Simen1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) I mangel av bedre forslag til kateogori så legger jeg denne tråden i 'Annet om hardware' inntil videre. Kom med dine tips for sparing av penger til PC. Denne tråden er ment for tips til hvordan man kan vri ut et litt bedre skjermkort, spill eller annet snadder fra lommeboka. Jeg vil ta utgangspunkt i svært mange brukeres økonomiske situasjon og se hvordan man kan skvise ut litt mer penger til maskinvare: Inntekt: Studielån 6000 kr/mnd Faste utgifter: Husleie, strøm og internett 3000 kr/mnd Eller: Inntekt: Jobb 15.000 kr/mnd etter skatt Faste utgifter: Huslån, studielån, strøm, internett, bil 12.000 kr/mnd. SUM: 3000 kr/mnd å leve for per måned (variable utgifter) For disse pengene skal man kjøpe hovedsaklig mat, klær, alkohol, røyk og PC. Etter inspirasjon fra dette innlegget så skal det faktisk ikke mye innsparing til for å få råd til en ganske rå PC. Hvis man bruker f.eks 6.000 kr på PC hvert år så skal det faktisk ikke mer innsparing enn 16 kroner per dag, eller 115 kroner per uke for å doble budsjettet til PC. I denne tråden vil jeg prøve å samle sparetips som kan redusere de variable utgiftene i den hensikt å få bedre rå til PC. (Tråden går ikke ut på at man bør ta seg en kvelds/helgejobb for å tjene mer, eller råd om å flytte på landet fordi boutgiftene er lavere der) Tråden handler om hvordan man tyner lommeboka når man er i butikken og andre daglige utgifter. Hva er deres tips? Endret 20. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Kjempeinsj Simen! Men jeg vil vel si at 3000 i faste utgifter er litt lite for oss studenter. Tror jeg nærmer meg 4k i måneden Men tips til å spare penger er ikke mindre velkomment av den grunn, tvert i mot! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Hehe ! Har du røykt gamle sokker igjen, Simen1 ? 3K er jo ikke nok for å leve en mnd. engang.... Endret 20. mars 2006 av jarmo Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Klassikeren er i alle fall å kjøpe dårlig frukt på Kiwi, og så levere det tilbake til dobbel pris. I tillegg har Kiwi en genial gratis-pris på ting som går ut samme eller neste dag.. Det har blitt mye gode middager på meg der.. Om man har en Meny i nærheten har de ofte smaksprøver, og om man er litt frekk av seg så får man kanskje to, og da er halve middagen i boks, for noen i alle fall. Mange ting er kjekt å handle i "bulk".. Har går ting som pasta, og andre tørrvarer inn. Om man skal spare på smør/margarin så skjærer man skiven i to før man smører.. Da varer pålegget litt lenger. Og, om man legger grandis'en i kjøleskapet kvelden før man skal spise den vil den fremstå mer hevet, og således gi deg en bedre opplevelse som en dyrere pizza ville gitt deg. Et par fra meg.. Følger spent med på hva som kokkelurer hos resten av gjengen.. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 1. Slutte å røyke, eller for hver dag du røyker mindre enn det vanlige, putt tre kroner på et glass per sigarett bespart. 2. Putt alle kronestykker du har med deg hjem hver dag i glasset, evt femmere og. 3. Sitt hjemme og spill favorittspillet online en lørdag i måneden istedet for å drikke/gå på byen. 4. Ha automatisk overføring av 300 spenn til egen pc konto, som overføres samme dag du får penger i måneden. 5. Krev spenn for at du fikser pcen til alle mulige folk du må hjelpe med pc problemer, si at det er til inntekt for pc fondet ditt, slik at du kan bli enda mer nerd (og flinkere til å hjelpe). Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jarmo: Som student lever man teknisk sett under fattighdomsgrensen i Norge.. Tygg litt på den, så sparer du prisen av en Blå extra.. Jeg tjente 500 på å fikse bios for en kamerat av faren til typen til søstra.. Det var sweete saker det! Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg tjente 500 på å fikse bios for en kamerat av faren til typen til søstra.. Det var sweete saker det! 5784248[/snapback] Hehe, fikk 2k av den tidligere arbeidsgiveren min for å fikse en PC og instalere ett nytt program. Var riktignok litt jobb(brukte 6-7 timer) men fortsatt godt betalt vil jeg si Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Siden det nesten var familie kunne jeg ikke være helt tusseladd heller.. Han sa opprinnelig 1000, men jeg ville ikke ha så mye.. Følte at det ble feil.. hehe Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) må jo være og studere i utlandet:) har hus og frukt hage til 1900,- pils koster 4 kr halvliter på butikk. for de som røyker koster en 20 pk 14 kr middag på byn med pils 35,- sliter med og bruke mere enn 4000,- i måneden. noe som gir rundt 20000,- årlig på ferie og data. (helt seriøst) men for dere må det være øl og røyk som kan spares på. kanskje kaffe. er vel over 30 kr for en kopp av det fancye slaget? en liten jobb er jo altid fint. og som simen sier over, handle et minimalt antall ganger i uka. utrolig hvor mye man klarer og handle hvis man drar ofte. Endret 20. mars 2006 av leifeinar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jarmo: Som student lever man teknisk sett under fattighdomsgrensen i Norge.. Tygg litt på den, så sparer du prisen av en Blå extra.. Jeg tjente 500 på å fikse bios for en kamerat av faren til typen til søstra.. Det var sweete saker det! 5784248[/snapback] Jepp ! Forferdelig dårlig "betalt" jobb, studenter burde ha minst like mye som minstepensjonister..... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Sparetips fra meg (var stundent jeg og): Spørsmålet er om du har datakunnskaper eller ikke. Har du peil og er en pettersmart: Heng på ulike miljøstasjoner/elbutikker og rask med deg det du finner der. Bygg det om og benytt det eller selg det på qxl. Sexy serverløsninger tror jeg blir det neste i vinden Og da trenger du ikke kraft. TIpper at du bygger om 10-15-20 slike og selger de vil du ha råd til en fx-60, med 2 x 7900 GTX i SLI, 4 gb ram, og 2 x raptor i raid 0, vannkjøling + diverse Har du null peil og er jente: Sjekk opp en nerd som fikser det for deg eller sjekk opp en riking som kjøper noe nytt til deg Har du null peil og er gutt: kjøp undertøy til pene damer, bruk de og selg på ebay eller lignende Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Satser på at du mente det seriøst.. Spesielt med tanke på at meningen er at vi skal være heltidsstudenter, og således kanskje ikke bør ha jobber ved siden av. Dette er dog veldig avhengig av studiet.. På optikk jobber jeg sikker tre ganger så mye med fag som på økonomi, da jeg tok det.. Forskjell på linjer.. Web-tv på NRK sparer deg for lisensen.. Svare på alskens spørreundersøkelser på nett gir litt mer grunker.. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Ikke handle på tom mage Pante ALT av flasker du har, å når du kjøper brus eller noe, ikke hiv flaska fordet om du ikke er hjemme/nerheten av butikk der du kan pante, legg den i sekken å "spar" den til en panteautomat.....en krone hre og en krone der + sparer naturen/samfunnet for masse søppel å drit Sette av en fast sum på en egen sparekonto hver måne (pc kontoen ), å heller stramme inn /kutte ned på anre ting etter hvor mye du setter inn... Å for all del slutt å røyk! Du kan heller snuse hvist nikotin er så viktig for deg, da det er billigere.... Selge stuff, som ikke er så viktig: TV, nattbord, indre organer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Noen sparetips fra meg som jeg har prøvd ut litt i det siste: Handle 2 ganger i uka i stedet for 4 ganger. Det betyr halvparten så mange turer forbi fristevarene og dermed halvparten så mye kinderegg, brus, aviser (som man likevel leser på nett) osv per uke. Hvis jeg skulle gjette på hvor mye jeg sparer på dette så tipper jeg rundt 50 kr per uke, eller ca et ganske bra skjermkort per år. Et annet tips er et som hainz var litt inne på: Spare på kronestykkene i stedet for å spille de bort på spilleautomater i butikkene. (Jeg ser veldig mange som begår denne tabben) Antatt besparelse: 10 kroner per handletur 4 ganger i uka = ca 2.000 kr per år. Slutte å røye er selvfølgelig noe av det mest lønnsomme man kan gjøre. Antatt besparelse: 5-20.000 kr per år Droppe potetgull annenhver gang og lage popkorn i stedet. For hver gang man gjør dette sparer man ca 10-30 kroner. ca 10 kroner hvis man sparer en pose potetgull, og ca 30 kroner hvis man sparer en pose potetgull, et rømmebeger og dip. Popcornoppskrift: Bruk en ildfast form beregnet for mikrobølgeovn, dekk bunnen med popkorn, 1-2 ss flytende smør (evt matolje) og 1 ts salt. Legg på lokket (eller et A4-ark) og pop i vei. Denne popkornoppskriften koster ca 1 krone i motsetning vanlig mikropop som koster rundt 5-7 ganger så mye. Antatt besparelse hvis man bytter ut potetgull og dip en gang i uka med min hjemme-mikropop-oppskrift: ca 1500 kr per år Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Satser på at du mente det seriøst.. Spesielt med tanke på at meningen er at vi skal være heltidsstudenter, og således kanskje ikke bør ha jobber ved siden av. Dette er dog veldig avhengig av studiet.. På optikk jobber jeg sikker tre ganger så mye med fag som på økonomi, da jeg tok det.. Forskjell på linjer.. Web-tv på NRK sparer deg for lisensen.. Svare på alskens spørreundersøkelser på nett gir litt mer grunker.. 5784367[/snapback] http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1252723.ece Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Greit nok at du har ca 3000 Kr å leve for i mnd som student, ettersom ikke akkurat blir skjemt bort av Lånekassen.. Men hvis du jobber i 100% stilling og tjener kun 15000 etter skatt og i tillegg har drøye 12000 i utgifter i tillegg så kan vel nesten diskutere om det lønner seg å jobbe.. Jeg vil si at hvis du har utgifter på mer en 50% av din av din inntekt hver måned så har du egentlig for høye faste utgifter spør du meg.. Når jeg har jobbet så har jeg jo minimum hatt 3000 Kr pr mnd å bruke på datautstyr eller andre ting.. Det smarte er vel at man har bra lønn (18-20000 +++ utbetalt hver måned) og få faste utgifter, muligens ca 5000 Kr pr mnd.. Da har man det bra.. Og massevis å bruke på datautstyr osv.. Og hvis man er ekstra smart så bor man i Nord-Troms eller Finnmark slik at studienlånet betaler seg selv.. Jeg har selv bodd i Kirkenes og det var knall det da... 4% lavere skatt også... Hvis man skal absolutt bo i Oslo (Verdens dyreste by) så må man regne med det koster flesk også... Endret 20. mars 2006 av tintin77 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Og der oppsummerte du vel egentlig det Simen1 ikke ville at vi skulle bruke tråden til å snakke om.. Ingen tvil om at det er penger å spare på å bo andre steder enn oslo, men noen må bo der også, det er ikke helt til å komme utenom. Det som er skummelt er at det viser seg at det snart ikke lønner seg å studere, pga pensjonsreformen, og det man kan kalle inflasjon i utdanning, men, igjen, en helt annen diskusjon. Det jeg har funnet ut, på høyskoler etc, det er at det ofte er mange møter stort sett hele dagen, og servering på de fleste.. Det er alltid mat igjen, og siden jeg er trofast møtegåer, som avtroppende leder av studentparlamentet ved skolen min, så hender det at jeg kan snike med meg et smørbrød eller to. Har også ved flere anledninger torpedert kantina sin virksomhet ved å dele ut rester til studenter i kantina.. Men, hel, smørbrødene ble kjøpt der uansett, jeg bare nyttiggjør alt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Kantiner har ofte stort svinn på grunn av at de må ha ferske varer å servere helt til de stenger. Varer som ikke kan serveres dagen etterpå som smørbrød, baguetter, osv. Ei jeg kjenner litt jobber i kantine og deler gladelig ut dagens gjenværende varer til venner etter stengetid. Jeg synes det er en helt grei praksis siden det er så meningsløst sløsete å bare kaste dagens mat som er helt i orden. Har fått meg noen gratis måltider på denne måten og dermed spart penger på middag. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 For oss som studerer ved NTNU Gløshaugen er det titt og ofte bedriftspresentasjoner, der næringslivet forteller om seg selv og hva de driver med og prøver å rekruttere studenter. Da vanker det ofte mat og pils etterpå. To slike i uka, og vips har du spart masse penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå