Nervetattoo Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 JonT: Det kan være intval() er metoden du ønsker. $var = intval($_GET['var']); Vil, gitt at $_GET['var'] ikke er numerisk, gi tallet 0, ellers gir den tallet den er. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Er enkelt nok bare å bruke cast. $varint = (int)$var; $varfloat = (float)$var; $vararray = (array)$var; $varstring = (string)$var; $varbool = (bool)$var; Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Er enkelt nok bare å bruke cast. $varint = (int)$var; $varfloat = (float)$var; $vararray = (array)$var; $varstring = (string)$var; $varbool = (bool)$var; 6269911[/snapback] Jeg blir litt skremt om man bruker typecasting i et typesvakt språk, selv om det er mulig. Nei, styr unna det og valider input med funksjoner som is_numeric(), empty() osv. Man bør være strenge på validering av input fra brukeren. Programmer defensivt er noe man alltid bør ha i bakhodet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Å programmere for "worst case scenario" er en grei regel. Tenk alltid at brukeren kan ha onde hensikter, ikke tenk "nei, det kommer sikkert ikke til å skje". Før eller siden finner noen et hull og utnytter det. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) JonT: Det kan være intval() er metoden du ønsker. $var = intval($_GET['var']); Vil, gitt at $_GET['var'] ikke er numerisk, gi tallet 0, ellers gir den tallet den er. 6269885[/snapback] Men kan jeg da bruke den sånn som dette: if(!intval($_GET['var'])) {echo 'Du tastet ikke inn ett tall.'} Endret 8. juni 2006 av JonT Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jont: Nei. Hvis tallet er 0, vil den returnere 0, som evalueres til false i en if-setning. Om du skal finne ut om et tall er numerisk, bruk is_numeric(). Hvis du vil finne ut om det er et heltall, kan du vel kanskje prøve å typecaste over til int før du kjører is_int()? Altså: if (!is_int((int)$_GET['var'])) { echo "blabla"; } Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 ehm, om du caster om en variabel til int, så vil den vel være int uansett, jorgis? Hva er poenget med å kjøre is_int da? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 ehm, om du caster om en variabel til int, så vil den vel være int uansett, jorgis? Hva er poenget med å kjøre is_int da? 6271341[/snapback] Godt poeng. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Hva med : if(!intval($_GET['var']) && $_GET['var'] !== 0) {echo 'Du tastet ikke inn ett tall.'} Endret 8. juni 2006 av robgar Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Da må du skrive enten !== '0' eller != 0 siden $_GET['var'] vil være en string. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Er enkelt nok bare å bruke cast. $varint = (int)$var; $varfloat = (float)$var; $vararray = (array)$var; $varstring = (string)$var; $varbool = (bool)$var; 6269911[/snapback] Jøss, nå har jeg programmert php i snart 3år, men alderi hørt om typecasting i PHP før. Morsomt! Ikke at jeg helt kan se fordelen ved og bruke det. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg lurer på hvor mange som bruker unittesting i php? Og om du bruker det, hvilket testbibliotek bruker du? Bruker du noen annen form for automatisert testing så si gjerne det og (regressiontesting tenker jeg på da først og fremst). Selv bruker jeg unittesting med simpletest. Vurderer å teste litt mer regressiontesting en eller annen gang. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Alright! Har hatt sommerferie i noen få timer og kjeder meg allerede Noen tips til noe jeg kan bruke sommeren på å programmere? Tenker meg noe "stort" og tildels avansert som utnytter de nye mulighetene i PHP5, MySQL5 og mysqli. Template-engine? Bildegalleri? Bah, alt er jo laget fra før av :\ Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hva med å utvikle skilsene dine med å lære deg AJAX? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Hva med å utvikle skilsene dine med å lære deg AJAX? 6309245[/snapback] Men hva kan man bruke AJAX til som man ikke kan gjøre med vanlig PHP/MySQL? Bedre GUI? Endret 15. juni 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Slippe å laste hele siden på nytt (mer arbeid) når kun en liten del (f.eks en div) av siden skal endre innhold. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) OK. Skjønner. Endret 15. juni 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Men AJAX har en del problemer hva anngår usability. Screen readers er lite glad i innhold som endrer seg uten at siden laster, de får det sjelden med seg. AJAX-type-ting er fint, men gjelder å bruke det rett. Veldig mange som overdriver det. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 "AJAX" er eksta funksjonalitet for brukere som støtter det. Man bør kunne oppnå ca det samme uten. Det er det som er gøy, lage fallback ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå