Gå til innhold

Økonomiske sparetips til ny PC

Anbefalte innlegg

Teller raid i kjøleskapet til mor?

For meg som student er det høyst aktuelt, det hjelper også at jeg har en mor som er påpasselig med å hjelpe meg med slike ting.. Hun kjøper to pakker pasta, inviterer på middag med den ene, og sender med den andre..

*tusen takk mamma*

Jeg er ganske sikker på at jeg sparer en del hundre i måneden pga modern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det jo ganske mye mer å spare på å ikke røyke feks :) Dessuten en bil koster fort 10k i året å holde, selv om den er billig i innkjøp.

AtW

5797560[/snapback]

Ja, det er klart det er mye å spare på å ikke røyke. Der har du helt rett. Men så er det jo beviselig ikke alle som er interessert i å slutte å røyke.

Det at det koster 10k i året å holde bil blir jo en ubetydelig utgift i forhold til hva du sparer på å handle i Sverige. Selv sparer jeg og min samboer 2-3000,- i måneden. Gang den summen med 12, så ser du hva vi sparer i løpet av et år. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror estimatet med 10.000 kr/år på bil er sterkt underdrevet. De fleste bruker nok langt mer. Jeg leste en plass at en gjennomsnittlig norsk familiebil koster ca 40-60.000 kr/år. Da var både forsikringer, veiavgift, omregistreringsavgift, verditap, inflasjon, olje, drivstoff, vedlikehold, nye dekk, osv inkludert. For studenter som ikke er svært avhengige av bil (f.eks ukependlere eller dagpendlere steder uten skikkelig buss/tog-tilbud) kan nok spare store summer på å være uten bil i studietida. For et stramt bilbudsjett på 20.000 kr/år får man faktisk 100 taxi-turer (to turer hver uke), 910 bussturer for full pris (17 per uke a 22 kroner), eller leiebil ca 40 dager i året. Med buss og taxi får man også friheten til å komme seg av gårde når man har drukket noen øl også, en kostnad som kommer i tillegg til bilbudsjettet.

Lenke til kommentar

Jeg har et bra tips for sparing av et stort enkeltbeløp for mange.. Kjenner ganske mange andre studenter som kjøper store TV-er som førsteprioritet når de flytter på hybel. Jeg gjorde det enkelt; jeg kjøpte et tv-kort.

Er man litt prisbevisst, betaler man gjerne 6-7000 for en stor TV med et noe frynsete navn. Jeg betalte 500 kr for et TV-kort til PC-en, i tillegg til rundt 3000kr for en meget bra 19" LCD-skjerm (4ms).

Greit, det er kanskje ikke det aller beste å se på tv på en 19", men man har alltids noen bekjente i nærheten som har stor tv, bra anlegg og alt man trenger for en filmkveld? Til vanlig bruk er 19" helt klart nok for én person.

Lenke til kommentar

Hva med en oppdatering av tipsene Simen1 ? :)

Mine tips:

Da jeg jobbet på Lidl var det enorm mye brødvarer som ble kastet fordi det var ferskvare.

ta deg en tur innom og fortell at du er en fattig student som gjerne kunne tenkt å kjøpe det.

Ellers kan du nedgradere adsl'en, eller kanskje høre med naboen om dere kan dele nettet og spare litt der.

Edit:

Og en annen ting; les i avisen etter tilbud!

Igår var det f.eks. tilbud på tørkepapir på Ica der jeg bor.

Handla meg ei korg med tørkeruller :)

(riktignok ikke bare til meg..)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Og en annen ting; les i avisen etter tilbud!

5798318[/snapback]

En tredje ting: Aviser koster 12~15 kroner per dag, eller ca 4-5.000 kr/år. Hvis man uansett kjøper avis hver eneste dag så vil man spare inntil ca halvparten av det beløpet per år ved å abbonere. Eller hvis man leser avisene på nett så sparer man hele beløpet :)

Samtidig som man leser de på nett så sparer man også miljøet og papirsøppelkassa for en halvkilo papir.

Tilbudsbrosjyrer får man tak i på nettsidene til nærbutikkene sine. F.eks på Coop, Rema, Rimi, Bunnpris, Siba, Elkjøp, Notabene osv. De fleste tilbyr også abbonement på oppdaterte tilbudsaviser på epost. Spar deg for mye unødvendig bæring av papir, rydding av reklamer og papir som ligger og slenger, og spar miljøet for unødvendig papir.

Ellers: En liste med tips kunne jeg nok laget. (Det er litt jobb så jeg utsetter det foreløbig)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nå er det jo ganske mye mer å spare på å ikke røyke feks :) Dessuten en bil koster fort 10k i året å holde, selv om den er billig i innkjøp.

AtW

5797560[/snapback]

Ja, det er klart det er mye å spare på å ikke røyke. Der har du helt rett. Men så er det jo beviselig ikke alle som er interessert i å slutte å røyke.

Det at det koster 10k i året å holde bil blir jo en ubetydelig utgift i forhold til hva du sparer på å handle i Sverige. Selv sparer jeg og min samboer 2-3000,- i måneden. Gang den summen med 12, så ser du hva vi sparer i løpet av et år. :)

5798069[/snapback]

Som simen1 sier, 10k i året må man nok minst regne med, selv om verditapet er lavere på en skrotbil. Og jeg må nesten spørre hva du og din samboer kjøper i sverige? Personlig bruker jeg neppe noe særlig mer enn 2000 i måneden på mat, og maten er ikke 50% billigere i sverige.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøper 8 kg kylling i Sverige hver mnd. Dette koster med 700 kroner. Tilsvarende i Norge er nok 1200 skulle jeg tro. (usikker dog). Hadde vi vært to i huset hadde vi kjøpe 16 kg. Så at man sparer en tusenlapp bare på kyllingen.

Så kommer andre ting som man kan spare inn på som røyk etc

Mitt sparetips:

Drikk vann. Press en sitronskive eller legg en agurkskive (eller kombiner) i vannet. Dette smaker godt og er sundt.

Handel frukt og grønt hos ivandrerbutikker. De knuser rimi på pris og service og kvalitet.

Gå/sykle fremfor buss/trikk/bil

Lenke til kommentar
Jeg kjøper 8 kg kylling i Sverige hver mnd. Dette koster med 700 kroner. Tilsvarende i Norge er nok 1200 skulle jeg tro. (usikker dog). Hadde vi vært to i huset hadde vi kjøpe 16 kg. Så at man sparer en tusenlapp bare på kyllingen.

Mitt sparetips:

Drikk vann. Press en sitronskive eller legg en agurkskive (eller kombiner) i vannet. Dette smaker godt og er sundt.

Handel frukt og grønt hos ivandrerbutikker. De knuser rimi på pris og service og kvalitet.

Gå/sykle fremfor buss/trikk/bil

5798533[/snapback]

Nå vet ikke jeg hva kylling koster i norge, iogmed at jeg ikke liker det, men jeg vil anta det er unntaket, snaere enn regelen å spise kylling til middag annenhver dag.

AtW

Lenke til kommentar

5798533[/snapback]

2 KG First Price frosne kyllingfileer koster 150 kroner i en Spar butikk. Det blir 600 kroner for 8 KG. Da har jeg spart 100 kroner og en sverigetur. Kyllingen er til og med norskprodusert.

Jobber på Rema 1000 og er blitt veldig prisbevisst. Mat er som regel den største utgifter etter de faste og her er mange matsparings tips.

1. Ikke kjøp snop og reduser snaks! Masse utgifter. Er du sugen på noe søtt så er syltetøy en god erstatter. Blåbærsyltetøy (blåbærprodukt generelt) gir også antioksidanter, så du trenger ikke kjøpe noen Møllers Ekstrakter, visst du tar noen.

2. Det finnes brød til 4 kr på rema 1000. Ulempen er at man må være tidlig ute (Brødene blir fort solgt først). First Price brød kan også finnes til en 5-6 kroner. (Type kneip i begge tilfeller)

3. Se etter frossent kjøtt og ikke ferskt. Skal du ha middag så legg litt av det frosne kjøttet i kjøleskapet den morgenen/kveld før du skal på skolen/jobb. Den er da fersk når du er hjemme.

4. Skaff en oversikt på hva du handler. Begynn med å samle kvitteringer og se om du kan spare på noe.

5. Lettvindte løsninger som f.eks. nugatti på tube koster mer enn på beger. Er innholdet likt, men i forskjellig embalasje, så se på prisen som er oppgitt pr. KG. Tatt tid i betraktning så vil du spare på dette.

6. Handler du kjøtt så se på pr.KG pris og ikke selve prisen. Merk deg også produsenter som er billigere enn Gilde. F.eks. Slakteren (Spar butikkene) eller Nordfjord (rema 1000).

7. Visst du vil spare tid så kan du også lage en stor middag en dag, spise, og legge resten i kjøleskapet. Dagen etter varmer du matrestene i en mikrobølgeovn. Metoden kan fungere i flere dager.

8. Ris og poteter koster. Kjøp i kvantum og vær oppmerksom på tilbud. På rema kan det fint variere mellom 15 - 20 kroner på 5 KG poteter. Ris er også veldig dyrt visst du satser på 5 minutts middagsris eller lettvinte "boil in bags". Kjøp en sekk med 5KG ris og lær deg hvordan du kan lage risen på en god, usvidd måte.

9. Alkohol og tobakk. Du vet hva som må gjøres, men faktaene er at tobakken er grusomt dyr her i landet. Anbefales på det sterkeste å slutte. Alkoholen er jo kjekk å ha, men finn aktiviteter som kan gjøres uten alkohol i helgene. Alkohol er også mye billigere i butikk enn ute, men det er jo en selvfølge og har sine ulemper.

10. Jobber du i matbutikk så kan du nok spare penger på mat. I mange tilfeller er det et brød og pålegg klart på pauserommet som du kan forsyne deg av. Visst ikke så kan du diskutere på et personalmøte om det kan bli bedre ordninger på området. Det gjelder også å ta deg nytte av frynsegoder som finnes i andre jobber.

11. Vann er supert! I Norge er vi frelst med godt drikkevann i springen, noe som ikke er en selvfølge i utlandet. Ta heller med en oldenflaske som du bruker om igjen med deg på jobb/skole/trening. Slik kan du få i deg drikke uten å føle trangen for å kjøpe en brus eller lignende.

Prisene og varene er tatt fra vestlandet i sunnhordlandsområdet. Ikke akkurat den beste plassen å starte en Sverigetur heller. Varetilgjengligheten i butikkene kan muligens variere etter hvor man bor i Norge.

Velbekomme og håper det smaker! :thumbup:

EDIT:

Bensintips:

Her jeg bor er bensinen alltid billigst på en sen Søndagskveld. Visst jeg i tillegg går til Smart (ubetjent stasjon) så sparer jeg 20 øre til, pr. liter. Visst du har råd så kan du fylle tanken helt og la det holde utover uka. Bensinpriser varierer veldig etter hvor man bor, men er aktuelt når stundentene er nærme byer og tettsteder. Skriv ned prisene på bensinstasjonene i nærheten og se om det finnes et mønster på når besninen er billigst. Hos meg har stasjonene 1 ukes syklus, der det er billigst på en søndags kveld eller en tidlig mandags morgen. Prisene blir juster opp, gjerne 2 kroner pr. liter, ut på mandagen. Så blir den sakte, men sikkert, redusert hver dag en gang midt på dagen.

EDIT2:

Ekstra matsparingstips:

Kjøper du for mye mat og er alene, så er det lurt å tenke på følgende.

Har jeg kjøpt for mye brød? Brød blir harde og etterhvert besøkt av en grønn substans. Brød som du ikke skal bruke samme dag eller i nær tid må fryses. En mikrobølgeovn kan tine et brød ganske fort slik at du kan fryse brødet etter bruk, men et ferdig tint brød smaker som regel best.

Har du for mye pålegg? Å kjøpe billig kan også gi deg den situasjonen at du handler for mye billig pålegg. Se for deg om du klarer å spise opp alt pålegget før det går ut på dato. Visst ikke så sparer du ingenting med å kjøpe billig.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

En liten men vesentlig ting... selg bilen, bruk buss og trikk. (månedskort... 400kr pr mnd).

Ikke bo i midtbyen, koster altids flesk. Lei en leilighet noe utenfor byen og spar 1000-2000kr pr mnd i leie.

Bor man nærme skolen, sett opp en "yagi" antenne på utsiden av huset eller i vinduet og se om man kan låne nettet til skolen.

Lenke til kommentar

Bra tips AMD-King!

Simen1: Avisen leser du selvsalgt på det lokale biblioteket (der du også leser andre blader du ellers ville kjøpt).

Bruk også biblioteket til andre ting, f.eks. ta med deg den bærbare og lån litt strøm til dataen.

Du sparer også husvarme på å holde deg unna hjemmet :) da du slipper å fyre når du sitter på bibliotek\skole.

Lenke til kommentar

Såklart, ta betalt for data-tjenester er et must. Ingenting det oser kunnskap av burde være gratis. Nå er HW-forumet gratis, men det oser ofte litt annet herfra...

Søndagsjobbing med avisen tar to timer per uke, og kan bringe inn 2500 kr per mnd, det er gode penger. Greit måte å bli kvitt fyllesjuken på, og ikke kaste bort hele dagen. Dette sparer også inn utgifter til trenings-studio, dersom det er tilfellet.

Det kan ofte være et stort marked for hundelufting i nabolaget, og la oss ikke glemme free-lance snømåking eller hagestell. Småjobber finnes overalt, og så lenge dette holder privat, er ikke skatt et problem du burde tenke over.

Innkjøp av en Prescott CPU med passiv kjøling kan også spare deg utgifter til oppvarming på vinteren, og med små modifikasjonen har du en billig grill til BBQ med dine venner på sommeren.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

mye godt her, men det er langt fra alt jeg er villig til å utsette meg for ;)

et tips jeg kan gi ut fra egen erfaring, HOLD DEG UNNA QXL.

uansett hvor billig det er, har du ikke bruk for det.

(2 softmachineguns, sentrallåskit til bilen, nye setetrekk, uv-reaktive linser... blablabla..)

btw, kyllingen jeg kjøper her i chalottenberg, 20min unna, koster meg i området 44kg kiloet, og er temmelig grei. burgere er billig, 50kr kg, og skinke til ca 60kr kg.

da har jeg rå til å kjøpe pepsi max i 4 pakkninger på kiwi til 35kr, eller cola light til 49kr 6 packen.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

5798533[/snapback]

2 KG First Price frosne kyllingfileer koster 150 kroner i en Spar butikk. Det blir 600 kroner for 8 KG. Da har jeg spart 100 kroner og en sverigetur. Kyllingen er til og med norskprodusert.

5798966[/snapback]

En stor pakke fersk kyllingfilet av grei kvalitet (Prior) koster 80 kr her. Vil en spare en tier kan en kjøpe et billigalternativ (husker ikke hva det heter), men da følger blodkar, slim, fett og sener med på kjøpet som en må skjære av først. Jævlig udelikat er det også. Har inntrykk av at den svenske kyllingen er av mye bedre kvalitet enn den norske, dessuten er den mye større.

Når det gjelder frossen First-price kylling så ble det testet på FBI (forbrukerinspektørene, nrk) forrige uke (se gjerne nrk web-tv). Ikke akkurat mye positivt å si om den... Mange fine sparetips i denne tråden her, men som student bør en også tenke litt på kvaliteten på den maten en dytter i seg. Maten påvirker ikke bare hvordan du ser ut på kroppen, men også hvordan hjernen fungerer.

Lenke til kommentar
En stor pakke fersk kyllingfilet av grei kvalitet (Prior) koster 80 kr her. Vil en spare en tier kan en kjøpe et billigalternativ (husker ikke hva det heter), men da følger blodkar, slim, fett og sener med på kjøpet som en må skjære av først. Jævlig udelikat er det også. Har inntrykk av at den svenske kyllingen er av mye bedre kvalitet enn den norske, dessuten er den mye større.

Større eller ei, 2KG er 2KG.

Når det gjelder frossen First-price kylling så ble det testet på FBI (forbrukerinspektørene, nrk) forrige uke (se gjerne nrk web-tv). Ikke akkurat mye positivt å si om den... Mange fine sparetips i denne tråden her, men som student bør en også tenke litt på kvaliteten på den maten en dytter i seg. Maten påvirker ikke bare hvordan du ser ut på kroppen, men også hvordan hjernen fungerer.

5799396[/snapback]

Jepp, kvalitet er viktig, men er ikke alltid synonymt med dyrere pris. Skal undersøke hva FBI har å si om First-Price kyllingen, må jo vite hva jeg stapper i meg ;)

EDIT: FBI programmet hadde repotasje om Euroshopper kyllinglår og ikke FirstPrice kyllingfileer. Så vet folk som leser dette inlegget det til fremtiden.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

5799396[/snapback]

Var ikke dette Euroshopper-kylling? Som bel solgt på ICA eller noe?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

ICA trekker norskproduserte kyllinglår under merket "Euroshopper" grunnet den elendige kvaliteten som NRK's FBI avslørte i dagens program. Produktet er produsert på Jæren i Rogaland.

Stanset salg av kyllinglår

ICA Norge har stanset alt salg av kyllinglår som er produsert under merket Euroshopper. En firedel av innholdet i det angivelige billig-produktet består av slakteavfall som testikler, ryggsøyler og lignende.
Lenke til kommentar

hvis du betaler for varmtvannet selv, spar på det...

dusj litt kortere, fyll vaskemaskinen stappafull, slukk lys når du går ut fra rom, ikke la maskinen stå på over natta eller lignende (trenger du det du laster ned neste dag?) kjøp sparepærer, de bruker 11W istedenfor 60W.

alle monner drar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...