ze5400 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 *Snip* En terra transfer for den prisen, snasent! Selv betaler jeg ~500kr /år for: 20GB disk 300GB transfer 1024 MB RAM 100 mbit Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jepp, liker veldig godt kombinasjonen i den pakken. Er også deilig å ha en solid leverandør som du veit har vært i gamet en stund. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Noen som har erfaring med å installere MySQL på Mac OS X? Sitter nå på toget til Voss og her skal jeg sitte i rundt 5 timer, men får ikke gjort noe koding før jeg får opp MySQL Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Noen som har erfaring med å installere MySQL på Mac OS X? Sitter nå på toget til Voss og her skal jeg sitte i rundt 5 timer, men får ikke gjort noe koding før jeg får opp MySQL Regner da med det. I verste fall kan man installere en virtualiseringsplattform og en linuxmaskin /m MySQL i den. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Kjørte installereren som kom i .dmg format, men får det rett og slett ikke til å fungere, har allerede Linux VM innstalert, men denne trekker da en god del kraft fra CPU og Minne, derfor vil jeg prøve å unngå dette. Vet at det skal gå ann, har til og med hørt at OS X kommer med Mysql (kan være gamle versjoner eller server versjonen) Får opp "call to undefined function: mysql_connect" når jeg prøver. Endret 13. november 2011 av HeloLars Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Om MySQL er installert så har det også ganske sikkert et CLI (Command-line-interface) i OS X, har det ikke? Lettere å starte med det i stedet for å prøve PHP-funksjoner. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Det funkerte med CLI, men litt av poenget er jo at jeg skal kunne programmere på nettsida mi mens jeg sitter uten nett/på mobilnettet. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) @HeloLars: Det er ingen ting i veien for å ha både MySQL og PHP installert og fremdeles få den feilmeldingen. Du trenger i tillegg en MySQL-modul for PHP. I de fleste distroer installerer du bare php5-mysql fra repository. Dersom det ikke løser problemet, så er det sannsynligvis fordi modulen ikke er aktivert i php.ini. Alt dette finner du for øvrig ved å google feilmeldingen. Endret 13. november 2011 av Jonas Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Bruker Mac OS X, ikke Linux, har dessuten prøvd alt jeg fant etter ett Google-søk, men fungerer fortsatt ikke... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Prøvt å instaqllere MAMP? Det fungerte for meg, da fikk jeg sette opp webserver med PHP og MYSQL Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg har et kjapt spørsmål: jeg har endel xml-bøker jeg vil gi bort, men hvilket forum er naturlig å legge de under? Og er det noen som programmerer i coldFusion lenger? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 http://www.tutoriali...p/Web-Layouts/1 Her ser man det er et 40x40 bilde ved siden av hver artikkel. Er det noe som generer de automatisk eller blir de laget manuelt til hver tutorial? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Timthumb er et lite PHP-script som kan fikse dette for deg med caching relativt enkelt. Det er kort sagt at du kjører en src="timthumb.php?src=<bildefil>¶ms" og den spyr ut bildet med størrelse avhengig av hva du setter. F. eks kan det være src="timthumb.php?src=bilde.jpg&width=100&height=50" og du får da et bilde med 100x50 px. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Akkurat å cache og endre størrelsen på bildet er ikke noe problem. Lurte på om orginalbildet blir laget manuelt Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Originalbildet? Altså bildet som er i selve tutorialen? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) (flytt gjerne denne posten hvis den passer bedre et annet sted) Finnes det noen navnekonvensjoner i PHP, MVC eller CodeIgniter? Si jeg skal lage et system for å administrere personer. Jeg vil holde navnegivningen mest mulig konsistent både i koden, filnavn og i databasen. I kontrolleren har jeg class Person som har flere metoder. Hva skal jeg kalle de? - add() vs insert() vs create() vs new() vs add_person() vs person_add() vs insert/create/new_person() vs person_insert/create/new_person ? - tilsvarende med edit vs update ? - i modellen har jeg tilsvarende metoder der ofte en metode i modellen "matcher" en metode fra kontrolleren. Bør jeg bruke samme navn? - navnene på viewsene: person_add.php vs add_person.php vs person/add.php (altså egen person-mappe) osv ? - variabelnavn: person_name vs name og person_id vs id ? I db'en heter feltene selvfølgelig bare name og id, ikke noe prefiks. Endret 23. desember 2011 av MikkelRev Lenke til kommentar
j-- Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Dette er nok et mer generelt programmeringsspørsmål fremfor et PHP-spørsmål, men siden dette er under utvikling i PHP tar jeg det her. La oss si at at en tabell ser slik ut unix_timestamp | numerisk_data -------------------------------- 1000000000 | 50 1000000005 | 55 1000000009 | 54 1000000014 | 57 1000000020 | 63 Altså øker "unix_timestamp"-kolonna relativt gjevnt, men ikke helt. Sett at jeg nå trenger å hente ut estimerte verdier for følgende unix_timestamp-tider (da med 100% gjevn stigning i unix_timestamp): 1000000000 1000000005 1000000010 1000000015 1000000020 Hvordan går jeg frem? Dette har helt sikkert et navn - hva kan jeg søke etter? Har tenkt en del på dette, men finner ingen elegante måter å gjøre det på. Finner heller ikke helt ut om det er logisk å gjøre dette på databasesiden (om det i det heletatt er mulig) eller på prosesseringssiden. Dette skal i dette tilfellet brukes til plotting av grafer. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Du kan prøve med: SELECT ROUND(unix_timestamp / 5) * 5 FROM table; Lenke til kommentar
j-- Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 @FraXinuS: Eksempelet mitt var kanskje ikke godt nok forklart. Skal ikke ha snittet på kun fem verdier. Tegnet en (stygg) tegning som jeg tror vil forklare litt mer. Grønne dotter er verdier som kan hentes rett ut, fordi de befinner seg rett på aksen til et gitt tidspunkt. Røde dotter derimot finnes ikke i databasen, og må fylles ut (enten av PHP eller DB-en - holder en finger på at PHP må ta den jobben). Noen som har noen tanker eller noe psedukode rundt dette? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 … og hvis du ser litt nøye en gang til på SQL-spørringen til FraXinuS vil du se at den nettopp runder av verdien (unix_timestamp i dette tilfellet) til nærmeste 5-er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå