j-- Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Ernie: Så det, men har litt problemer med å se hvordan det hjelper. Sett at jeg skulle plukke en enkelt verdi, og den ikke befant seg på aksen, så ville det vært naturlig å gå for noe slikt. Ser mer for meg en flyt alá dette: 1) Hente siste n verdier fra databasetabellen 2) Putte i et enkelt key=>value-array. key = tidspunkt fra databasen, value = verdi Vil da ende opp med et array som kan se slik ut: '1.1' => '3.6' '3.3' => '4' '6.1' => '3.4' '9' => '33.1' '9.5' => '1.1' '11.1' => '10' [...] Her ønsker jeg f.eks å plukke ut estimerte verdier for annenhvert heltall (1, 3, 5, 7, 9, 11) 3) Generere opp key-er som ikke eksisterer ut fra intervallene som er satt. 4) Kanskje her man skal begynne med en for-løkke, ksort(), next(), current() og prev()? Populere key=>value til de key-ene som ikke eksisterer basert på prev() og next() (der den hopper frem helt til den treffer en verdi som kan brukes) Finnes det noen bedre måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Vet ikke om det er noe som helst liv her, men tar sjansen. Jeg har en info-side, ingen navigasjon eller noe, bare én info-side. På denne info-siden kan man redigere innholdet i et skjema og oppdatere. So far so good. Problemet kommer når siden oppdaterer seg (noe den skal gjøre hvert 10 minutt). Da prøver den jo å sende skjemaet på nytt og man får opp en sånn boks om man vil fortsette eller ikke. Det ønsker jeg jo ikke. Jeg mener å huske at jeg har løst dette her før, men jeg husker ikke hvordan? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 header("Location: dinurl"); Last siden på nytt etter å ha lagret nytt innhold vha header. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Kjapt spørsmål: HTML <form id="historie" name="historie" method="POST" action="process.php"> <textarea NAME="historie" TYPE="text" COLS="40" ROWS="5" /> </textarea> <br/> <input type="submit" value="Send inn" /> PHP // Connect to server and select database. mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect server "); mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB"); $sql="INSERT INTO $tbl_name(testpost) VALUES ('$historie')"; $result=mysql_query($sql); //check if query successful if($result){ echo "Successful"; echo "&--#60;BR&--#62;"; echo "&--#60;a href='forfatterside.php'&--#62;View guestbook&--#60;/a&--#62;"; // link to view guestbook page } else { echo "ERROR"; } mysql_close();; host, username og slik er selvfølgelig redigert, men ingenting av input innhold kommer i databasen, selv om det blir nye rader i tabellen. Endret 30. mars 2012 av danba Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) 1. $historie eksisterer ikke. Variabler i fra et skjema finner du i $_POST. Så du må bruke $_POST['historie'] for å hente verdien. 2. Hadde du hatt på feilmeldinger ville du fått en melding om historie variabel ikke er satt, da ser man fort hva som er feil. 3. Aldri skriv data direkte fra et skjema til databasen, det er usikkert. Bruk $historie = mysql_real_escape_string($_POST['historie']); 4. Bruk små bokstaver i HTML Håper det hjelper litt, skrevet fra telefon så kan ikke gå god for alt Endret 30. mars 2012 av Matsemann Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Det stemte! Tusen takk for hjelp Hva bruker folk her for å få riktig datoformat? Bruker date("D, j F Y H:i "); men serveren ligger jo i storbrittania så er jo 2 timer bak. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 date_default_timezone_set burde vel rette opp i sånt, ellers er vel et gammelt triks å bruke gmmktime og legge til/trekke fra antall sekunder differansen mellom tidssonen og GMT utgjør (for Norge blir det +3600 sekunder på vinteren og +7200 sekunder på sommeren). Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Jeg holder på med en graf i canvas nå. Punktene i grafen har et vertikalt utgangspunkt hvor de enten går opp eller ned om verdiene er positive eller negative. Problemet er jo bare at når man skal presentere det i grafen, så går jo punktet nedover om tallet er positivt, mens det går oppover om tallet er negativt. Det blir altså speilvendt av hva jeg vil ha det. Så hvordan gjør jeg om positive tall til negative og vice versa? Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Mye bra svar, takk takk. Plager dere igjen! Følgende kode: $sql = "SELECT tittel FROM Test WHERE urlid = 42703"; $header = mysql_query($sql); echo $tittel = mysql_fetch_array($header); gir "array" kolonnen tittel er "TEXT" og er altså ikke ordet "array" som er lagret der. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 mysql_fetch_array returnerer.. et array. echo av et array gir "array". Bytt ut echo med var_dump og du ser løsningen. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Det funker faktisk heller ikke. Edit, jo nå får jeg resultatet - jeg vil gjerne bare ha teksten som er lagret. .... $sql = "SELECT tittel FROM Test WHERE urlid = 42703"; $header = mysql_query($sql); $tittel = mysql_result($header); ?> <p><?php echo $tittel; ?></p> Endret 31. mars 2012 av danba Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Du fikk et array hvor første element i array-et er verdien du vil ha ut. Hvordan aksesserer du første element i et array? Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Det jeg får er: array(2) { [0]=> string(4) " hei" ["tittel"]=> string(4) " hei" } Hvor selve strengen er hei. Er ikke det en bedre måte å få selve innholdet i en table på, enn å evt måtte ha en php funksjon som luker det ut fra en slik output? Takk for hjelp forresten. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Jeg gjorde det slik, så gikk det. Takk for hjelp forresten, kan ikke love at det ikek kommer mer. Er det slitsomt kan jeg godt lage min egen tråd, si ifra isåfall ..... $sql = "SELECT tittel FROM Test WHERE urlid = 42703"; $header = mysql_query($sql); $tittel = mysql_fetch_assoc($header); $tittelen = $tittel['tittel']; ?&--#62; &--#60;p&--#62;&--#60;?php echo $tittelen; ?&--#62;&--#60;/p&--#62; Yess, kom på et spørsmål gitt! Jeg får input fra en vanlig html form med textareas. Brukeren vil jo kanskje skrive inn ting hvor man deler inn i avsnitt, hvordan tar jeg hensyn til det når jeg skal lagre i databasen, og senere representere v.h.a php? Regner med avsnittene forsvinner allerede når det blir sendt i databasen. Endret 31. mars 2012 av danba Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Du lagrer på vanlig måte, men tips er å sjekke ut mysql_real_escape_string() og strip_tags(). Når du skal skrive ut igjen teksten til brukeren, kan du bruke nl2br() når for å få beholde linjeskiftene, evt. <pre>. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Jeg har en tabell i databasen hvor hver rad tilhører en kategori. Kategoriene er satt i en egen kolonne og jeg har en egen tabell for selve kategoriene. Kan jeg hente dem ut gruppe for gruppe med en spørring eller må jeg loope gjennom kategoriene for å så hente ut radene som tilhører disse hvert intervall? Spør siden jeg gjerne skulle hatt separate HTML-tabeller for hver gruppe, ikke alt i én. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 SELECT CREATE TABLE x; på de to tabellene og lim inn her. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Det funket dårlig, men her er hvertfall screens av strukturen: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå