Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To routere somer koblet sammen, men ikke tilgang mellom mask

Anbefalte innlegg

Jeg har to SMC Barricade routere henholdsvis 7004ABR og 7004BR. Begge har 4 porter. ABR routeren er koblet direkte via WAN til utgang 4 på BR routeren er deretter koblet mot modemet også via WAN kontakten. Når jeg så kobler til 2 maskiner på ABR routeren får jeg ikke kontakt med disse to fra noen av de andre maskinene og visa versa.

Med andre ord: De maskikinene som er koblet på samme router får kontakt med hverandre, og ikke med de øvrige som er på den andre routeren.

Dette ble mye frem og tilbake, men jeg regner med at dere forstår likevel.

Uansett så legger jeg ved en skisse.

På forhånd takk!

smc barricade.jpg

Er det noen mulighet for å knytte alle maskinene sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du kontakt med internett fra alle pc'ene?

(pc 4og 5)

Er det egen uplink kontakt på boksene?

Hvis ikke så kan det være at du må bruke en krysset kabel.

Er sikkert ute på tynn is her, men når det gjelder huber og switcher så må du bruke en krysset kabel for å koble sammen flere enheter(Så fremt det ikke er en egen "uplink" kontakt på switchen/huben)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-24 19:37, skrev andefaen:

Hvis alle maskinene har kontakt med internett så må jo kommunikasjonen mellom de to routerene være ok.

Det er vel kun den ene routeren som er koblet til adsl.

Det er kun den ene routeren som er koblet til nettet som du skriver. Jeg syntes også at dette er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Hvis det er bare den ene router'n som får *kontakt* med internett, er nok feilen med krysset/ukrysset kabel. Hvis ikke er det oppsettet med router'ne

Har du behov for å sperre unna noen av maskinene slik du gjør? Kan du ikke bare å kjøpe en HUB/Switch og få alle maskinene inn på samme router'n?

Lenke til kommentar

Har du sjekket at alle maskinene ligger på samme nettverk f.eks 198.168.x.x og har den samme nettmasken 255.255.255.0. For hvis to nettverk har forskjellig nettverk så vill de ikke se hverandre.

Ett eksempel:

192.168.0.2 ligger på ett annet nettverk i forhold til 192.168.1.2

I en klasse C address må man nemlig ta forhold til de tre første octettene (tallene) i forhold til en klasse B som de to første octettene og klasse A den første octetten.

Lenke til kommentar

NetBIOS porten (137, 138 osv), blir nok stoppet på ABR routeren, derfor "ser" ikke de 2 nettene hverandre.

Bytt ABR routeren med en vanlig hub eller switch.

Det KAN også tenkes at du kan bruke en kryssa kabel mellom BR og ABR routeren, men da må du ikke koble den inn i WAN kontakten på ABR routeren, men i en av de vanlige portene (dvs. bruke ABR routeren som en vanlig switch).

Lenke til kommentar

Jeg antar at disse routerne bruker NAT. Da vil den ene routeren når den er koblet slik kamuflere pc1;pc2;pc3og den andre routeren bak en IP, når du gpr på internett. den andre routeren vil kamuflere pc4 og pc5 bak _en_ IP på ditt hjemmenettverk. Derfor må du bruke en annen type routeprotokoll eller fortrinnsvis en switch. Før du kjøper en switch kan det være verdt å se om det går og koble switchdelen av routerene sammen med krysset kabel.

Lenke til kommentar

Hør hør!

Johan har svaret!

Mener det bør gå dersom du bare bytter kabelen fra BR'en til ABR'en med en krysset kabel og stapper den inn i den siste ledige porten på ABR'en. Du må ikke bruke WAN porten på ABR'en, for da blir det NAT'ing igjen, og det vil du ikke (regner jeg med...)

Da blir jo forsåvidt ABR'en din til en stakkarslig liten switch, så du får jo ikke brukt alle mulighetene (firewall osv), så det kunne jo være en tanke å prøve å selge ABR'en og heller kjøpe en 5 porters SMC-EZ6505TX til ca 550,- eller en 8 porters SMC-EZ6508TX til 786,-.

Oppsettet ditt, slik det er nå ligner faktisk veldig på et DMZ oppsett, der pc1-pc3 er i DMZ, mens pc4, pc5 og X-Box'en står i en sikker sone. Men det er jo ikke sikkert det er dette du vil? Ruting mellom de to subnettene du har kan du til en viss grad sette opp i ABR'en.

Lenke til kommentar

Takker for svar fra samtlige. Fint å se at noen trår til når man trenger litt assistanse.

Så tilbake til problemet. Jeg testet med en krysset kabel fra port til port (ikke Wan) men det ble mystisk. Jeg fikk ikke kontakt med mellom 1,2,3 og 4,5. Som nevnt tidligere i posten, så ser ikke disse to gruppene hverandre. Jeg har følelsen av at Johan er inne på det riktige, så jeg får prøve den løsningen når kapitalen inntar kontoen.

Ellers, så det vel kanskje vært på sin plass å investere i en 8 porters router, så er man i alle fall kvitt problemet.

Lenke til kommentar

En liten ting!

En router kobler to eller flere nettverk sammen på IP eller IPX nivå. I de fleste xDSL routere sitter det en 5 porters switch. Selve routeren har bare 2 porter. (Man ser ikke den ene switch porten siden denne er routerens interne port)

En åtte porters router er da for å binde sammen åtte IP nettverk. Det du vil ha er en 8porters router/switch.

En 8 porters switch koster forøvrig ca rount 500 kr.

Det kan gå ann å skru av NAT på routerene og "degradere" dem til switcher. Skjekk i manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...