Gå til innhold

Vannkjølt Radeon X1900 XTX

Anbefalte innlegg

Hmmm.. Kjøpte selv X1900 og X1900XTX i crossfire for en uke siden og irriterte meg stort over at jeg måtte bruke både penger og tid på å skru av de _gigantiske_ viftene som står på dem bare for å få vannkjølt dem begge. Men. Resultatet ble topp! :)

Gigantiske vifter=Svinetunge vifter

5782154[/snapback]

Nettop!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Forøvrig betryggende å se på bildene hvor dem har plassert kjølebrikkene på minnet. Mine kjølebrikker er enda større enn dems samt jeg har en 120mm vifte som blåser rett mot dem, så da bør jeg være på den trygge siden. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3
Hmmm.. Kjøpte selv X1900 og X1900XTX i crossfire for en uke siden og irriterte meg stort over at jeg måtte bruke både penger og tid på å skru av de _gigantiske_ viftene som står på dem bare for å få vannkjølt dem begge. Men. Resultatet ble topp! :)

Gigantiske vifter=Svinetunge vifter

5782154[/snapback]

Nettop!

5782163[/snapback]

Og for å fortsette den rekka:

Svinetunge vifter=Svinetunge pakker=Dyrere frakt (både fra fabrikk og butikk)=Dyrere varer til kundene

Lenke til kommentar

Kommer dette til å hjelpe noe?

Trodde poenget med vannkjøling var at man ledet varmen til en radiator som fikk luft fra et kaldere sted? Hjelper det noe å lede vannet 2 kortplasser bort ved hjelp av vann?

Eller har radiatorer/kjøleblokker veldig gode termiske egenskaper?

Synes egentlig ferdigmontert vannkjøling virker bra, men tror nok beste løsning er at det monteres av noen som bygger hele PCen. Ville gjerne hatt det modda inn i kabinettet, men hvis det leveres med kab, mister man skjermkortgaranti osv...

Lenke til kommentar

Ok, GPUen der får kanskje bedre kjøling og derfor kan klokkes høyere og jadijadijada, men minnet får jo dårligere kjøling siden det er ingen vifte som blåser på den, blir dårlig overklokk på minnet da eller? Hvorfor ikkke montere en kjøler slik at den dekker over alt og slik at kortet ikke tar mer enn to plasser.

Lenke til kommentar
Kommer dette til å hjelpe noe?

Trodde poenget med vannkjøling var at man ledet varmen til en radiator som fikk luft fra et kaldere sted? Hjelper det noe å lede vannet 2 kortplasser bort ved hjelp av vann?

Eller har radiatorer/kjøleblokker veldig gode termiske egenskaper?

Synes egentlig ferdigmontert vannkjøling virker bra, men tror nok beste løsning er at det monteres av noen som bygger hele PCen. Ville gjerne hatt det modda inn i kabinettet, men hvis det leveres med kab, mister man skjermkortgaranti osv...

5782345[/snapback]

Vann har bedre termiske egenskaper enn luft. Altså, varmen transporteres gjennom kobberet i blokka og over til vann, nesten det motsatte skjer i radioatoren. Varmen fra vannet transporteres til kobberet i radiatoren som igjen luften tar med seg. Kort forklart.

Skjønte ikke helt hva du mente med to kortplasser osv...?

Lenke til kommentar

Må kun være for å få tempen ytterligere ned. Men da ville jeg heller brukt litt penger på en god vannkjøling og fått vekk støyen også.

5781590[/snapback]

Får man tempen ytterligere ned kan man også kjøre kortet på samme temperatur og lavere støy med vannkjøling enn ved vanlig kjøling. For å si det på en annen måte; har man en vifte som blåser på et skjermkort så kan man i teorien bruke samme vifte på en radiator med vannkjøling påmontert og sette ned turtallet for å oppnå samme temperatur. ( Nå ville man riktignok ikke brukt en 60mm eller hva de nå putter på skjermkortene, men benyttet seg av en på 120mm feks, og da går jo støyen videre ned...)

Lenke til kommentar

Mange skjermkort har kjøling som koster slikk og ingenting, stock. På de nyere har man begynt å få imponerende heatpipe løsninger med store vifter.

Selg kort uten kjøling der kjølingen koster penger, og gjør lag et eget produkt med lavprofil ultralette vannblokker ferdig påmontert som dekker gpu og minne.

Da har man 3 produkter.

- med vifte

- uten noenting

- med vannblokk.

Gjør det enkelt slik at vifte eller vannblokk kommer i egen tilbehørseske og må monters dog på en enkel måte med skruer i gode skruefester.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...