Gå til innhold

Valg av programmeringsspråk, trenger hjelp

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hei,

mulig at topicen ikke ble så alt for beskrivende, det er fordi at det ikke gikk å skrive mer...

Men, over til saken:

Jeg har veldig lyst å lære meg å programmere, men jeg trenger noen gode begunnelser til hvilket språk jeg skal velge, hvorfor o.l. Jeg har lest "Hvilket programmerings-språk bør man begyne med?" men det hjalp meg ikke så alt for mye.

Av de språkene jeg har lyst å lære er: Python, C++ og Common LISP. Jeg håper på mange gode og utfyllende svar som hjelper meg i gang.

På forhånd takk,

Sondre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Gå heller for VB det overnevnte vil kvele interessen din for programmering ganske fort :p

5784448[/snapback]

Tror ikke jeg går for det. Antar at det er MS-only, og jeg kjører på Linux :) Og jeg tror ikke at interessen min kommer til å dø

Lenke til kommentar
Av de språkene jeg har lyst å lære er: Python, C++ og Common LISP. Jeg håper på mange gode og utfyllende svar som hjelper meg i gang.

5784426[/snapback]

Jeg tror du nettopp besvarte ditt eget spørsmål hvis du har en god grunn for å ha lyst til å lære deg en av de 3 språkene. Klarer du begrunne hvorfor så har du antagligvis også funnet språket for deg.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å se litt på Python, av de programmeringsspråkene jeg har vært borti er Python det desidert enkleste. Veldig enkel og logisk syntaks. Her har du en fin tutorial http://hetland.org/python/

Men hva vil du egentlig programmere, er veldig forskjellige bruksområder.

Hva med java? helt uinteressant? Er veldig mye brukt rundt om kring. http://tdt4100.idi.ntnu.no <-Link til introkurs i programmering på NTNU.

Endret av bragoon
Lenke til kommentar

Hvis du vil lære deg noe ikke alle kan, men som er utrolig kraftig, så er lisp veien... Velg i alle fall Python eller Lisp, C++ er døende... kjekt å kunne c++ for all del, men jeg tror ikke det er der fremtiden ligger... Det er mer moro å programmere i språk hvor du ikke føler deg hindret av språket....

Ta den en tur på #programmering på freenode hvis du trenger noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...