Gå til innhold

Corrupt master file table. Hvorfor? Løsninger?

Anbefalte innlegg

Min WD 120GB sluttet å fungere mens jeg satt og hørte på MP3-er. Ut av intet ble plutselig alle sangene i spillelista grået ut og jeg fikk ikke lenger tilgang til E:/ hvor alle MP3-ene mine lå.

Jeg sitter igjen med et par spørsmål.

1. Hvordan kan Master File Table plutselig bare forsvinne? All data ligger jo fortsatt på HD-en, så jeg klarer å redde MP3-ene mine.. Er dette et tegn på at HD-en snart vil ta skikkelig kvelden?

2. Kan denne Master File Table gjenopprettes? I denne tråden er det beskrevet noe med WinXP-CD / repair Windows installation / fixboot / fixmbr. Noen som har testet dette?

Harddisken som streiker inneholder som sagt ikke noe OS - bare masse MP3-er.

Endret av vegge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min WD 80GB sluttet å fungere mens jeg satt og hørte på MP3-er. Ut av intet ble plutselig alle sangene i spillelista grået ut og jeg fikk ikke lenger tilgang til E:/ hvor alle MP3-ene mine lå.

Jeg sitter igjen med et par spørsmål.

1. Hvordan kan Master File Table plutselig bare forsvinne? All data ligger jo fortsatt på HD-en, så jeg klarer å redde MP3-ene mine.. Er dette et tegn på at HD-en snart vil ta skikkelig kvelden?

2. Kan denne Master File Table gjenopprettes? I denne tråden er det beskrevet noe med WinXP-CD / repair Windows installation / fixboot / fixmbr. Noen som har testet dette?

Harddisken som streiker inneholder som sagt ikke noe OS - bare masse MP3-er.

5781604[/snapback]

Prøv denne og kom gjerne med en tilbakemelding!

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Endret av firepack3
Lenke til kommentar

PC Inspector File Recovery fungerer vel som alle andre slike program. Man kan hente ut data som er slettet, men det finnes ingen mulighet for å reparere disse partisjonstabellene og sånn.

Brukte selv programmet Active@ File Recovery i natt. Det brukte 20 timer på å skanne gjennom harddisken min. Jeg har derfor ikke noe problem med å gjenopprette dataen egentlig, men lurte på om det finnes mulighet for å gjennopprette denne Master File Table eller om det er et håpløst prosjekt..?

Endret av vegge
Lenke til kommentar

Program som redder filer etter harddiskkrasj vil normalt (tryggest) kreve at alt som rededs legge over på en annen harddisk. Hvis den benytter samme harddisk kan det ødelegge for andre filer som ligger på den. Dermed vil man sitte igjen med kopier av filene på at annet medie. En formatering og tilbakekopiering er alt som skal til.

Vanligvis er det to filtabeller som forteller hvor filer ligger på en harddisk. Hovedtabellen kalles Master. I tillegg finnes det en kopi. Operativsystemet benytter begge og vil reagere hvis det er avvik mellom disse tabellen.

Lenke til kommentar

Kanskje TestDisk kan være til hjelp?

Jeg har aldri brukt det selv, men det ser ut som et verktøy det kan være kjekt å ha liggende.

For de som ikke gidder å klikke på linken over - her er litt info fra kilden:

"TestDisk is OpenSource software and is licensed under the GNU Public License.

TestDisk is a powerful data recovery utility! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software, certain types of viruses or human error (such as accidentally erasing your Partition Table). "

Lenke til kommentar

Har nå testet alt som står i denne tråden. Jeg klarte aldri å gjenopprette Master File Table. Ingen av de nevnte programmene fikk jeg helt til å fungere heller. Jeg endte opp med programmet Stellar Phoenix FAT & NTFS og fikk ut mine forsvunnede filer.

Men godt mulig de overnevnte programmene fungerer for noen da. Ellers, hvis det finnes et GRATIS program som fungerer, så hadde jo det vært fint da..

Problemet mitt nå er at harddisken går skamtreigt etter formatering. Mon tro om den er døende.. hmm.

Harddisk går meget treigt etter "crash"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...