Heineoen Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Hei! Var for en stund siden uheldig å kom over i feilkjørebane pga en sykt glatt vei og noendårlige vinterdekk. Traff en annen bil i sammenstøtet. Heldigvis ingen personskader. Skade på den andre bilen ble est. ca 20.000kr På bilen jeg kjørte er det bare småskader jeg akter å fiske selv. Problemet er at det er ikke jeg som står som eier av denne bilen, og det er forsikringa til eieren som tas i bruk her. Så lurer jeg på hva jeg som fører er pliktig til å betale? Egenandel Bonustap Ungomstilleg ved skadefrikjøring Skade på eierens bil Andre ting? Trenger hjelp her.. har ikke lyst til å betale meg i hjel pga en sykt glatt sving.. Endret 20. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 akkurat det med glatt sving skal vel førere selv være obs på? :S Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Fører er vel ikke pliktig til å betale noe..? Eier av forsikring (dvs eier av bilen) er vel den som sitter med ansvaret, er lissom noe av det som er meninga med forsikringa.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Enig med Marvil. Her er det du, som sjåfør, og eier av bilen som eventuelt må bli enige. Det er vel bare bonustap og skade på eiers bil som blir aktuelt i denne sammenhengen. Betaler vel ingen egenandel hvis du kjører i en annen bil? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Snakket med en som kjente eier av bilen jeg kjørte. Han ble jeg henvist til av eier, og han hadde jobbet med forsikring før sa han. Man mente at jeg skulle dekke alle fire tingene: Egenandel (det ble en egenandel mente han) Bonustap (helebonustapet for fremtiden) Ungomstilleg ved skadefrikjøring (5000kr) Skade på eierens bil (frontskjerm + lykter) (hadde ikke kasko på egen bil) Hvem er det som tar saken videre? Er jeg pliktig til å betale alt dette? Er 18år å har langt i fra kappital til dette. Endret 21. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Sånn er det å låne bil. Mener du det er rettferdig at eier av bilen du lånte skal bli økonomisk skadelidende på grunn av din "uforsvarlige" kjøring? Du får prate direkte med eieren og høre hva hun/han mener. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Nei..., men det var bare så leit dette.. Mest rettferdige er kanskje om jeg betaler alt her. Men det har jeg ikke mulighet til. Det må nesten være litt av risken med å låne bort bilen sin hvis det skal være på den måten. Skjønner heller ikke at det skal være lov å ha veier med en sving dekkt av is. Men hva er jeg pliktig til å betale? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Tror faktisk ikke du er PLIKTIG til å betale noe som helst. Eier av bilen har lånt den til deg frivillig, og så lenge dere ikke har noen for for leiekontrakt skal du heller ikke være ansvarlig for evt. skader eller lignende. Noe annet blir det jo at det er totalt moralsk forkastelig hvis du lar fyren som var snill å lånte deg bilen sitte med hele regninga... Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) OK.. hadde ikke tenkt å la ham sitte med hele regninga.. Skade på hans bil og egenandelen synes jeg det er fear at jeg kan betale... åå.. vanskelig dette.. Hvilke summer dreier bonustapet seg om? Endret 21. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Kan godt være at det blir billigere å betale for reprasjon av den andre bilen (ca 20.000) fra egen lomme istedet for å blande inn forsikringsselskapene, hvis man tenker på bonustap, egenandel og ungdomstillegg Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det er ikke billig å bruke forsikring, nei, så det er ikke uten grunn at jeg ikke er spesielt frampå med å låne vekk egen bil.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Skjønner heller ikke at det skal være lov å ha veier med en sving dekkt av is. 5786340[/snapback] Jeg har ikke funnet noe i Norges lover om forbud mot vinter og is på veien. Derimot finnes det en rekke punkter i veitrafikkloven om å tilpasse bilens fart etter føreforholdene. Dette er førerens hele og fulle ansvar. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Derimot finnes det en rekke punkter i veitrafikkloven om å tilpasse bilens fart etter føreforholdene. Dette er førerens hele og fulle ansvar. Det vill altså si? Endret 21. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det vil si at er det glatt, da skal du ikke kjøre fortere enn at du til enhver tid har full kontroll. Hvis du ikke klarer det skal du la bilen stå. I mer folkelige termer: Du skal ikke kjøre fortere enn 20 km i timen når det er skikkelig glatt. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Okey.. å takk for all hjelp så langt! Hva dere hadde gjordt viss dere var meg? Hvordan ville dere ordnet opp, hva ville dere betalt osv? Ting vi ikke har tenkt på? Eventuelle avtaer jeg bør ingå med eieren? Endret 21. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Er jo ikke sikkert han får bonustap på dette her. Så hvis du er heldig brude du vel slippe unna med 2000,- i egenandel(10%) og lykter samt skjerm. Kommer vel ann på hvilket forsikringsselskap en har, og hvilke avtaler en har med de, men gjensidie har vel sånn at en kan ha et uhell i året uten at det går ut over bonusen. Hva ungomstilleget på 5000,- er aner jeg ikke. Er det pga at han har lånt bort bilen til en ungom som har klart å krasje? For det er i så fall noe som brude gå på eier igjen(mener nå jeg.) Men hvis du blir nødt til å betale alt, så mener jeg at du i alle fall kan kreve å betale bonustapet i månedvis fremover. For det er noe han/hun ikke kommer til å ha som en utgift med en gang. Og da tror jeg det kanskje blir snakk om 100 kr i måneden i feks 5 år. For dette var ikke en alvorlig skade. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Lykter å skjerm var desv. på eierens bil.. det skal jeg ordne selv. (Gammel Audi 80 så ikke noe problem med deler) Estimert tipper jeg ca 20.000kr på den andre bilen. Han har Terra forsikring? Ungomstileget er at han får 5000kr ved å ha kjørt skadefitt i 5år. Noe som neppe kommer til å skje uansett.. mannen har kjørt ut 5 ganger på et år, men har hat flaks så han har ingen forsikringssaker. Endret 21. mars 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Jeg har et såkalt "ungdomstillegg". For meg betyr det at HVIS jeg er så dum og låner bort bilen til en som er under 23, og han er ennå dummere og forårsaker en skade, så ØKER egenandelen med kr.4000,- i mitt tilfelle. Og til ditt utsagn om sinnsykt glatt sving og smelle i motsatt kjørebane. Du hadde flaks med at politiet ikke tifeldigvis var der da. Du kunne ha blitt anmeldt for uforsvarlig kjørin og kanskje mistet lappen for en periode. Endret 21. mars 2006 av Autofil Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det er ikke billig å bruke forsikring, nei, så det er ikke uten grunn at jeg ikke er spesielt frampå med å låne vekk egen bil.. 5786507[/snapback] Klokt, bestandig noen (unnskyld uttrykket) jyplinger som skal kjøre livet av alt og alle Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ungomstilleg ved skadefrikjøring (5000kr) 5786255[/snapback] Vent litt med å betale ungdomstillegget til bilens eier. Når hans "ungdomsperiode" er over, og han normalt skulle fått en utbetalingen fra forsikringsselskapet, så får han det av deg i stedet. Da sjekker du først om han har hatt noen flere registerte skader enn den du forårsaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå