dale Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Som emnetittel tilsier, Jeg har behov for å restarte 5 servere, hvorav en kjører 2000 resten 2003 hver kveld pga backup. Vi har problemer med at brukere ikke logger seg av programmer, samt andre "ressurser" de henter på serverne. Er det andre måter dette kan løses på? På forhånd takk Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 tror du kan fikse det enkelt med å lage en liten bat fil som har en restart commando og legge den til i windows egne "planlagte oppgaver" som du finner i kontrollpanelet. få den til å kjøre den hver dag kl12 eller noe... Lenke til kommentar
roac Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Som emnetittel tilsier, Jeg har behov for å restarte 5 servere, hvorav en kjører 2000 resten 2003 hver kveld pga backup. Vi har problemer med at brukere ikke logger seg av programmer, samt andre "ressurser" de henter på serverne. Er det andre måter dette kan løses på? 5781398[/snapback] Tja, databaser kan som regel selv ta backup til fil eller en annen enhet. Windows Backup og andre backupprogrammer kan ta backup av Exchange. Tilsvarende løsninger finnes også for andre mailløsninger. Det verste er åpne filer, men om jeg ikke tar helt feil så klarer Windows Backup seg her også dersom du bruker Volume Shadow Copy, og andre programmer har også løsninger for dette. Så ja, det er andre måter å løse det på. Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hva slags databaser er det snakk om? Oracle, MS SQL ?? Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hva slags databaser er det snakk om? Oracle, MS SQL ?? 5852936[/snapback] Såvidt jeg vet har både Oracle, MSSQL, DB2 og Sybase støtte for dette, og jeg mener at PostgreSQL har det også. MySQL er jeg noe mer usikker på. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hvordan restarte Windows 2003, muligens også 2000 (og XP): . Click Start, and then click Control Panel. 2. Click Performance and Maintenance, and then click Scheduled Tasks. 3. Double-click Add Scheduled Task. The Scheduled Task Wizard starts. 4. Click Next. 5. Under Click the program you want Windows to run, click Browse. 6. In the Select Program to Schedule dialog box, locate the %SystemRoot%\System32 folder, locate and click the Shutdown.exe file, and then click Open. 7. Under Perform this task, specify a name for the task and how frequently you want this task to run, and then click Next. 8. Under Select the time and day you want this task to start, specify a start time and date for the task, and then click Next. 9. Type the user name and password to run this task under, and then click Next. 10. Click to select the Open advanced properties for this task when I click Finish check box, and then click Finish. 11. Click the Task tab. 12. In the Run box, specify any additional parameters that you want to use with Shutdown.exe. 13. Click OK. Kirikiri Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Fungerer ikke i Windows 2000, for Windows 2000 har ikke shutdown.exe. Du kan dog bruke shutgui.exe fra Resource Kit dersom du har det tilgjengelig. Tankegangen er dog den samme, men automatisk restart hver natt er fremdeles et tegn på at du har mer alvorlige problemer i nettverket. Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hvorofor ikke bare "restarte" databasene, da vil jo eventuelle aktive tilkoblinger til databasen brutt å ingenting er låst før backup... Lenke til kommentar
dale Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Det er primært 2000 serveren som vi har problemer med, den kjører Microsoft Axapta og SQL. exchange og div andre servere går greit, problemet med Axapta er at brukere "glemmer" å logge seg av og derfor har filer "åpne"... Mulig en kan kicke ut idle brukere fra Axapta er en bedre løsning... takk for svar gutter Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Er det en Axapta COM-connector involvert på serveren? I så fall må du sørge for å få sparket i gang denne med riktig brukerkonto etter restart av serveren. Kan gjøres med en kombo av script og scheduled tasks. Kirikiri - jente Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det er primært 2000 serveren som vi har problemer med, den kjører Microsoft Axapta og SQL. exchange og div andre servere går greit, problemet med Axapta er at brukere "glemmer" å logge seg av og derfor har filer "åpne"... Mulig en kan kicke ut idle brukere fra Axapta er en bedre løsning... takk for svar gutter 5858702[/snapback] Bruker ikke Axapta SQL Server 2000 til lagring av data? Da burde det jo gå greit å la SQL Server selv ta seg av backup av disse databasene. Evt programfiler som ligger på serveren trenger du vel strengt tatt bare å ta backup av ved oppdatering av programvaren. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Samme tenkte jeg. Men Axapta kan også brukes som dokumenthåndteringssystem, mulig folk lar være å lukke dokumenter før de går om kvelden, og at dette skaper problemer for backup? Kirikiri Lenke til kommentar
dale Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 vi kjører ikke dokumenthåndtering. Kun salg/lager/lønn delen. om det hjelper noe. Lagring foregår i sql datagbase såvidt jeg vet. Og backup'exec feiler på noen filer på axapta serveren hvis klientmaskiner står i axapta. Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 vi kjører ikke dokumenthåndtering. Kun salg/lager/lønn delen. om det hjelper noe. Lagring foregår i sql datagbase såvidt jeg vet. Og backup'exec feiler på noen filer på axapta serveren hvis klientmaskiner står i axapta. 5859640[/snapback] Hvilke filer er det backupexec feiler på? Er dette filer det er behov for å ta backup av hver dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå