JV Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hei, jeg har sett noen bilder som er tatt med infrarødt filter... f.eks: http://www.deviantart.com/view/22381348/ og jeg må si jeg ELSER disse bildene. Hvor fås dette kjøpt? Kan det brukes på Nikon D50 og eller D70s? Hva koster herligheten? Har prøvd å se litt i norske nettbutikker men finner ikke noe... Lenke til kommentar
engekri Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Herligheten er forbudt i Singapore:( Fikk ikke kjøpt meg IR-fliter da jeg var der nede. Polarisering kosta 200spenn der nede. Du får denne effekten ved at du setter på et infrarødt filter som bare slitter gjennom infrarødt lys, som har en annen bølgelengde enn "vanlig lys". D70 og D50 kan ta denne typen bilder, men begge kameraene har såkallte IR-fliter innebygget, som tar vekk disse bølgelengdene av lyset. Dvs. at man først slipper gjennom dette lyset, for så å prøve å ta det vekk igjen lenger inne i kameraet. Filteret i Kameraet tar ikke vekk alt lyset, men det er med på å gjøre kameraet mindre følsommt mot denne typen lys som vanligvis bare laget støy på bildene. Det blir mer nødvendig med høy ISO og mer lyssterk optikk enn ved vanlig fotografering for å ikke få for lange lukker-tider. Filter kan kjøpes på vanlige norske fotowebbutikker, det gjelder bare å vite hva det heter. http://www.ddmr.no/index.php?MenyID=91 ta en kikk her. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Herligheten er forbudt i Singapore:( 5784254[/snapback] Hvorfor det? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Vet ikke helt. tror ikke myndighetene var begeistret for det, forsto ikke helt hva han sa... Noen som vet+ Lenke til kommentar
joostein Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 D70 og sikkert også D70s er i utgangspunktet veldig følsomme overfor infrarødt lys og skal være ypperlig for IR-fotografi. Det står en hel del om IR-fotografi med Nikon på Bjørn Rørsletts sider. Foruten tips til hvordan du tar bildene er det også tester av nikon-hus og nikkor-obkjektiver som er velegnet til dette formål. Går selv med planer om å få prøvd ut dette en gang. Jeg tror det kan være forskjell på filter for bruk med digital og analog IR-fotografi, så det er nok smart å forsikre deg om at du kjøper et filter for digital, men dette kan sikkert en foto-forhandler eller noen her på forumet bekrefte eller avkrefte. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Å si at d70s er veldig følsommt for IR-lys er feil, men at det fungerer helt ok er mer riktig. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Ja, formulerte meg kanskje litt feil. Vet ikke om følsomheten er mye høyere på D70 enn på andre hus. Det jeg mente å få frem var iallefall at D70 er velegnet til IR-fotografi og Bjørn Rørsletts førstevalg av digitale Nikon-hus til IR-bruk. Grunnene til at det er det kan du lese på linken jeg postet i forrige innlegg. Hvis du vil dedikere hele huset til IR-fotografi går det også ann å få fjernet det innebygde IR-filteret. Endret 21. mars 2006 av joostein Lenke til kommentar
BMP Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg kjøpte meg et Kenko Optical Filter CPL 58mm her om dagen og det var rødt? Trodde i grunnen bare jeg kjøpte et polariseringsfilter? Noen som vet om de er røde eller hva mitt filter er? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Polariseringsfiler ikke ikke rødt. Det finnes forøvrigt filtre i de fleste farver. EDIT: There are basically four filters for B&W photography: red, orange, yellow, and green. If all of the items in your photograph were different shades of gray, then putting these filters over the lens wouldn't do anything except require an exposure adjustment. However, the real world usually comes with colored objects. Colored filters affect the relative prominence of different colored objects. http://www.photo.net/equipment/filters.html Endret 21. mars 2006 av PerB Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Og (fra samme nettsted / Se link høyere opp): Red 1 Use with pan films to create dramatic sky effects, simulated "moonlight" scenes in midday (by slight under-exposure). Excellent copying filter for blueprints. Use with infrared film for extreme contrast in sky, turns foliage white, cuts through fog, haze and mist. Used in scientific photography. Lenke til kommentar
modin Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Den beste løsningen for IR foto er å bygge om kameraet med å fjerne lowpass filtereret å bytte det ut med et som slipper igjennom IR lys, men stopper vanlig lys. Det orginale Low-pass filteret stopper IR lys, men lar vanlig lys slippe i gjennom. Problemet med dette er at man må demontere kameraet og bruke kniv for å sjære vekk filteret som ligger limt fast til sensoren. Dette vil ødelegge garantien, og kameraet vil være ubruklig til alt annet enn IR fotografering, men det er jo klart muligheten er der hvis man er veldig interesert i dette. Finnes et selskap som selger dette, i tillegg til de fleste DSLR har de også slike filtere og oppskriften for å bygge om Powershoot G serie kameraer. Dette kan være et alternativ da disse er greie å finne billig brukt, og fint kan ofres og bygges om hvis behov er der. Jeg kjøpte meg et Kenko Optical Filter CPL 58mm her om dagen og det var rødt? Høres ut som du har blitt grundig lurt, slike fargefilterer er vanlig å bruke for å oppnå effekter ved svarthvit foto skal øke kontrasten mellom forskjelige farger avhenig av hvilken farge filteret har. Men 350d har effektene for de forskjelige fargefilterene innebygd i svarhvit funksjonen sin, man kan velge mellom Gul, Rød osv. Dette filteret har ingen funksjon ved fargefotografering, eller ved digital svarhvit fotografering da man kan velge hvilke farger man vil vekte sterkest ved svarthvit konvertering i photoshop eller gjøre det direkte i kameraet på 350d. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Her er en link til det filtere som kosta meg 0,01 £ så uansett føler jeg meg ikke lurt. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...DME:B:BCA:UK:11 Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvor fås dette kjøpt? Kan det brukes på Nikon D50 og eller D70s?Hva koster herligheten? Det du trenger er et IR-filter, og det "vanligste" heter Hoya R72. Dette har jeg ikke klart å finne i norske butikker, men jeg fikk det bestilt fra USA. Det viktige er å finne riktig diameter, og da må du først velge hvilket objektiv du vil bruke det på... (for de fleste vil dette antakelig være det objektivet med mest vidvinkel, og lysstyrken på objektivet er ikke så viktig siden man uansett bør bruke stativ) IR-filtrene ser vanligvis helt svarte ut, rett og slett fordi de ikke slipper gjennom vanlig synlig lys (bare infrarød stråling). Derfor må du regne med lange lukkertider, så et stativ vil vanligvis være nødvendig. Lenke til kommentar
JV Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Tusen takk for alle svar anderfo: er det disse du mener: http://www.ddmr.no/index.php?MenyID=91 Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tusen takk for alle svar anderfo: er det disse du mener: http://www.ddmr.no/index.php?MenyID=91 5792363[/snapback] Ja, nå ser det faktisk ut til at de er i salg også i Norge igjen Som du ser er det ganske dyrt.. Vær obs på at det finnes mange ulike IR-filter med forskjellige grenser for hvilke bølgelengder som slippes gjennom. Hoya R72 har vel en grense på 720nm om jeg husker rett, dvs den slipper gjennom både IR-stråler og det som kalles nær-IR (på grensen mellom IR og synlig lys). Et annet kjent filter er Wratten 89B, som er enda "mørkere" (slipper inn enda mindre lys, kun IR, og krever derfor lengre lukkertider). Dette tror jeg er enda vanskeligere å skaffe i Norge, men det går nok an. Selv har jeg brukt Hoya R72 endel, og det funker bra for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå