Ratleto Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Jeg har en vifte som bråker en del, og som bare trenger å flytte halvparten av lufta den gjør den. Den har 3 ledninger, sort, rød og gul. Regner med at disse er jord, +5 og +12 volt. Kan jeg koble den gule rett på en rød, og få bare +5 volt og halv hastighet? Eller er det mer komplisert enn det? Edit:Jeg har prøvd å kjøre Speedfan, men den klarer ikke å gjøre om på hastigheten Endret 20. mars 2006 av Ratleto Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Gul er vel turtallsteller så da står du igjen med svart og rød som skal brukes. Om jeg ikke husker totalt feil så er gul på molex plugger 12V og rød 5V (KAN være motsatt) og gul/rød bruker jord kabelen som er nærmest. Hvilken vifte er det snakk om? F.eks min 120mm Mist får ikke nok strøm til å starte med 5V, så det kan bli problemer der også. Edit: om jeg ikke husker feil så blir det 7V med kobling av rød og gul fra molex til viften (12V - 5V = 7V) Edit 2: LINK (siden jeg er elendig til å forklare) Endret 20. mars 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Akkurat. Gul ledning er signalledning også ja. Da var et ikke så enkelt nei. Leste et annet sted om -5V på rød, så det er vel det jeg får prøve da. Vifta det er snakk om er en Zalman 92x92mm som er CPU-vifte, men egentlig står den på bakplata på kabinettet. Kobler man fra vifta, vil ikke maskinen starte opp. Nå så flytter den sinnsvake mengder luft på 3000 RPM, og den bråker også mye. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Hvis maskinen nekter å starte opp uten vifteplugg koblet til "cpu" pluggen så skal det være innstilling i bios som fikser dette (husker desverre ikke helt hva det heter for øyeblikket).. Har du ikke vifte på CPU-kjøler nå? (siden den er satt på bakplaten) Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Hvis maskinen nekter å starte opp uten vifteplugg koblet til "cpu" pluggen så skal det være innstilling i bios som fikser dette (husker desverre ikke helt hva det heter for øyeblikket)..Har du ikke vifte på CPU-kjøler nå? (siden den er satt på bakplaten) 5785907[/snapback] Mener å huske at jeg leita etter den innstillinga i BIOS, men at den ikke var mulig å fjerne. Er muligens en litt sær BIOS, da det er en litt sær HP-maskin. CPUen er på 850 Mhz, og har en kjøleribbe på seg. CPU-vifta står altså ikke på kjøleribba, men på bakplata til kabinettet. Litt sær, men artig løsning egentlig. Strømmen til vifta er kobla til CPU-vifte-tilkoblinga på HK. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Da vil jo vifte koblingene være forgjeves, siden den må være koblet til CPU-fan uansett.. En viftestyring/kabel med motstand eller lignende som kan brukes i samarbeid med CPU-fan skal derimot fungere fint. Finner litt forskjellig f.eks hos Microplex. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Da vil jo vifte koblingene være forgjeves, siden den må være koblet til CPU-fan uansett..En viftestyring/kabel med motstand eller lignende som kan brukes i samarbeid med CPU-fan skal derimot fungere fint. Finner litt forskjellig f.eks hos Microplex. 5785950[/snapback] Maskinen skal holdes så billig som mulig, så det blir nok litt omkobling av strøm. Det er en maskin jeg skal gi bort til kostpris til noen som trenger det. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Øøh... -5 volt finnes ikke på strømforsyninga... Så hva gjør jeg da for å roe ned vifta på billigst mulig måte? Finnes det en billig motstandsdings jeg bare kan koble på f.eks.? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RC100&mcat=15s230 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RC56&mcat=15s230 Veit ikkje kva spenning du vil få på viftene, men desse er iallefall laga for ditt formål. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Se for deg at du sitter med en vifte med 2 ledninger: Rød (+) Svart (-) Og en molexkontakt fra strømforsyningen. Sett forfra: +12V GND +5V O O O O Gul svart Rød Hvis du plugger den røde i den gule pinnen på molexkontakten (+12V) og den svarte i en av de svarte (jord, 0V), går viften på full hastighet med 12V. Hvis du plugger den røde i Gul (+12V) og den svarte i rød (+5V), sitter du med 12-5 = 7V over vifta. Rød i rød (+5V) og svart i svart (jord) vil gi vifta 5V. Husk at det ikke er alle vifter som greier å starte med 5 eller 7 V. Endret 25. mars 2006 av Yngvejos Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Uhm. Nå er jeg ikke helt med. Du har lest tidligere i postene at jeg ikke kan røre den gule ledningen, sant? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Se for deg at du sitter med en vifte med 2 ledninger:Rød (+) Svart (-) Og en molexkontakt fra strømforsyningen. Sett forfra: +12V GND +5V O O O O Gul svart Rød Hvis du plugger den røde i den gule pinnen på molexkontakten (+12V) og den svarte i en av de svarte (jord, 0V), går viften på full hastighet med 12V. Hvis du plugger den røde i Gul (+12V) og den svarte i rød (+5V), sitter du med 12-5 = 7V over vifta. Rød i rød (+5V) og svart i svart (jord) vil gi vifta 5V. Husk at det ikke er alle vifter som greier å starte med 5 eller 7 V. 5808746[/snapback] Han får ikke strøm til vifta fra en molex kontakt, men fra en 3pins viftekontakt på hovedkort... Lenke til kommentar
spyro Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Det har ingenting med saken å gjøre. Ta en avbitertang og klipp av den røde og den svarte ledningen påå viften. Så kobler du slik som ovenfor. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Det har ingenting med saken å gjøre. Ta en avbitertang og klipp av den røde og den svarte ledningen påå viften. Så kobler du slik som ovenfor. 5821313[/snapback] også la den gule (rpm ledning) ledningen fortsatt sitte på hovedkortet, det er sant. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Se for deg at du sitter med en vifte med 2 ledninger:Rød (+) Svart (-) Og en molexkontakt fra strømforsyningen. Sett forfra: +12V GND +5V O O O O Gul svart Rød Hvis du plugger den røde i den gule pinnen på molexkontakten (+12V) og den svarte i en av de svarte (jord, 0V), går viften på full hastighet med 12V. Hvis du plugger den røde i Gul (+12V) og den svarte i rød (+5V), sitter du med 12-5 = 7V over vifta. Rød i rød (+5V) og svart i svart (jord) vil gi vifta 5V. Husk at det ikke er alle vifter som greier å starte med 5 eller 7 V. 5808746[/snapback] Han får ikke strøm til vifta fra en molex kontakt, men fra en 3pins viftekontakt på hovedkort... 5821274[/snapback] Vifta merker ikke om du har den kobla til en 3 pins kontakt eller en 4 pinns. Kan nevne at 3pinskontaktensom du omtaler heter molex den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå