Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genialt med forbehold.

en linje kode /*pluss en kommentar*/
en linje kode /*pluss en kommentar*/
en linje kode /*pluss en kommentar*/
en linje kode /*pluss en kommentar*/
en linje kode /*pluss en kommentar*/
osv.

Hvordan skal man kommentere ut slikt? :shrug: Med andre ord, genialt så lenge koden i seg selv ikke inneholder /**/ (grunnen for hvorfor /**/ skal brukes minst mulig).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kommenterer alltid med //, enten det er på slutten av en linje eller en egen linje. /**/ bruker jeg kun til ting som det ikke er noe kode i :)

Lenke til kommentar

Uff, har de siste månedene holdt på med ett online-spill, men mangler motivasjon :S heldigvis er det et prosjekt som krever litt, og som får meg til å lære mer, pluss hvor viktig det er å hå en ryddig tabellstruktur i databasen... men det putrer nå i vei, er iallefall ferdig med det som for meg er det vanskeligste, en enkel, CSS-basert design som funker i Opera, IE og Firefox... pluss ingen valideringsfeil :) ingen skikkelig fancy design, men det holder for meg.

 

Problemet er å organisere all koden, plassere de nødvendige funksjonene i de rette bibiotekene, osv. Og ikke minst holde orden på det etterpå...

 

Jaja, har nå fått kommet litt videre i natt, satser på å bli ferdig før jeg skal i militæret i august. :)

 

Edit:

 

og vim er editoren :)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
og vim er editoren :)

6372173[/snapback]

emacs! :realmad: *starte emacs vs vi/vim flamewar*

 

Men særiøst, jeg skjønner ikke dette med tekstbaserte editorer. Er da mye mer oversiktelig med fks kdevelop, gedit, kate etc?

6372695[/snapback]

Nei? Tekst er og blir tekst, og tekst blir ikke mer oversiktelig bare fordi den vises med masse fancy greier rundt ;) Selv går det en del i joe fra tid til annen.

Lenke til kommentar

ZDE er bra den, men hater at den er programmert i Java, og den bruker uhorvelig mye minne, synes jeg...

 

Men hender opp jeg fyrer opp ZDE når jeg skal redigere mange filer i ett stort prosjekt ja,mye enklere å holde oversikten, men til enkeltfiler er det lite som slår en god, enkel teksteditor.

Lenke til kommentar
Notepad2. Enkelt og greit. :)

Har brukt både Dreamweaver og ZDE før, men ble lei av å måtte vente i evigheter for å gjøre en liten endring i en eller annen fil.

6373025[/snapback]

 

Bruker selv ZED, har ikke noe problem med hastigheten her. fort og enkelt.. bruker 5.1 det sies at den nyeste versjonen er enda raskere også

Lenke til kommentar
Notepad2. Enkelt og greit. :)

Har brukt både Dreamweaver og ZDE før, men ble lei av å måtte vente i evigheter for å gjøre en liten endring i en eller annen fil.

6373025[/snapback]

 

Bruker selv ZED, har ikke noe problem med hastigheten her. fort og enkelt.. bruker 5.1 det sies at den nyeste versjonen er enda raskere også

6374240[/snapback]

 

Du vil fort legge merke til hastigheten når du begynner å tøyse med farlig store filer. :)

Lenke til kommentar
Du vil fort legge merke til hastigheten når du begynner å tøyse med farlig store filer. :)

6374651[/snapback]

 

Sant nok, det jeg oppererer med nå er bare 15-20 filer som er oppe samtidig med rundt 500-1000 linjer med kode i hver..

 

MEn det er et annet spørsmål.

 

Når blir en PHP fil for stor, slik at det lønner seg å dele den opp i flere filer?

 

Feks hvis du skriver et nyhetsscript, si at all koden ble på 1000 linjer.

 

Vil de da lønne seg å dele den opp i feks; en fil med visningen av nyheten og en med redigeringen? slik at du får 2 filer på 500. Som oftest trenger du jo ikke begge funskjonen samtidig.

 

Eller er dette bare tull ?

Lenke til kommentar
Du vil fort legge merke til hastigheten når du begynner å tøyse med farlig store filer. :)

6374651[/snapback]

 

Sant nok, det jeg oppererer med nå er bare 15-20 filer som er oppe samtidig med rundt 500-1000 linjer med kode i hver..

 

MEn det er et annet spørsmål.

 

Når blir en PHP fil for stor, slik at det lønner seg å dele den opp i flere filer?

 

Feks hvis du skriver et nyhetsscript, si at all koden ble på 1000 linjer.

 

Vil de da lønne seg å dele den opp i feks; en fil med visningen av nyheten og en med redigeringen? slik at du får 2 filer på 500. Som oftest trenger du jo ikke begge funskjonen samtidig.

 

Eller er dette bare tull ?

6374930[/snapback]

 

Kommer litt an på. Om du deler det opp såpass lurt at det skjeldent er behov for begge filene, vil det lønne seg, men om det uansett blir slik at du må hente inn begge er det best med bare én fil.

 

I Vikingboard har vi pleid å samle alle SQL-funksjoner for frontend i en fil, og alt for admin cp i en annen fil. Likevel har det vist seg at den store SQL-filen for frontend er blitt alt for stor, med 133 funksjoner fordelt over over 1800 linjer. Det er noen verdifulle millisekunder å spare på at vi deler den opp i forskjellige seksjoner.

 

Så del opp, men del i logiske seksjoner, og kall inn ekstra funksjoner etter behov, fremfor å laste en stor fil som gjerne ikke brukes. :)

Lenke til kommentar
MEn det er et annet spørsmål.

 

Når blir en PHP fil for stor, slik at det lønner seg å dele den opp i flere filer?

6374930[/snapback]

Fordel koden logisk etter hvordan oppførselen til skriptene/applikasjonen er.

Noen tommelfinger regler kan man ha, men de går ikke direkte på antall kodelinjer i en fil, for det avhenger av en del annet:

* En klasse pr fil

* Korte funksjoner/metoder (maks 15-25 linjer er veldig bra, men si 50 så du slipper å rive ut så mye hår).

* Maks 3 nivåer med nøsting av if/switch/løkker, da har du maks 5 nivåer totalt (klasse+metode).

* Tenk "ansvarsområde" for koden og del ting inn i klasser med veldefinert ansvar.

 

Følger du dette vil kodelengden pr fil naturlig bli rett. Når du har klasser med enkle ansvarsområder kommer du neppe til å se mange klasser som er over 100-150 linjer totalt.

 

For all del ikke tenk på hvor raskt det går å lese de ekstra 1000 linjene kode for php-parseren. "Premature optimization is the root of all evil."

 

 

Og så et lite spørsmål. Ser det er mange som bruker notepad2 og lignende verktøy som egentlig er rene teksteditorer.

Finnes det noen som helst grunn til å bruke det over vim/emacs?

Ja, du bruker sikkert windows men det finnes da både vim og emacs til windows.

Jeg kan bare se to grunner:

1) Man gidder ikke lære seg det

2) Man er redd for å bli så forvent at man ønsker vim/emacs bindinger i alle program.

 

Jeg husker bare selv at jeg mente weaverslave var tingen, den er litt som notepad2. Men så bestemte jeg meg for å lære meg vim skikkelig og det må være det mest fornuftige valget jeg noensinne har gjort. Etter 18 måneders bruk nå har jeg et tempo i vim som jeg aldri ville nått i andre editorer. Og kanskje viktigst av alt, det er ekstremt liten slitasje av hender siden man ikke må flytte handen bortover til musen og andre ufremkommelige steder på tastaturet.

 

Alle som driver sånn noenlunde seriøst med utvikling burde lære seg vim eller emacs. Jeg tar meg selv i å prøve å bruke vim-bindinger i firefox til stadighet, særlig forsøker jeg utrolig ofte å scrolle opp/ned med j og k :)

 

(Måtte bare komme med litt input siden det var så smått nevnt litt rundt editorer i det siste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...