Gå til innhold

Primary eller Logical drive?

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg sitter å skal partisjonere c: ( 100 gig ). Bruker Partition Magic.

Når jeg skal lage den nye partisjonen blir jeg spurt om å lage den nye på primary eller logical. Hva velger man her. Hva er evt forskjellen. Det må da være slik at den nye partisjonen blir d:. Og at om jeg skal formatere c:, så må ikke D: også bli dratt med...

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En logisk partisjon er en du ikke kan boote fra.

Siden man bare kan bruke en av de primære partisjonene av gangen så kan man ikke få tilgang til en annen primær partisjon når man kjøprer OS fra en av de andre.. Hm.. Dette var komplisert å forklare. Jeg prøver heller å illustrere det slik:

C: (primær) Windows

D: (primær) Linux

En utvidet partisjon kan inneholde flere logiske partisjoner:

E: (logisk) Dokumenter

F: (logisk) Musikk

Når du booter opp windows får du tilgang til C, E og F.

Når du booter opp Linux får du tilgang til D, E og F

E og F kan ikke bootes fra.

Se f.eks den grafiske fremstillinga av en av mine disker:

post-3851-1142860217_thumb.png

post-3851-1142860217.png

Her har jeg bare 1 primær partisjon merket i mørkeblått og en utvidet partisjon merket i grønnt. Inni den utvidete partisjonen har jeg tre logiske partisjoner, hver merket med lyseblått.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha simen1.

Da kommer jeg til å velge logisk partisjon når jeg skal lage "d:"

På denne partisjonen skal det kun ligge musikk,filmer etc. På c: ligger jo windows...regner med at dette ikke bør skape noen prob for meg!

Lenke til kommentar
Når du booter opp windows får du tilgang til C, E og F.

Når du booter opp Linux får du tilgang til D, E og F

E og F kan ikke bootes fra.

nen har jeg tre logiske partisjoner, hver merket med lyseblått.

5781757[/snapback]

Hva om du har en fysisk harddisk til, med en primær partisjon G og logisk partisjon H, får du tilgang til begge disse?

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her kom jeg sent inn, hadde ikke registrert at det var noen aktivitet i denne tråden.

... Slik jeg har forstått det så får man bare tilgang til en primærpartisjon per fysisk harddisk av gangen. :)

5782641[/snapback]

Du kan ha inntil 4 primærpartisjoner per harddisk. Definisjonen på en pimærpartisjon er at den er definert i MBR sektor.

Man får jo tilgang til alle.

Microsoft lagde en kunstig begrensing for mange år siden, fdisk kunne bare lage en primærpartisjon. Det ble antatt at begrunnelsen var å hindre installasjon av andre OS.

Nuffern: vet ikke om noen grunn til forskjell i ytelse.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
stockman: Det går nok fint :)

AtW: Ja. Slik jeg har forstått det så får man bare tilgang til en primærpartisjon per fysisk harddisk av gangen. :)

5782641[/snapback]

Du kan ha max 4 primær partisjoner på en disk. Alle har du tilgang til.

Du kan ha 3 primære partisjoner og en utvidet partisjon med mange logiske stasjoner på en disk.(mange, hvis noe hensikt med dem)

Du kan ha kun en utvidet partition per disk.

Og alle de er tilgjengelige. MEN du kan ikke ha mer enn en Aktiv primær partisjon per disk.

Og det gjelder for alle disker som du har.

Men dog skal man være forsiktig med følgende:

En disk på 100000MB.

C:= 10000MB—primær

D:=10000MB---primær

E:=50000MB---utvidet, som man kan partisjonere til mange logiske og formatere. Du kan ikke formatere en extended partisjon.

G:=10000MB---primær. Med å plassere den primær partisjon på enden av disken låser man da kapasiteten. I det tilfelle her er summen av alle volumer=80000MB. Disken var på 100000MB. Man kan ikke utnytte de resterende 20000MB.

For å utnytte de 20000MB man må slette den siste primær partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...