Gå til innhold

Feste hjemmelaget vannblokk på skjermkort

Anbefalte innlegg

Er nesten ferdig med hjemmelaget vannblokk til mitt GT6600 kort.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke festemekanismen som var på kortet, men er begynt å lure litt på om det holder.

Orginal kjøleren er festet med to fjærbelastede plast "spiker" som har mothaker som går igjennom et hull i kortet og låser kjøleren fast til kortet og burde sånn sett også kunne brukes på min blokk.

Virker som dette er ganske standard på NVidia kort, mitt gamle NVidia Ti4200 kort har akkurat samme type fjærbelastede plastfester.

Men er begynt å tenke på at vekta på min blokk er jo mye større og tyngre enn orginal kjøleren.

Kortet er plassert slik at kjøleren blir hengende under kortet og det betyr at blokka vil henge på fjærene i plastspikeren. Det betyr jo igjen at dersom fjærene ikke er stive nok så vil kanskje blokka ikke bli liggende skikkelig inntil GPU?

Noen som har forsøkt dette?

Blokka er en plexi/kobber sak, inspirert av Skrues TDX klone guide, laget av 2 mm kobber plate i bunn og 2 stykker plexi på 8mm.

Størrelsen er ca 85x65mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mitt eget 6600GT kort å dømme er det 6 festehull, 2 til originalkjøler og 4 som "bare er der" (trolig grunnet bruk av PCB fra et annet kort). Det som er en mulighet er å legge en plexiplate på baksiden og stramme til mutrene på denne. På denne måten slipper du at mutrene er i kontakt med skjermkortet. Evt. kan du bruke noen store nylon-skiver.

Lenke til kommentar
Etter mitt eget 6600GT kort å dømme er det 6 festehull, 2 til originalkjøler og 4 som "bare er der" (trolig grunnet bruk av PCB fra et annet kort). Det som er en mulighet er å legge en plexiplate på baksiden og stramme til mutrene på denne. På denne måten slipper du at mutrene er i kontakt med skjermkortet. Evt. kan du bruke noen store nylon-skiver.

5788097[/snapback]

På mitt (XFX 6600GT) er det bare de 2 festehullene til orginalkjøleren. Skulle ønske jeg hadde hatt de 4 som du snakker om, hadde vært mye enklere å få skikkelig feste da.

Er jo litt redd at blokka kan vri seg litt når jeg bare har to skruer å feste med. Har helt droppa planen om å bruke orginal klipsene, det blir nok for spedt.

Nylon-skiver? Hvor får en tak i det da?

Jeg tenkte selv på å ta en tape-bit med et passende hull for isolering, bør ikke det være nok?

Lenke til kommentar

2mm skruer og muttere er ikke daglig kost, men det lar seg fint skaffe!

Tingstad AS har jo det aller meste av skruer.

For isolasjon kan man bruke fiberskiver. Er rimelig sikker på at du kan få dette hos Biltema eller Chlas.

Ikke bruk tape!! Den er for tynn, og du kan risikere at skrue / mutter til slutt gnager seg igjennom tapen.

Du kan jo også lage skiver av litt slange! Klipp til små firkanter på 5x5mm eller deromkring, som du så stikker eller borer passende hull i.

Det bør forøvrig gå helt greit å bruke bare to skruer, men kjøleren må jo spennes passe godt fast!

Det er også fordelaktig å koble slangene til skjermkortkjøleren før kortet settes på plass, for å ungå å stresse fester og kort.

Det er også av samme grunn, fordelaktig med myke slanger (helst silikon) som er kappet til noenlunde riktig lengde i forkant.

(Snakker av egen erfaring her) ;)

Lenke til kommentar

Ai, ai, der var problemløseren på plass, jo! Har nok litt primoflex i bakhånd, som jeg kan bruke. Vet du hvor jeg kan få tak i fjærer, også, så er jeg i den syvende himmel (f.o.m i morgen ettermiddag. Øver til kjemiprøve nå. :p)?

Lenke til kommentar

Du jo ikke bruke fjærer da!

Primoflex-slangen er jo mer eller mindre som en fjær i seg selv! Legger du dobbelt lag med biter under muttere / skiver, så vil dette kunne funke som fjærer.

Men da bør du også ettertrekke dette etter en stund, når slangebitene har satt seg litt.

Ellers har jeg sikkert liggende noen fjærer du kan få, om du insisterer.....

Lenke til kommentar

Jeg føler det jo som en ekstra sikkerhet, da... ...og med kombinasjonen vann, fintfølende elektriske komponenter, og meg, er ekstra sikkerheter bra.. ;)

Tenkte mest på primoflex som isolasjons"skiver", jeg. Funker det?

Sender pm...

EDIT: slurve-t skriveleif.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

For isolasjon kan man bruke fiberskiver. Er rimelig sikker på at du kan få dette hos Biltema eller Chlas.

Ikke bruk tape!! Den er for tynn, og du kan risikere at skrue / mutter til slutt gnager seg igjennom tapen.

Du kan jo også lage skiver av litt slange! Klipp til små firkanter på 5x5mm eller deromkring, som du så stikker eller borer passende hull i.

Det bør forøvrig gå helt greit å bruke bare to skruer, men kjøleren må jo spennes passe godt fast!

Det er også fordelaktig å koble slangene til skjermkortkjøleren før kortet settes på plass, for å ungå å stresse fester og kort.

Det er også av samme grunn, fordelaktig med myke slanger (helst silikon) som er kappet til noenlunde riktig lengde i forkant.

(Snakker av egen erfaring her)  ;)

5789612[/snapback]

Takk for tipset.

Da prøver jeg meg på slange skiver, har kjøpt 1,4 m silikon slange på Tess (alt de hadde da jeg var innom). Er jo ikke så mye, men noen små biter til skiver skal jeg vel klare.

Tror jeg forsøker meg med 2mm skruer fra en RC Butikk jeg fant. De er bare 2cm lange, men jeg har borret hull i plexi'en over festehullene, så skruene skal bare være lange nok til 2mm kobber + avstand ned til kortet + tykkelsen på kortet + 1 eller 2 skiver med silikon + feste for mutter.

Blir kanskje knapt, men 20 mm lange skruer burde da holde?

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar

(Snakker av egen erfaring her)  ;)

5789612[/snapback]

Takk for tipset.

Da prøver jeg meg på slange skiver, har kjøpt 1,4 m silikon slange på Tess (alt de hadde da jeg var innom). Er jo ikke så mye, men noen små biter til skiver skal jeg vel klare.

Tror jeg forsøker meg med 2mm skruer fra en RC Butikk jeg fant. De er bare 2cm lange, men jeg har borret hull i plexi'en over festehullene, så skruene skal bare være lange nok til 2mm kobber + avstand ned til kortet + tykkelsen på kortet + 1 eller 2 skiver med silikon + feste for mutter.

Blir kanskje knapt, men 20 mm lange skruer burde da holde?

5791975[/snapback]

Denne butikken jeg nevnte var ikke så bra likevel, det viser seg at de legger på et gebyr på 50 kroner for bestillinger under 100 kroner, så hvis en ikke skal ha veldig mange skruer så blir det ganske dyrt når det også kommer porto + oppkrav i tillegg :cry:

Lenke til kommentar

Om det ikke haster no´ inni h****te, så kan det hende jeg kan stikke bortom Tingstad for deg. Kanskje i morgen, om jeg rekker det.

Jeg har et godt bekjentskap der, som sikkert kan fikse både skruer og muttere.

Men jeg kan ikke love at det skjer i morgen!

Lenke til kommentar
Om det ikke haster no´ inni h****te, så kan det hende jeg kan stikke bortom Tingstad for deg. Kanskje i morgen, om jeg rekker det.

Jeg har et godt bekjentskap der, som sikkert kan fikse både skruer og muttere.

Men jeg kan ikke love at det skjer i morgen!

5796947[/snapback]

Tusen takk for tilbudet, det var kjempesnilt av deg.

Men jeg oppdaget først dette med gebyret etter at jeg hadde bestilt og ble enige med dem om å bestille dobbelt opp av skruer, skiver og muttre (sikkert kjekt å ha :) ).

20 stk av hver ble akkurat over 100 kroner, så nå har jeg snart skruer og muttre til de nærmeste 10 hjemmelagde VGA vannkjølerene mine :p

Så nå har jeg styra såpass mye med denne bestillingen at jeg tror jeg bare betaler det det koster. Blir visst ikke til at jeg nødvendigvis sparer så fryktelig mye til slutt på å lage denne blokka, men det var vel egentlig ikke hovedmålet heller.

Den endelige planen er å lage vannkjøling til min XBox 360, da tenkte jeg at det var best å øve litt på den gamle PC'en min først. Har laget CPU kjøler og er snart ferdig med VGA kjøler, så nå begynner jeg å føle meg klar for XBox'en. Det har totalt kostet meg litt mer enn først tenkt (verktøy, borr, vernebriller, silikon, nipler, silikonslanger, skruer, skiver, muttre og småting, som til sammen har blitt ganske mye), men bortsett fra det har jo alt gått relativt smertefritt hittil.

Og så haster det jo litt da, kjørte noen timer med lekkasje test på badet i går på blokka og den er tett! Til og med før jeg hadde strammet skruene som holder den sammen skikkelig til.

Så nå er det bare montering på kortet igjen, klør fælt i fingra, håper skruene kommer i morgen :)

Men takk igjen Skrue for tilbudet!

Lenke til kommentar
OlavHW: Regner med at du bruker tetningsmasse mellom delene, f.eks silikon?

Ang. pris så har jeg funnet ut det samme: hjemmelagd vannkjøling blir ikke billigere, men du, så moro! :)

5797897[/snapback]

Jepp, silikon fra Biltema. Hadde likevel litt trøbbel sist, da jeg lagde CPU blokk, måtte stramme skruene veldig hardt for at det skulle bli tett.

Denne gangen (VGA blokka) så gikk det helt uten problem av noe slag, tett med en gang.

Samme tube silikon begge gangene.

Usikker på hva det var som gjorde at det gikk såpass mye greiere nå.

Mulig at det var fordi jeg hadde pusset litt på vannkammer delen, eller at det var fordi jeg var mer nøye med å smøre silikonet jevnt utover.

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...