TordEMan Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hei og hå, jeg har faktisk foreldre som er katolske og elser å diskutere med det. Jeg har i løpet av flere år snakket med de om masse innen religion, jeg er selv atteist og vet at gud ikke finnes, men synes likevel at det er gøy å diskutere. I dag satt jeg å snakket med min mor, vi sankket da om syndere hvor hun sa "Alle som ikke stoler på guder er syndere" greit nok det, om det er rett eller galt har ikke så mye å si. men i alle fall, jeg spurte da om hun dømte meg, ettersom jeg er atteist og ikke stoler på noe jeg vet ikke fines, hvor hun da prøvde raskt å bortforklare seg med en standard "ro ro ro min båt" (ja, det var ikke det jeg mente) Så jeg tenkte å gi en tankevekker til alle der ute, kriken "henger" til tider ut folk, men har kirken rett til dette? det står jo i "De Ti Bud" Du skal ikke dømme din neste. Rart. Hvorfor gjør så mange kristne det, kommer man i kirken i "baggy" klær dømmer de gamle tantene deg, kommer du i fin stasen dømmer de deg også, om det er fint eller negativt har ingenting å si. Jeg mener at bibelen er meget god på å "Slå" tilbake på seg selv, som man også kan se hos en som har 2 personeligheter, på den ene siden er noe greit, og på den andre er noe annet greit. Jeg vet ikke om alt jeg sier her er 100% korrekt, ettersom jeg ikke har lest bibelen på en del år. Men mener likevel at det er en tankevekker, hvis noen dømmer deg, sier noe stygt "Han er ..." spør så om vedkommende er kristen og tror på gud, er svaret ja sier du enkelt "Det står i bibelen at du ikke skal dømme din neste" -snu ryggen og gå. vil gjerne starte en enkel diskusjon her om akuratt dette, se hva dere har å si, om du er atteist, eller kristen har ikke så mye å si, så lenge alle holder seg unna flaming og skriver på måte. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 All religion motsier seg selv, og alle religiøse motsier seg selv. Som f.eks muslimske ledere, som sier at vi er hedninger som dreper kvinner og barn og i følge deres tro er det syndig, men likevell tar de selv livet av kvinner og barn, men kaller morderne martyrer. Men når det skal sies, du fremhever at du vet at Gud ikke finnes fordi du ikke kan se han, så la meg bare spørre enkelt. Du kan ikke se vinden, hvordan kan man tro om den finnes? Man føler noe ja, men er det vinden eller noe annet? Kanskje dum sammenligning, men et lite bevis på at man trenger ikke se alt for å tro, det er nok at man har rette følelsen. Men ateister er også av den typen som snakker i 2 tunger. De rater ned på de som har en tro, og sier at de selv har rett, det finnes ingen Gud. Så egentlig skyter du deg selv ganske kraftig i foten ved at du "dømmer" de kristne på din måte. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Det står vel strengt tatt ikke "Du skal ikke dømme din neste" i de ti bud. De ti bud 1) Du skal ikke ha andre guder enn meg. 2) Du skal ikke misbruke Guds navn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. 4) Du skal ære din far og din mor. 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. 7) Du skal ikke stjele. 8) Du skal ikke tale usant om din neste. 9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Endret 20. mars 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
TordEMan Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 tenkte over at det i etterkant ikke var i de 10 bud, men likevel så står det i bibelen at man ikke skal dømme noen. Joda, som du sier at man ikke kan se vinden, jo det kan man, sett opp en vindmåler så ser du at vinden er der, er da ingenting som heter en "gud måler" Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det er riktig å fordømme umoral. Moralsk agnostisisme er en blankofullmakt til onde mennesker. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Men ateister er også av den typen som snakker i 2 tunger. De rater ned på de som har en tro, og sier at de selv har rett, det finnes ingen Gud. Så egentlig skyter du deg selv ganske kraftig i foten ved at du "dømmer" de kristne på din måte. 5783822[/snapback] Reagerte litt på den der. Altså som ateist følger du egentlig ingen "regler", så enkelt sett kan du hevde akkurat hva du vil. Eller med andre ord, at som ateist kan man ikke skyte seg selv i foten fordi spillereglene ikke er der.Er enig med trådstarter om at kirken er veldig hykleriske på slike punkter. At man skal elske alle gode og bare gjøre gode gjerninger osv, samtidig har man opp gjennom historien sett heksebrenning, krig, utnyttelse, enda mer krig, etc.. På en annen side har jeg stor respekt for det faktiske bra som står der, men ser jo fort at man ikke trenger en religion for å leve slikt. Er jo ellers en fin samling med historier da Liker særlig den om Gud som inngår et veddemål med Satan om han fyren som har alt, og mister alt utenom livet, men fortsatt beholder troen. En tvers gjennom råtten historie som jeg har vanskelig å tro at noen katolikker (gamle testamentet?) kan ta seriøst.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Det er riktig å fordømme umoral. Moralsk agnostisisme er en blankofullmakt til onde mennesker.5790067[/snapback] Men er det "umoral" å ikke tro på Gud? Endret 21. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Men er det "umoral" å ikke tro på Gud?5790426[/snapback] For kristne er det gjerne det. Kristne har en plikt til å fordømme det de anser som umoral like mye som du har en plikt til å fordømme det du anser som umoralsk. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Men ateister er også av den typen som snakker i 2 tunger. De rater ned på de som har en tro, og sier at de selv har rett, det finnes ingen Gud. Så egentlig skyter du deg selv ganske kraftig i foten ved at du "dømmer" de kristne på din måte. Hvordan da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå