Gå til innhold

Fra farger til svart/hvitt

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp og tips fra dere.

Hvordan lage b/w bilder av et fargebilde.

Jeg bruker Elements 4, men synes ikke det blir noe særlig godt resultat. I dag bruker jeg "remove color", tror den er klin lik skyvetastene under "hue/saturation" den gir ivertfall samme resultat.

Hva gjør dere. Noen som har tips her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En metode jeg synes funker bra, og som er veldig kjapp, i Photoshop (antakelig kan du gjøre det samme i Elements, men jeg har aldri prøvd Elements så du må finne det ut selv):

- konverter til LAB-format (Image->Mode->Lab color)

- slett a- og b-kanalene (Windows->Channels, merk nederste to kanaler og trykk Delete)

- konverter til Grayscale (Image->Mode->Grayscale)

- finjuster med Curves eller Levels (Image->Adjustments)

En annen metode jeg også synes funker bra, med litt mer valgmuligheter:

- åpne Channel mixer (Image->Adjustments->Channel mixer) og kryss av for Monochrome

- juster hvor mye du vil ha av hver farge, til du er fornøyd med resultatet

Lenke til kommentar
Eller du kan bruke et gratisfilter som du kan laste ned her. http://www.optikvervelabs.com/samples.asp

5783436[/snapback]

Jeg har ikke prøvd dette filteret selv, men det lover ikke bra at eksemplene på forsida var så dårlige. Spesielt de to portrettbildene ble jo helt håpløse (ingen detaljer er igjen i ansiktet), men også bildet av togstasjonen ble ødelagt (utbrent) og ramma på fjellbildet likte jeg ikke..

Lenke til kommentar

Takker for tips. skal sjekke opp forslagene. Har jo ikke lyst til å innstallere mye tull på maskinen som ikke funker så det er veldig fint å kunne høre andres erfaring.

Er spesielt med tanke på portrett (og tildels bakgårder) jeg synes bw er aktuelt. Synes ikke Elements fikser dette like bra som feks PS, som er for dyr for meg å kjøpe. Blir liksom kvalitet tilsvarende billig kopimaskin i Elements. Må softe innmari mye for jeg koverterer til bw og da forsvinner mye detaljer slik at ansiktene blir for glatte.

Lenke til kommentar

Her er en mulighet for mer avansert svart-hvitt i Elements:

Lag 2 nye hue/saturation layers - "desaturate" den øverste av disse og sett den andre til blend mode color.

Ved å endre på hue og saturation (og for den saks skyld lightness også) for den enkelte fargekanal i den nederste layer så kan du etterligne mye av effekten som channel mixer gir deg i PS.

Håper dette var forståelig

Endret av Ellroy
Lenke til kommentar
En metode jeg synes funker bra, og som er veldig kjapp, i Photoshop (antakelig kan du gjøre det samme i Elements, men jeg har aldri prøvd Elements så du må finne det ut selv):

- slett a- og b-kanalene (Windows->Channels, merk nederste to kanaler og trykk Delete)

- åpne Channel mixer (Image->Adjustments->Channel mixer) og kryss av for Monochrome

5783159[/snapback]

smart.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar
Eller du kan bruke et gratisfilter som du kan laste ned her. http://www.optikvervelabs.com/samples.asp

5783436[/snapback]

Jeg har ikke prøvd dette filteret selv, men det lover ikke bra at eksemplene på forsida var så dårlige. Spesielt de to portrettbildene ble jo helt håpløse (ingen detaljer er igjen i ansiktet), men også bildet av togstasjonen ble ødelagt (utbrent) og ramma på fjellbildet likte jeg ikke..

5783539[/snapback]

Prøv det du. Du kan blir overrasket over hvor bra det kan funke. Jeg har selv brukt det mye å anbefaler det på det sterkeste. Selv om eksemplene ikke faller i smak hos deg så kan andre like det meget godt, Husk at det er like mange meninger som det er mennesker. Noen ganger liker vi det samme, andre ikke. Legg det inn du lars011 så gjør du opp din egen mening. Du kan jo også se om denne er noe. http://www.alienskin.com/exposure/exposure_examples.html

Lenke til kommentar

5783436[/snapback]

5783539[/snapback]

Dette er latterlig. Så du konkluderer med at utbrent = ødelagt bilde? De beste svart/hvittfotografene er jo nettopp de som bruker utbrente partier riktig, evt. for å skape en effekt/kunstnerisk utrykk. Om de har greid det med bildene på den nevnte siden er en subjektiv sak, men jeg liker dem. Skaper en veldig soft effekt.

her er et par andre bilder som er utbrent. Ødelagt? I think not.

circleline_65.jpg

circleline_68.jpg

Lenke til kommentar

5783159[/snapback]

Jeg får ikke noe 100% bra resultat med denne måten. Kanskje jeg som ikke er helt flink enda.

Lenke til kommentar
Dette er latterlig. Så du konkluderer med at utbrent = ødelagt bilde? De beste svart/hvittfotografene er jo nettopp de som bruker utbrente partier riktig, evt. for å skape en effekt/kunstnerisk utrykk. Om de har greid det med bildene på den nevnte siden er en subjektiv sak, men jeg liker dem. Skaper en veldig soft effekt.

Hei, nei enten har du misforstått meg fullstendig eller så har jeg uttrykt meg ufullstendig eller uklart. Som sagt så har jeg ikke prøvd filteret, men jeg likte ikke eksempelbildene. Den ekstremt softe effekten på portrettene der falt ikke i min smak, selv om den kan gjøre det hos mange andre. Utbrente partier ødelegger ikke nødvendigvis et bilde; selv har jeg brukt mange bilder med utbrente partier, men i det tilfellet jeg peker på synes jeg ikke det passet inn.

Her er et bilde jeg selv har tatt, og konvertert til s/h med en av de nevnte metodene (channel mixer etc), men der synes jeg utbrentheten passer bedre inn (fortsatt min egen smak, men den er ikke nødvendigvis lik din smak).

Fordelen med Channel mixer er at du får veldig god kontroll over resultatet (du kan f.eks. velge bort blått eller grønt hvis dette gir stygge hudtoner, eller bruke mye av én av kanalene for å få en dyp mørk himmel e.l.). Fordelen med LAB er at det går veldig raskt og gir bra kontrast.

Lenke til kommentar

Her er et bilde jeg selv har tatt, og konvertert til s/h med en av de nevnte metodene (channel mixer etc), men der synes jeg utbrentheten passer bedre inn (fortsatt min egen smak, men den er ikke nødvendigvis lik din smak).

5787716[/snapback]

Synes dette bildet har "beholdt" for mye av fargene. Foretrekker at BW er BW :)

Lenke til kommentar

5787716[/snapback]

Synes dette bildet har "beholdt" for mye av fargene. Foretrekker at BW er BW :)

5787847[/snapback]

Bildet er svart-hvitt, uten farger. Så jeg forstår ikke hva du mener...

Hvis du ser farger i bildet må du antakelig kjøpe ny skjerm :)

Lenke til kommentar

Bildet er svart-hvitt, uten farger. Så jeg forstår ikke hva du mener...

Hvis du ser farger i bildet må du antakelig kjøpe ny skjerm :)

5787946[/snapback]

Ok, synes bare det virker noe blågrønnaktig!

Tror ikke det er skjermen, så da er del vel bare meg :D

Lenke til kommentar

De som ikke har tro på OptivVerveLabs' filter, bør prøve det før de uttaler seg for kategorisk. Det inneholder et utall konverteringsmetoder både for sv/hv og farge, og innen alle kan en justere mens en ser hva som skjer med bildet.

Tor

Lenke til kommentar
De som ikke har tro på OptivVerveLabs' filter, bør prøve det før de uttaler seg for kategorisk. Det inneholder et utall konverteringsmetoder både for sv/hv og farge, og innen alle kan en justere mens en ser hva som skjer med bildet.

Tor

5788451[/snapback]

Jeg skrev ihvertfall ganske tydelig at jeg ikke hadde brukt filteret, og ellers bare at eksempelbildene ikke var imponerende. Så hvilke kategoriske uttalelser du selv uttaler deg om vet jeg ikke...(og jeg har etterpå også forklart mer nøyaktig hva jeg mente, for å unngå disse misforståelsene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...