Gå til innhold

Best mulig/forskjellige redigeringsmåter(portrett)

Anbefalte innlegg

Var i Drammen nå i helgen, og fikk en vennine av meg til å stå "modell" til noen portrettbilder. Derfor lurer jeg på om hva som er best måte, eller mange forskjellige måter til å redigere et portrett bilde. Helst slik at bildet ser "vellykket" ut.

Det er snakk om redigering i Photoshop CS2

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Jeg er ikke ekspert men jeg har meninger)

Spørs hva du har som utgansgpunktet her.

Skal du redigere for å pynte modellen fordi hun er stygg eller for å rette på et dårlig tatt bilde.

Å pynte/sminke modellen er litt tull fordi alle modeller er flotte. Punktum.

Jeg bruker ofte å softe litt i ansiktet. + fjerne punkter som forstyrrer. feks kviser. hvite blitz-punkter osv.. Kommer jo veldig an på hvor gammel hun er.

Marker hele ansiktet, velg <select> og <inverse> og marker øyne og lepper. Da skal u ha markert hele ansiktet minus øyne og lepper.

Da kan du softe ansiktet(huden) uten å ødelegge skarphet på hår og lepper og øyne.

Etter min mening er øyne og lepper det viktigste. Dvs det første vi ser i et portrett.

Ikke soft for mye at slik at det blir plastikk-sminke-dokke-babe.

Så kutter du bildet så nærme som mulig. Tenk etter hva er det du vil vise oss.

Tenk også at pene jenter ikke alltid liker å vise en skrukkete hake eller nesebor. Ikke fjern skjønnhetsflekker (eks vorta til Cindy C) Det vil fortelle dem at de ikke duger. Gjør du de så snakk åpent med modellen først.

Du kan avslutte med litt unsharpmask. Voila

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme med så generelle tips, det er nesten som å spørre "hva koster en bil?" :p

Først og fremst, se om det er noe som trenger å fikses. Ikke juster om du ikke har noen grunn til det, da er det bedre å la det være. Et portrett bør (etter min mening) først og fremst fremheve personens særpreg og personlighet. Fjerne kviser og sånt er helt ok, men er det spesielle ting som f.eks. en føflekk ville jeg latt den være, da den er en del av personen. Kviser er midlertidige. Brutale skygger og sånt bør fikses om du har brukt blits, kjør gjerne litt unsharp mask, juster fargene etter det uttrykket du er ute etter etc etc... masse som kan gjøres her, men uten noe bilde blir det vanskelig å komme med tips. Dette er som sagt et veldig generelt spørsmål.

Lenke til kommentar

Enig med en del her. Midlertidige "feil" i fjeset kan taes vekk. les kviser. ( bare det at jeg hater det ordet da jeg finner det ekkelt å uttale )

Prøv litt på forhond med hvordan du vil ha bilde. Ha en plan på hvordan bildet skal se ut og ta mange bilder for å få et du er fornøyd med som passer til det du har tenkt.

Hud kan gjerne blures litt, bruk bluring med måte.

Prøv å oppnå gjevnest mulig lys. Ser i profilen din at du har D50, du har ikke blits? Jeg ville ikke brukt blitsen i fotoapparatet. Bedre å sette opp noen arbeidslamper eller lignende for å ha mer kontroll.

Ikke la henne vente for mye, det er kjedelig!

Velg lav brelnder om du vil ha liten dybdeskarphet, eller motsatt, men tenk på hva du gjør og hvorfor.

Ha det kjekt og når du i ettertid har fått til noe bra ville jeg printet et bilde til henne som en takk! så blir hun gjerne med en gang til? :)

tillegg: Ta bilder med RAW format. Kjempemye greiere i ettertid!

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...