Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Howdy Ernie!

 

Så kjedelig, det burde snart opprettes en egen del for oss! Dette stedet er ikke det første jeg tenker på, desverre, om jeg vil diskutere avanserte ting rundt PHP. Kjedelig, for noen her er jo flinke!

6572051[/snapback]

Ja, er begrenset hvor morsomt det er å hjelpe folk til å finne et ferdigscript eller med nesten trivielle problemstillinger.

 

Ja! Et sub-forum for avansert PHP ville vært genialt. Er i hvertfall verdt et forsøk. Navnet kan være "Avansert PHP",  det enkle er tross alt det beste ;)

 

Ethvert forsøk på å stille "avanserte" spørsmål i dagens PHP fører bare til at tråden forsvinner blant andre tråder ala "Ønskr 1 gjestebok script" og "parse error ??!?!".

 

 

EDIT: Navnet "Avansert PHP" tror jeg også funker bra til å skremme vekk nybegynnere med nybegynnerspørsmål (no offence til nybegynnere).

6572482[/snapback]

Dette høres ut som en relativt god ide. Hadde vært greit å kunne diskutere litt mer ikke-triville problemstillinger uten å drukne i "Hvorfor får jeg denne feilen?", "hjelp med syntaks error", "hjelp med [put inn navn på et eller annet script]-script" osv.
Lenke til kommentar

Jeg støtter et slikt underforum, men jeg er i tvil om hvor mange brukere vi har som "passer" et slikt forum.

For meg så innebærer avansert egentlig at problemene ikke er relatert direkte til detaljimplementasjon, det er vell den beste måten jeg kan beskrive hva som måtte være avanserte emner. Altså ting rundt applikasjonsstruktur, verktøy, objektorientert, design patterns, automatisering osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så lenge forumet blir moderert godt nok slik at ikke "vanlige" brukere poster "PARSE ERROR?!?!?!??!" i Avansert-forumet i håp om å få lettere hjelp så er jeg for å starte et slikt forum.

Lenke til kommentar
Så lenge forumet blir moderert godt nok slik at ikke "vanlige" brukere poster "PARSE ERROR?!?!?!??!" i Avansert-forumet i håp om å få lettere hjelp så er jeg for å starte et slikt forum.

6578577[/snapback]

Tror de fleste ganske kjapt fatter at det ikke vil hjelpe noe som helst. Om noen poster en newbie-tråd i "Avansert PHP" tviler jeg sterkt på at vedkommende faktisk kommer til å få noe særlig hjelp annet enn at man kanskje burde holde seg til det vanlige PHP-forumet neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Står litt fast med et aldri så lite problem, gidder ikke lage ny tråd for en filleting, så jeg tar det i denne tråden. La oss si jeg vil printe ut en tekst på denne måten:

 

Ola Nordmann .......... 999 99 999 .......... Gateveien 1
LI Cha ................ 999 99 998 .......... Gateveien 2

 

Altså, den første delen skal uansett ha en viss lengde, og om det ikke er nok tekst der fylles resten ut med punktum. Hvilke(n) funksjon(er) må jeg bruke meg av da? Bør også være slik at om en av strengene er lenger enn det som er fastsatt skal alle utvides like mye. Må være noe med denen varmen, jeg klarer overhodet ikke å tenke logisk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan gjøres i css også: http://alistapart.com/articles/boom
Er mer utfordrende med PHP :)

 

Etter mye frem og tilbake kom jeg frem til en (veldig stygg) kode. Måtte drive mye tull fordi sprintf og strlen ikke liker multibyte caracters, så det ble bare feil med bokstaver som æ og é.

 

<?php
function pad($format, $in, $lr, $append)
{
$orglen = strlen($in);
$str = sprintf($format, $in);
$testlen = preg_match_all('#[a-zA-z0-9 _\-:().,\'?!&]#i', $in, $matches);
$newlen = count($matches[0]);
if($newlen < $orglen)
{
 $diff = ($orglen - $newlen) / 2;
 for($i = 1; $i <= $diff; $i++)
 {
 	if($lr == 'r')
 	{
   $str = $str . $append;
 	}
 	elseif($lr == 'l')
 	{
   $str = $append . $in;
 	}
 	else
 	{
   return false;
 	}
 }
}
return $str;
}
?>

 

Som jeg sa ble det en veldig stygg måte, men jeg måtte finne en metode å telle vanlige bokstaver (dette er til dvd-databasen min, så jeg tok de mest vanlige tegna) utenom særnorske og slikt. Forslag til forbedringer tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

GRR! Skrev en lang post som ble sletta fordi "diskusjon.no opplever problemer, prøv igjen senere"

 

Edit: Og alikevel ble det postet? :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til å få alt av input/output til å returnere et fornuftig charset? Har jobbet litt med et charset bug i Vikingboard og opplever litt herk med at charsets ikke oppfører seg skikkelig, selv om HTML output har utf-8 i head.

 

Frykter at MySQL databasen må konverteres til utf8 (MySQL defaulter til swedish), selv om det egentlig ikke er en særlig hard jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har hatt samme problem selv. MySQL-databasen min var tidligere swedish, men jeg fant ut at jeg måtte gjøre den om til utf-8. Etter at den var omgjort ble det fortsatt noe krøll på data som ble hentet ut, kanskje fordi eksisterende data ikke blir konvertert? Uansett, ved redigere de dataene som har spesielle tegn som æøåäé og oppdatere virket det fint. Noen steder kjører jeg utf8_encode på data som skal ut, andre steder ikke. Fjerner jeg utf8_encode blir det krøll, legger jeg det til andre steder blir det også krøll. Så teknisk sett har jeg ikke helt kontroll på det jeg driver med, men jeg får det somregel til å virke. For øyeblikket ser det ut til å fungere bra bare all data i databasen er lagret som utf8.

 

EDIT: Ernie: Stemmer nok det, hvertfall hvis det er filer som skal gi output. Om du bare har en fil med en simpel funksjon i som feks bare returnerer true/false tror jeg ikke det gjør noe, men om det er output pleier det å gå galt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...