6680865[/snapback]

Spørsmål ala "Hvilket CMS burde jeg satse på?" har da vitterlig særdeles lite med programmering å gjøre og betydelig mer med programvare å gjøre.

 

Forøvrig synes jeg hotstian har et interessant syn som jeg faktisk må si meg enig i. Har tilgode å se spørsmål rundt Azureus, eMule, Shareaza eller et hvert annet opensource-program i noen av programmeringskategoriene.

Lenke til kommentar

Kjapt mysql spørsmål;

 

Flere kolonner = mer loading tid??

 

Lurer på om man aller helst bør ha minst mulig kolonner i tabellene, tenker da ikke på over hundre, men om det er betydelig forskjell på 5 og 20?

Tenker nå på et system med mange brukere, som vil si at det er veldig mange rader..

 

Basicly; søker queryen igjennom alle kolonnene hvis jeg skriver "WHERE `gutt` = "ja"; eller søker den bare igjennom kolonnen "gutt"??

 

Takk! :)

 

 

 

Ja, jeg er dårlig til å forklare, please shot me.. :p

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Feil forum, småen ;)

 

Anyway, om du skriver SELECT gutt WHERE gutt = 'ja' henter den kun kolonnen "gutt", mens om du skriver SELECT * WHERE gutt = 'ja' henter den alle kolonnene for hver rad som er gutt.

 

Nå, pell deg over i database-forumet :roll:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Feil forum, småen ;)

 

Anyway, om du skriver SELECT gutt WHERE gutt = 'ja' henter den kun kolonnen "gutt", mens om du skriver SELECT * WHERE gutt = 'ja' henter den alle kolonnene for hver rad som er gutt.

 

Nå, pell deg over i database-forumet :roll:

6682453[/snapback]

 

 

Takk takk! Sorry, my bad.. Har alltid spurt om slikt her, visste ikke at det fantes et SQL-forum, men.. nå vet jeg jo det! :)

 

Edit: Der var det utrolig lite aktivitet.. Er det noen her som kan svare på spørsmålet mitt alikevel?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Kjapt mysql spørsmål;

 

Flere kolonner = mer loading tid??

 

Lurer på om man aller helst bør ha minst mulig kolonner i tabellene, tenker da ikke på over hundre, men om det er betydelig forskjell på 5 og 20?

Tenker nå på et system med mange brukere, som vil si at det er veldig mange rader..

 

Basicly; søker queryen igjennom alle kolonnene hvis jeg skriver "WHERE `gutt` = "ja"; eller søker den bare igjennom kolonnen "gutt"??

 

Takk! :)

 

 

 

Ja, jeg er dårlig til å forklare, please shot me.. :p

6682408[/snapback]

 

Du vil ikke merke noe forskjell på 5 og 20 kolonner. Men skal du ha så mange vedder jeg godt på at du kunne delt opp den tabellen din. Alltid tenke normalisering.

Lenke til kommentar
Det er dumt å ha flere spørringer når det ikke er nødvendig ja, men du må ikke ha flere spørringer for å SELECT'e fra flere tabeller.

SELECT tabell1.kolonne, tabell2.kolonne FROM tabell1, tabell2 WHERE blabla;

6686134[/snapback]

 

Men da søker den igjennom begge tabellene etter samme tingene?

 

f.eks:

SELECT `user`, `password`, `avatar` FROM `users`, `avatars` WHERE `user` = '$user'

 

Vil den da bruke "verdifull tid" på å lete etter "avatar" i tabellen "users" ? eller er det uansett tid å spare i forhold til å selecte to ganger?

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg hotstian har et interessant syn som jeg faktisk må si meg enig i. Har tilgode å se spørsmål rundt Azureus, eMule, Shareaza eller et hvert annet opensource-program i noen av programmeringskategoriene.

6681116[/snapback]

 

Har nå aldri sett sånne poster i programmeringsforumet.... kanskje har blitt flytta til rett kategori da?

Lenke til kommentar
*snip*

6686197[/snapback]

Tror ikke du skal satse på at dine "optimaliseringer", dvs. selecte to ganger for å hente ut informasjon du kan hente ved hjelp av én er raskere.

Sagt på en annen måte, bruk så få spørringer du kan.

Du kan spesifisere hvilken tabell og kolonne du vil at databasen skal søke gjennom ved å bruke formen tabell.kolonne; f.eks. WHERE users.name = 'mitt navn'

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...