meastp Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hei! (Hvorfor er tillatt lengde på emnetitlene så korte?) Jeg lurer litt på hvor effektivt et varmeregister er på naturlig konveksjon, altså uten vifte / passivt? La oss si at jeg sitkker på en skraphandel og får tak i 2 stk. 12x24 registre... hvor godt vil det yte? De vil selvfølgelig ligge horisontalt. Regner med at MJ1000 klarer å pumpe vannet rundt..? Dette blir da i en ekstern boks (for dere som følger med på loggen: en ny boks.) Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 hva skal du kjøle? hvilke temperaturer krever du? eller er alt bare for å få det stille? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Vi er to - både en kamerat av meg og meg selv. Litt usikker på hans hw, men kan komme tilbake til det. Min hw: Xp2000+, GFTi4400 Jeg tenker på å kjøle disken min, en 80GB WD, men det kommer evt. senere. Jeg krever så lave temperaturer at både cpu og gpu (over)lever. Det er med andre ord mest for å få det stille. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Når man ser på de løsningene som benytter seg av naturlig konveksjon, ser man at de er formet som tårn. Altså de er ganske høye med ribber/finner som er vertikale. Skal du bruke en radiator/varmeregister for naturlig konveksjon, må du da passe på at den er plassert med ribbene vertikalt (hvilket vil bety at radiatoren må plasseres horisontalt). Uansett har du intet å tape ved å prøve om det holder. Gir det ikke god nok ytelse, er det jo bare å sette på en stillegående vifte Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Det var vel en forutsetning, som jeg påpasselig understreket i første post. De vil selvfølgelig ligge horisontalt. 5782645[/snapback] Når det gjelder pumpa, så bør den greie biffen? Enig ang. det med vifte. Jeg forsøker! Nå er det bare å finne noen som selger billige varmeregistre, samt oksiderende syrer (HNO3 eller H2SO4. Dog, det utvikles mildt sagt usunne gasser. Vi får se.) Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jejejeje, lære seg å lese. Mener det var en her på forumet som la en 2x120mm radiator nederst i kabinettet med åpning i bunnen og ikke brukte vifter. Tror det ble varmt, men at det funket. Jeg ville uansett hatt muligheten til å skru på en vifte hvis behovet melder seg Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 He he... av og til overser man noe, no worries. Joda, jeg har to 220V vifter som jeg kan bruke. Da er det bare å lage to ducts, en til hver vifte til hvert register Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg prøvde vel passive radiatorer til en av Northwood prosessorene mine, men slo det fra meg siden det under load blir uggent varmt etter en stund. Selv har jeg plukket ut varmeregister av flere biler, og min freløpige konklusjon er finn en Toyota Camry... har hentet fra før 88 og etter 88 modeller. der er det to forskjellige radiatorer.. begge er like lang og bred, men etter 88 ble de 5cm tykk mot bare 3 før... tok et bilde til deg, to av mine Camry register.. litt kjipt at det ikke akkurat passer 2x12cm vifter rett på, man nå lage en shroud.. målene er 22x14,5cm på flaten som luften passerer gjennom mens yttre mål er 27x14,5 Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Ser bra ut! Men med "slo det fra meg", mener du da at du testet det, eller at det ble forkastet på idéstadiet? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det ble testet... hadde en radiator i topen av kabinettet og en i bunnen. var jo bare å slå av viftene så var det hele passivt... Men ting ble litt varme, mitt tips er å prøve, men ha en stillegående vifte i tilfelle krise. selv har jeg nå en litt mindre radiator(like tykk som den minste, bare noen cm kortere) som kjøler min Pentium D @ 4,6ghz, den utvikler mye varme.. men 4 12cm vifter i push & pull klarer det fint selv på 5v. hører ingen støy forskjell om jeg slår av disse viftene... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 hvis du lager shroud med bare en 12cm vifte på 5v tipper jeg det vil kjøle mye bedre enn uten vifte og med minimalt med støy... Lenke til kommentar
haakie Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Er det vanskelig og få ut varmeregistere på en camry? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Er det vanskelig og få ut varmeregistere på en camry? 5799071[/snapback] eh.. ja.. det kan være en del jobb... man må skru ut nesten hele dashbordet og ta ut hele varmeapparatet.. men det går med riktig verktøy litt tid og ekte vold... jeg har skrudd ut tre camry, en hiace og sett litt i andre merker men, toyota er best til nå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå