Gå til innhold

Hjelp til design av et chassis, 12v Batteri tester

Anbefalte innlegg

Har prosjekt oppgave på skolen i å lage en 12v batteri tester....

alt er ordnet bortsett fra chassis... så lurer jeg litt på hvordan jeg skal designe det

Noen her på forumet som har noen ide'er??

takker for alle svar! :w00t:

Edit:

skal inneholde et printkort:

104mm x 29mm

på utsiden skal det være 3 dioder. en rød, en gul og en grønn. + at det skal være 2 utganger til ledning. enten en banantilkobling eller bare ledninger som kommer ut av chassis.

Endret av Delta_progeny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt mindre standard en det :p så si alle har planer om å lage det ;) tenkte jeg skulle lage noe orginalt :p men fikk ingen ideer selv....

Edit:

vil helst ungå runde kanter....hadde selv en ide om å lage den formlik til et AA batteri... men fikk beskjed at det ville være for vanskelig.

Endret av Delta_progeny
Lenke til kommentar

Skjær ut av 1.5 mm aluplate. Få 20*20mm L lister av aluminium og popnagle sammen.

En slik batteritester trenger effektmotstander for å belaste batteriet. Du kan f.eks slenge inn en vifte for å kjøle disse.

En batteritester for blysyrebatteri krever konstantstrøm utlading. Dvs, kun koble inn noen motstander er ikke nok fordi strømmen vil synke ved lavere spenning. Da må du sjalte inn manuelt.

Derfor er det greit med en automatisk regulatorkrets. De er ikke så avansert.

En utladetest er spesifisert etter en rekke elektrotekniske normer, laget av f,eks IEC eller DIN. De spesifiserer nøye hvordan batteriet skal være ladet før testen, tester av syrevekt, temperatur, utlademåte, sluttspenning osv.

Er et batteri merket med kapasiteten 60Ah ved 20c så skal batteriet holde 3 ampere i 20 timer. Etter 20 timer har da sluttspenning nådd, noe som er ca 1.82 volt ved 20 grader celcius for et vanlig frittventilert blysyrebatteri. Men det avhenger av batteritype..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...