Gå til innhold

Hva burde jeg bytte ut for å få piffet opp pcen m

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en pc som begynner å bli noen år nå, den tar jo fremdeles alle spillene uten noe særlig problem, men jeg vil gjerne få forbedre den litt. Eller er det noen som kanskje mener at det ikke tengs?

Prossesor

CPU type

Intel Pentium 4, 3 GHz

Hovedkort

Abit IS7-E2/E2G/E2V (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)

Ram

Twinmos

2048 Mb (PC3200 DDR SDRAM)

Skjermkort

RADEON 9800 PRO (128 Mb)

Lydkort

Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

Lagring:

Harddisk

WDC WD1200BB-00DAA3 (111 Gb, IDE)

Cd rom

PLEXTOR DVDR PX-708A (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:4x/2x, DVD-ROM:12x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)

Takk for svar ;)

Endret av Too Tall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo titte etter et brukt AGP kort.. Det er et par av de ute, men en del som er ute etter de igjen.. Var er 7800GS som ukens tilbud forrige uke, men husker ikke hvor.

Enig med Espennyh i alle fall, du har ram så det holder, cpu som er klokkevennlig et par steg opp, så det eneste du mangler er et skjermkort som holder følge..

Lenke til kommentar

Skjermkort finnes med tre grensesnitt, altså tre forskjellige koblinger til hovedkortet ditt. Den mest vanlige før var AGP, advanced graphics port, som tok over for pci-porten, som ble for treg.

Nå er det "siste nye" PCI-e, en ekspress variant av overnevnte, som er raskere enn agp. Du vil sikkert ikke merke noe uansett, så bare pass på at et skjermkort du kjøper er et AGP-kort.

Lenke til kommentar

problemet er jo at du har en relativt balansert pc der. du får jo agp-kort som er NOE kraftigere, men er et verdt å bruke penger på? skal du ha PCI-e så blir jo det jo nytt hk og ny cpu i tillegg, men spørs om ikke det er mer lønnsomt på lang sikt.

1000 kr for et s939 nForce4 Ultra HK

2000 kr for A64 3700+\3000 kr for A64 X2 4200+

3000 kr for et X1800XT eller 7900GT skjermkort.

i motsetning til å kjøpe nytt AGP-kort til din nåværende, som blir som et ekstra dunk med hånda på hjerte\lungeredning, så får du en ordentlig kraftplugg. litt ekstra liv i den pcen din blir det jo, men det er ikke allverden...

Lenke til kommentar

ok, så du mener altså at jeg burde ta en nesten komplett renovering av pcen?

det høres ut som om den løsning er på en måte mer framtidsrettet. det er jeg enig i.

Og disse delene du anbefalte, er det brae ting? for når jeg nå skal kjøpe meg nytt, da vil jeg ha litt futt. De prosesorene du anbefalte er på 2,2 ghz,min er på 3.

Kommer jeg til å merke noen forskjell? og du foreslo 2 prossesorer. hva er foskjell på den til 2000 og den til 3000?

1000 kr for et s939 nForce4 Ultra HK

2000 kr for A64 3700+\3000 kr for A64 X2 4200+

3000 kr for et X1800XT eller 7900GT skjermkort.

Og tak for hjelp ;)

Lenke til kommentar

du må fortsatt ha ny prosessor da det er ett S939 hk.

angående AMD Ghz og Intel Ghz så er dette tatt opp utallelige ganger. AMD har en mer effektiv arkitektur enn det intel har og gjør derfor mer en Intel per Mhz.

for å si det litt enkelt. AMD på 2,2 Ghz gjør like mye arbeid som Intel på 3 ghz eller mer. dette er fordi AMD sin prosessor arkitektur er bedere optimalisert osv. kan sammenligne det sånn her :

2200 semi trailere vs 3000 pickups.

det blir litt feil tho siden det ville framstille AMD som ett monster ovenfor intel xD

men uansett er jeg sikker på at de fleste her enkelt hadde kjøpt en 3700+ istedenfor en intel 3Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...