Gjest Slettet+432 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hei... Klokken på serveren går 10 minutter for tregt, og jeg skulle gjerne ha stilt denne. Så hvordan kan jeg stille klokken, evnt. hvordan setter jeg den opp til å synkronisere klokkeslettet mot en ntp server, og hvilken server? Aleks Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 ntpdate no.pool.ntp.org 5784030[/snapback] Tusen takk Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Og så kan du legge det til som en cron-jobb som kjører hvert døgn. Hvis du ofte rebooter, kan du sikkert få maskinen til å synkronisere i oppstart. Sjekk mappen /etc/default/ntpdate Der ligger default ntp-server. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Har lagt til en cron jobb som kjører hver dag Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Har prøvd å gjøre dette før men har ikke funket.. prøve url som ble postet her, funket heller ikke.. [email protected] cintox# ntpdate no.pool.ntp.org 22 Mar 16:28:09 ntpdate[10917]: no server suitable for synchronization found [email protected] cintox# Har NGT, kan det ha noe med routern å gjøre f.eks? i tilfelle hvilke porter må jeg åpne e.l. -CinToX Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Jeg har NGT og har ikke åpnet noe i routeren... Er dns i orden på serveren din? Kan kanskje virke som om det er noe galt der. Endret 22. mars 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Prøv ntp.uio.no, den har jeg brukt i all evighet. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Evt. dens gode bror tid.uio.no :--D Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 [email protected] cintox# ntpdate ntp.uio.no 22 Mar 20:02:49 ntpdate[11788]: no server suitable for synchronization found [email protected] cintox# ntpdate tid.uio.no 22 Mar 20:03:04 ntpdate[11789]: no server suitable for synchronization found [email protected] cintox# Hehe, ser bare ut til å ikke funke :-/ Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 ntpdate -u ntp.uio.no ? Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 [email protected] cintox# ntpdate -u tid.uio.no 23 Mar 15:46:14 ntpdate[2062]: adjust time server 129.240.84.18 offset 0.015051 sec [email protected] cintox# ntpdate -u no.pool.ntp.org 23 Mar 15:47:01 ntpdate[2070]: adjust time server 129.240.64.3 offset 0.000745 sec Takker takker, det funka nydelig Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 ntp.uio.no er fin den. Men det er vel faktisk bare et alias for gode, gamle ulrik Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hmm, jeg får feilen "no server suitable for synchronization found" selv ved å bruke argumentet -u. Synkronisering med ntpdate har fungert innimellom både med og uten -u, så det virker rart at dette skulle være et brannmurproblem. Noen idéer om hva det kan være? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det er i grunn en bedre løsning å bruke ntpd i stedet for ntpdate. ntpd lærer seg gradvis hvor mye feil klokken på PC-en din går (drifting), og regulerer deretter. ntpd fører til mindre belastninger på ntp-serverene, og synkroniserer bare når den finner det nødvendig. Tenk hvis alle kjørte ntpdate kl 12 hver dag. Og det beste er å kjøre mot en pool, som finner en server nær deg samtidig som den balanserer belastningen. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Det er i grunn en bedre løsning å bruke ntpd i stedet for ntpdate. ntpd lærer seg gradvis hvor mye feil klokken på PC-en din går (drifting), og regulerer deretter. ntpd fører til mindre belastninger på ntp-serverene, og synkroniserer bare når den finner det nødvendig. Tenk hvis alle kjørte ntpdate kl 12 hver dag. Og det beste er å kjøre mot en pool, som finner en server nær deg samtidig som den balanserer belastningen. Det er mulig det er en dårlig løsning for meg, siden jeg har to Linux-imager kjørende i VMWare som drifter ganske raskt og forskjellig (den ene for fort, den andre for sakte). Siden jeg er avhengig av at disse to imagene har samme klokkeslett til enhver tid, må jeg synke ganske ofte. Jeg tror ntpd var oppe og kjørte på disse allerede før jeg forsøkte å få i gang ntpdate (dersom det er standard i CentOS?), og det har ikke vært korrekt synking. Et alternativ hadde vært å synket mot host-maskina eller satt opp en lokal NTP-server på en av guestene, men vet ikke hvordan jeg gjør dette. Noen som kan noe om det eller vet om en enkel guide for å gjøre de to tingene? Edit: Klarifisering Endret 27. mars 2009 av miceagol Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Hvis klokka på VMene dine drifter så voldsomt, mistenker jeg at du enten mangler VMWare Tools eller har en feil oppsatt host. (Eller begge deler) Endret 27. mars 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis klokka på VMene dine drifter så voldsomt, mistenker jeg at du enten mangler VMWare Tools eller har en feil oppsatt host. (Eller begge deler) VMWare Tools er installert på guestene. Det har jeg brukt tid på å få i gang, men hvordan vet jeg om VMWare Tools faktisk kjører? De to Linux-imagene er hostet på en Windows-server. Hva er i så fall feil oppsatt? Jeg har definert tools.syncTime = "TRUE" i vmx-filene, og host.cpukHz = 2800000 host.noTSC = "TRUE" ptsc.noTSC = "TRUE" i VMWare sin config.ini. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hm, er ikke sikker på hvordan det funker med Windows som host. På min egen linux-server måtte jeg rekompilere kjernen pga. noen innstillinger som ikke var ideelle for VMWare (som førte til at jeg fikk akkurat samme problem - ustabile klokker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå