Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Alright! Har hatt sommerferie i noen få timer og kjeder meg allerede :p

 

Noen tips til noe jeg kan bruke sommeren på å programmere? Tenker meg noe "stort" og tildels avansert som utnytter de nye mulighetene i PHP5, MySQL5 og mysqli.

 

Template-engine? Bildegalleri? Bah, alt er jo laget fra før av :\

6309180[/snapback]

 

Lag et OS. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alright! Har hatt sommerferie i noen få timer og kjeder meg allerede :p

 

Noen tips til noe jeg kan bruke sommeren på å programmere? Tenker meg noe "stort" og tildels avansert som utnytter de nye mulighetene i PHP5, MySQL5 og mysqli.

6309180[/snapback]

Sier bare Vikingboard.com hvis du vil ha en utfordring ;)

 

 

JonT: Er jo mulig, bare litt "veldig" mye jobb.. :)

Lenke til kommentar
"AJAX" er eksta funksjonalitet for brukere som støtter det. Man bør kunne oppnå ca det samme uten. Det er det som er gøy, lage fallback ;D

6312911[/snapback]

Ja, kjempemorsomt :p

Eneste ajax-applikasjonen jeg har skrevet er bildevisningen i prisguiden, noe jeg forsåvidt er ganske godt fornøyd med.

Måten jeg gjorde det på var å ikke tenke ajax i det store og hele, først lagde jeg bildevisningen ferdig på vanlig måte, så la jeg ajax-biten over i etterkant.

Men det er også det første gang jeg egentlig har brukt javascript til noe særlig så jeg lærte en del om javascript. Prisguiden bruker blant annet onClick-attributten, hadde jeg skrevet det nå ville jeg brukt et bibliotek og events uten å mikse med html-koden i det store og hele.

Jeg vil anbefale dojo som javascript-rammeverk. Det er seriøst (en av partene bak er faktisk ibm), har en behagelig syntaks og virker som det får bra adopsjon rundt om på nettet.

Minuset er mangelen på dokumentasjon, det er litt for ungt.

 

Men tilbake til poenget jeg egentlig begynte på her, det viktigste om man benytter ajax er at det blir pynt/krydder og ikke essensielt for tjenesten. (Med mindre du lager en rendyrket ajax-showcase da)

Lenke til kommentar

Speaking of AJAX... Dersom noen ikke har fått det med seg allerede, kan jeg anbefale Bergensavisen sin Live Fotball-greie. Dette er IMHO er veldig godt eksempel på bruk av AJAX. Vet ikke hvor bra fallback det er (har ikke sett på koden i frykt for at det gode inntrykket skal falle i grus ;))

 

Uansett fungerer det ekstremt godt i forhold til tilsvarende tjenester som stort sett er en eneste stor frames-suppe. EDIT: Sjekk "forrige runde" for eksempel på hvordan det ser ut under en kamp.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Speaking of AJAX... Dersom noen ikke har fått det med seg allerede, kan jeg anbefale Bergensavisen sin Live Fotball-greie. Dette er IMHO er veldig godt eksempel på bruk av AJAX. Vet ikke hvor bra fallback det er (har ikke sett på koden i frykt for at det gode inntrykket skal falle i grus ;))

 

Uansett fungerer det ekstremt godt i forhold til tilsvarende tjenester som stort sett er en eneste stor frames-suppe. EDIT: Sjekk "forrige runde" for eksempel på hvordan det ser ut under en kamp.

6314337[/snapback]

 

Ja, det var et ganske bra eksempel. En kjapp titt på koden viser at (gitt at de har utviklet det selv) de har en decent webdude/webteam. De har brukt prototype og scriptalicious for js/ajax -stuff, og koden lider faktisk kun av div-mania så vidt jeg kan se, det finnes værre ting :)

 

JonT:

Frames kan bare gjøre en liten bit av det samme. Dessuten har frames store usability issues (noe ajax-applikasjoner også lider av med mindre man gjør en _GRUNDIG_ jobb).

Lenke til kommentar
JonT:

Frames kan bare gjøre en liten bit av det samme. Dessuten har frames store usability issues (noe ajax-applikasjoner også lider av med mindre man gjør en _GRUNDIG_ jobb).

6315083[/snapback]

Jeg vet AJAX kan gjøre mye mer. Men vis man bare skal bruke det fordi man slipper å oppdatere hele siden, så foretrekker jeg frames.

Lenke til kommentar
En kjapp titt på koden viser at (gitt at de har utviklet det selv) de har en decent webdude/webteam. De har brukt prototype og scriptalicious for js/ajax -stuff, og koden lider faktisk kun av div-mania så vidt jeg kan se, det finnes værre ting :)

6315083[/snapback]

Er ikke BA som har utviklet det selv, men et lite firma her i byen. Hvis du ser i denne filen er det trippel.no som har gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor lenge bør man ta ferie etter en ny release? (Signaturen min :D )

 

Urk, blir nok ikke så lenge. Av en eller annen grunn er det alltid noe jeg har glemt å sjekke før jeg zipper og laster opp fila :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...