Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

klarer ikke å pinge std. gateway

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk min nye bærbare i dag. Kommer ikke på nett via routeren som funker bra med de andre pc-ene her hjemme. loopback ping funker, men klarer ikke å pinge gatewayen. Alle innstillinger jeg har funnet er som på de andre pc-ene (automatisk IP og DNS).

Nett via naboens trådløse nettverk funker.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken IP får du fra routeren ? Hvilken router er det og er du sikker på at du har satt korrekte instillinger om nettverket er sikret ?

Kan det være at routeren er satt opp med MAC filter som ekstra sikkerhet og dermed gjør at du ikke får koblet til .

Litt mere info så kommer du nok på nett .

Lenke til kommentar

IP: 172.20.63.8

Nettverksmaske: 255.255.255.248

Std. gateway: 172.20.63.1

Routeren:

TRENDnet TW 100-BRV 304 VPN Firewall router

er du sikker på at du har satt korrekte instillinger om nettverket er sikret ?
Vet ikke helt hvilke innstillinger du snakker om her.

Hvordan finner jeg ut om MAC-filter er enablet? Har ikke brukernavn/passord til å logge inn på routeren da den er jobben til pappa sin.

Endret av walser
Lenke til kommentar

Vil det si at alle pc`r i nettverket får adresser som 172.20.63.x ?

Jeg referte videre mot f.eks valg av type koding og at man er sikker på at koden man har faktisk er satt inn korrekt .

Side man ikke akkurat opererer med 192.168.x.x adresser her så mistenker jeg at det er noen som er litt mere i gamet for å bruke slike ord som har satt opp "boksen" og dermed er muligheten for MAC filter i tillegg til krytering mere en sannsynlighet enn ...

Jeg tror du skal spørre "pappa`n" din om hva som skal til jeg for det er muligens også jobben som betaler for boksen og dermed vil ha kontroll på routeren sine instillinger .

Men jeg har tatt feil før jeg så ...

Lenke til kommentar

Joda, de andre maskinene har lignende ip-adresser.

Pappa har null peiling på dette. Han er journalist, så de (avisa) vil vel ha rimelig bra sikkerhet for å sikre stoff og kilder. Må kanskje ta kontakt med IT-avdelingen på jobben hans.

Takk for hjelpen uansett :)

Endret av walser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...