Gå til innhold

jeg hørte, Oc ødela alle filene på hardiskene

Anbefalte innlegg

ser folk gjør en del OC, men hva er trygg oc

er trygg oc og holde seg innenfor en vis fsb/htt?

fra 200 til 300? er det for mye fsb som spiser hardisker, ødelegger ram etc?

hva er trygge grenser for OC

da regner jeg med at selv om en forholder seg til ram dividers eller vet hvor mye rammen går og har nok volt til både cpu og ram på hovedkortet, god kjøling, både kabinett og cpu, ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser folk gjør en del OC, men hva er trygg oc

er trygg oc og holde seg innenfor en vis fsb/htt?

fra 200 til 300? er det for mye fsb som spiser hardisker, ødelegger ram etc?

hva er trygge grenser for OC

da regner jeg med at selv om en forholder seg til ram dividers eller vet hvor mye rammen går og har nok volt til både cpu og ram på hovedkortet, god kjøling, både kabinett og cpu, ram.

5784964[/snapback]

du kan jo i det minste si hva slags CPU/RAM/HK du bruker så kan vi hjelpe deg litt hvis du vil begynne. Selv har jeg hatt kun ett problem med min OC- Jeg må boote via windows XP cd fordi min overklokk ødela en av LAN-driverene til en av de innebygde lan portene på HK mitt. Ellers enn det har jeg min Venice 3200 på 2.5 ghz, jobber på saken men er snart oppe i kansje 2.7. Overraskende hvor mye disse CPUene klarer, bare man har sikkelig kjøling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trygg overklokk er den klokk hvor du kan tyne systemet max.. i timesvis.. uten at det krasjer..

Typisk test er f.eks. Sp2004.exe (Prime m/GUI).. 2 instaser ved dual-core/P4 med HT.. i 12 timer..

Looping i 3DMark2001.. noen timer... eller et-eller-annet-spill i noen timer i strekk..

Og.. uten å måtte sittte ute i snøen for å unngå overopphetet CPU/GPU.. dvs.. en klokk du kan bruke PC'n din til hva det måtte være uten at det krasjer..

Dvs.. uten at det krasjer pga. overklokken, men pga. "vanlige" driverfeil... "råtne" programm/services.. etc..

Det sier seg vel selv at det krever "noe tid" før man finner "trygg klokk" (som mange også kaller 24/7-klokk).. og at den kan varierere avhengig av kabinett/romtemp..når man næremer seg "grensen" for hva CPU/GPU/HK kan takle..

Lenke til kommentar

Få deg en ekstra harddisk det ikke er så farlig med og bruk Norton ghost e.l. for å klone disken. Bruk reservedisken til testing å bytt tilbake når du er fornøyd.

Det er også greit å boote fra CD først. Jeg pleier å boote med memtest86 fra CD og kjøre en runde eller to. Du kan til å med koble fra harddisken i mens. Dette er ingen garanti for at det går stabilt i windows med full last, men du bør kunne boote uten problemer.

Jeg har ødlagt en nesten ny disk selv ved overklokking og har blitt mer forsiktig etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Memtest86 er dessverre ikke noen god test for stabil overklokk.. Den tester minne, minnekontroller (CPU).. og det holder ikke alltid for å anta at man har en stabil overklokk..

Har mange ganger opplevd brutale krasj under load av Windows etter at systemet har kjørt feilfritt i Memtest.

Og ja.. noen ganger er man uheldig.. og krasj pga. overklokk har som følge at vesentlige systemfiler blir "korrupte"..

Da må man (minimum) kjøre en repair install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...