Gå til innhold

Kan jeg ikke ha både IDE og SATA disker?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Dette er egentlig et generelt spørsmål ut fra emnetittelen.

Det gjelder et ABIT AV8-3rd eye HK.

Har en 120 Seagate SATA og 250 Samsung IDE. Fikk ikke innstallert Windows på SATA disken. Det ble feilmelding under innst. Stoppet under formateringen. Måtte restarte maskin og da kom melding om det manglet NTLDR og maskina frøs.

Tok kontakt med en Databutikk. Der sa de at det ikke går. Kanskje hvis det var 2 SATA disker. Dette er vel ikke riktig? En kan vel kombinere dette som en vil (1 eller 2 SATA og 1 eller 2 IDE og så omvendt). Eller kombinasjoner av dette. Det er ikke snakk om å kjøre RAID eller noe sånt.

Nå er Windows innstallert på IDE disken og det gikk greit.

Hva er så problemet i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen!

Har en 120 Seagate SATA og 250 Samsung IDE. Fikk ikke innstallert Windows på SATA disken. Det ble feilmelding under innst. Stoppet under formateringen. Måtte restarte maskin og da kom melding om det manglet NTLDR og maskina frøs.

Tok kontakt med en Databutikk. Der sa de at det ikke går. Kanskje hvis det var 2 SATA disker. Dette er vel ikke riktig? En kan vel kombinere dette som en vil (1 eller 2 SATA og 1 eller 2 IDE og så omvendt). Eller kombinasjoner av dette. Det er ikke snakk om å kjøre RAID eller noe sånt.

5784013[/snapback]

Dette skal helt klart gå. er jo mulig at hk'et trenger en bios-oppgradering for å fikse en bug med dette. Så sjekk om du har siste bios. Ellers er det greit å forsøke litt forskjellige porter på diskene.

Lenke til kommentar

Det skal i de fleste tilfeller gå greit. Etter hva jeg vet er AV8-kortet samme generasjon som mitt AN8 Ultra, men det er vel et annet brikkesett. Prøv i alle fall, om den greier det uten ekstra drivere er det best, siden man ikke får en driverkonflikt da.

Jeg fikk kluss da jeg prøvde med ekstra drivere i alle fall..

Lenke til kommentar
skal du innstalere os'et på SATA-disken kan det hende du må trykke F3 for å innstalere drivere under selve innstalasjonen av OS'et...

5784286[/snapback]

Er vel F6 du mener, hvis du må legge in SATA-driverne under installasjon av XP.....

Jeg installerte akkurat en SATA-disk på min PC, som jeg skulle ha XP på , og da måtte jeg legge inn SATA-driverne under installasjon av XP....

Kan oxo nevne at jeg på samme maskin har 3 interne og en ekstern IDE disk. Koblet ikke disse fra under installasjon av SATA-disken

Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

5784013[/snapback]

Det at du fikk melding at du manglet NTLDR kan tyde på 1. BOOT-disk ikke inneholder operativsystem...

Lenke til kommentar

Når du skal installere windows og er usikker på ting og tang, så er det nok det beste at du kople fra andre disker slik at ungår utilsiktet å partitionere/formatere feil.

Når du har Sata og Ide controller på kortet , og du ønsker å installere windows på en av Sata kanalene ,det første du må gjøre er å fortelle BIOS'en at det er det du ønsker å gjøre, og derfor må gjøres forandringer I BIOS. Ellers vil ikke gå.

Og det er alltid slik at man må gå via Bruker manualen. Der er info om Sata controller som er på kortet, og Information om hvordan du skal stille inn dine ønsker når det gjelder Start Up disken du skal bruke, og mye annet.

(det er kortene som har Sata controller men som fungere kun for RAID, så kontrollere at du har ikke en av dem)

For din del er viktig å:

-Kontrollere Disk Boot Priority. Har du mange disker så den som står øverst på lista blir boot disk (du har bare en ,så det skal ikke væra nødvendig men...)

-Kontrollere hvilket alternativer er på --Boottable Add-in Device--, og velg riktig (les brukermanualen)

-Fist Boot device er viktig å ha som CD rom (du skal starte å installere fra CD, ellers går ikke)

-Kontrollere hva har du av instillinger under Integrated Peripherals ( her du må i manualen igjen.

Ellers det var ikke bra at under formatering gikk det galt som du skriver.

At du fikk NTLDR feil det var ikke så rart. Du har ikke formatert en gang.

Men hvis du kommer så langt som til å installere windows , så delete den partition du har der og formatere med full format og ikke Hurtig.

Blir det ikke mulig å installere på Sata din etter at du eventuelt har gjørt alt riktig så finne om sata controller er kun for Raid, hvilket type evntuelt, og da må du nok installere drivere for den.

Og det er alltid riktig å oppgradere Bios før du kommer i gang. Bios er VELDIG viktig .

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha wiberos, dere andre også !

Det er bare det med disse manualene at det står hva de forskjellige punktene betyr for noe, men ikke hva settingen skal/bør være. Det er det på dette Abit-kortet og på et Asus-kort på en annen maskin jeg har.

Det er ingen ting som heter --Boottable Add-in Device--, for eks. Disse feltene kan være forskjellige. Kommer helt an på BIOS type. Her er det Phoenix Award Bios. Hvilken versjon? Det går så fort under oppstarten at jeg rekker ikke å se det.

First boot er Cdrom, 2. ewr HD, 3. er A.

Får prøve på legge inn OS på Sata disken i morra kveld. Skal post hvordan det går.

Men bare kom med synspunkt/erfaring.

Glemte en ting:

IDE disken som er på 250 Gb viser i Min Datamaskin å være 137 Gb. Har lagt inn SP2 og oppdatert på nettet, men er det samme. Hva er problemet?

Endret av steoev
Lenke til kommentar
IDE disken som er på 250 Gb viser i Min Datamaskin å være 137 Gb. Har lagt inn SP2 og oppdatert på nettet, men er det samme. Hva er problemet?

5785799[/snapback]

Du må legge inn SP2 før du partisjonerer.

Hvis du har en gammel XP CD uten servicepack så må du kvitte deg med den, du vil garantert miste data hvis du bruker den til å reinstallere og har store disker.

Lag deg en ny CD med SP2 integrert. http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp

Lenke til kommentar
Hvilken versjon? Det går så fort under oppstarten at jeg rekker ikke å se det.

Du kan bruke Pause/Break tasten under Bios post så får du nok all verdens tid til å se hva det står der.

Eller kan du --Hjelp og støtte--Under _Velg en oppgave_ velg _Bruk Verktøy til å vise Datamaskin informasjon og analyser problemer-- Avansert systeminformasjon--Vis detaljert system informasjon.

Her får du nok info om mye + om Bios version og Dato.

Når det gjelder at Bios er Phoenix Award Bios, så that's fine. Det er instillinger som du kommer til å påvirke uten problemer.(når du trenge detDet er under :

--Standard CMOS Features

--Advanced Bios Features

--Advanced Chipset Features

--Integreted Periphrals

Du har allerede vært i Standard Bios ( du har stilt at Pc starter fra CD)

Du må ta en tur til de andre ågså. Du kan surfe der uten problemer. Så lenge du holder deg unna F10 tasten (den må alltid tastes for at Bios skal lagre dine forandringer) er ingen fare, samt nederst Med alle F ? tastene ( ? er tall ).

Så gå i bIos og utførske, slik at du blir kjent i det miljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...