Gå til innhold

Lærling IKT-driftsfag

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi i Hardware.no skal ta inn en ny lærling til høsten. Så kommer det store spørsmålet, hvordan bør vi gå frem for å finne den rette kandidaten? Har dere som er IKT-lærlinger fått dere jobb allerede? Er det for tidlig å begynne å tenke på hva som skjer til høsten?

Hvor ser man etter jobb når man er IKT-lærling? Bruker du Aetat, Finn, eller andre nettsteder? På Aetat ser jeg det ligger 9 stillingsutlysninger for IKT-lærling rundt omkring i landet, mens på Finn.no fant jeg ingenting.

Kanskje vi burde lage en egen tjeneste for IKT-driftsfag-lærlinger? Det er jo mange av dere som bruker forumet vårt daglig :-)

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker personlig kun Aetat. Virker som det er der de fleste lærlingstillingene havner..

Har vært en del ikt-lærlingstillinger der de siste to månende faktisk. Desverre kun negative svar sålangt for min del.

Lenke til kommentar

Legg ut en stillingsannonse i avisa eller noe, så kommer det automatisk til Aetat. og en kan jo legge en ut på forumet her...

Jeg har ikke fått lærlingeplass enda, og kommer ikke til å få vite det før nermere sommeren...

Lenke til kommentar

Hei!

Var selv på utkikk etter lærlingeplass for en tid tilbake siden.

Når elever begynner å skal finne seg lærlingejobb er det mange som søker via rådgivere på skolen samt opplæringskontorene rundt om i landet.

Jeg selv fant ut at å gå igjennom den offentlige "Mølja" rett å slett ikke var godt nok å fant meg lærlingeplass selv.

Det dere burde gjøre er å kontakte noen som vet av lærlinger.

Vist dere har noen spes. krav til lærlingene( kunnskap/linux/karaktersnitt osv) pm meg.. Vet av en del lærlinger som er på utkikk etter plass.

Du kan jo også si fra om dere trenger ferdigutdannet folk :p hehe ;)

Funnet ut at jobb i Videregående skoler er relativt kjipt til tider.

Mvh

Mads

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar!

Vi kommer hvertfall til å annonsere lærlingeplassen under stillingsannonser her på forumet, og kanskje også på Aetat. Vet at man kan legge inn stillinger der når man har registrert en profil.

Noen som vet om de fleste lærlinger innen IKT-driftsfag får lærlingeplass? Tidligere har jeg hørt at det har vært problemer med å skaffe nok plasser og at mange derfor har begynt med andre studier når det ikke har vært lærlingeplass å oppdrive.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
...

Noen som vet om de fleste lærlinger innen IKT-driftsfag får lærlingeplass? Tidligere har jeg hørt at det har vært problemer med å skaffe nok plasser og at mange derfor har begynt med andre studier når det ikke har vært lærlingeplass å oppdrive.

...

5791665[/snapback]

Jeg vet at det kun var 4 eller 5 i klassen min på 15 elever som gikk ut som lærlinger.

Lenke til kommentar

Da eg gikk IKT-driftsfag var selve faget/linja veldig ny, og verken rådgivere på skolen, lærere eller bedrifter kunne hjelpe noe særlig.

Eg og et par andre i klassen tok da saken i egne hender å viste hva vi kunne ute hos enkelte bedrifter. Vi fikk jobb fra uka etter skoleslutt.

Så ut av egen erfaring er det viktigt at de enkelte skolene vet om dere, at dere har ledig plass, og hva dere er på jakt etter. Lærerene er de som har best kontakt med studentene, og kan ofte peke ut de med spesielle kunnskapsområder(headhunting, anyone?). Da har dere i større grad mulighet for å finne den som passer best inn, og med rett kompetanse.

Og i tillegg aetat og forumet så klart.

Lenke til kommentar

Er en del som sliter med å få seg lærligplass.

Problemet (som jeg ser det) er at bedriftene fokuserer for mye på karakterene og fraværet - og ikke hvilke kunnskaper personene faktisk sitter inne med.

Lenke til kommentar
Er en del som sliter med å få seg lærligplass.

Problemet (som jeg ser det) er at bedriftene fokuserer for mye på karakterene og fraværet  - og ikke hvilke kunnskaper personene faktisk sitter inne med.

5795929[/snapback]

og det er et problem? jeg ville aldri ansatt en person med mye fravær på skolen, vil jo helst at han skal møte opp på jobb. og karakterer viser både hva du kan, og at du har giddet å vise en innsats. Det teller veldig negativt om du får 6 i det ene faget du liker, og dårlig i resten, du må klare å gjøre en innsats i alt.

Lenke til kommentar
Problemet (som jeg ser det) er at bedriftene fokuserer for mye på karakterene og fraværet  - og ikke hvilke kunnskaper personene faktisk sitter inne med.

Enig i at karakterene ikke sier alt. Fravær gir en indikasjon av hvor pliktoppfyllende man er, og i jobbsammenheng er fravær noe av det som forstyrrer næringsvirksomheten aller mest. Det tror jeg er grunnen til at arbeidsgivere ser nøye på fravær. For å snu litt på det bør man være frempå fremheve at man har lite fravær dersom så er tilfellet. Det er en stor stjerne i boka.

Vi har nok mer en bedrift hvor vi ser etter interessen for data, og for ønsket om å lære mer om serverdrift, systemering og programmering når vi søker nye medarbeidere. En karakter ifra et IT-fag på skolen sier ikke all verdens om hva en person kan av praktiske IT-oppgaver. Noe av det viktigste i denne bransjen er å kunne sette seg ned å løse et problem som man ikke har kjennskap til fra før for man møter jo hele tiden på noe nytt...

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Et annet forslag er å ta direkte kontakt med skolene / faglærere.

På den måten kan dere få promotert dere, samtidig som dere kan få anbefalinger på hvem som er "verdt å satse på".

Om det er en teknisk stilling bør dere kanskje vurdere Serviceelektronikere. I tillegg til å ha dypere forståelse for datanettverk og systemer så har de kortere lærlingstid; 1,5 år.

Hvor i landet holder dere til?

Lenke til kommentar

Vi holder til i Oslo. Driftsavdelingens hovedoppgaver består i nettverksadministrasjon, drift av Linux-servere, drift av kontormaskiner, og utvikling av webtjenester.

For meg så høres serviceelektroniker mer ut som installasjon av nettverk, feilsøking og reperasjon av maskinvare, osv. og langt mindre håndtering av programvare. Stemmer det?

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

nei, jeg vil nok tro at IKT driftsfag og Serviceelektronikk er blitt rimelig like egentlig, men Serv. tar for seg mer fysisk, samt logisk serverdrift.

Så server og databasedrift ligger nok naturlig begge steder, men alt i alt må dere heller se på individuelle egenskaper..

En som ikke eier interesse for det han har brukt 3 år på å lære er unektelig mindre effektiv enn en inspirert fyr..!

Edit: og siden dere holder til i Oslo bør dere evt. ta kontakt med Ski Vgs (IKT Driftsfag) og Ås Vgs (Serv. Elek). Om dere trenger kontaktpersoner så send PM.

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar

de jeg kjenner som går Serviceelektronikk har ikke akkurat så veldig mye innen Data og nettverk, er jo mest sånn kopi maskin reprasjoner, lyd og bilde og bil eletronikk. eller tar jeg helt feil nå? de jeg kjenner gikk der for 1 og 2 år siden så kan være noe nytt nå.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Vel, Serviceelektronikk består av enten Data / Kontor eller Lyd og Bilde.

I denne sammenhengen er nok Data / Kontor mest interessant.

I pensum var det kopimaskiner og reperasjon av monitorer.

Jeg anbefaler likevel at man snakker med faglærere, så får man den informasjonen man søker :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

... og det er nettopp de erfaringene jeg har med de lærlingene jeg har hatt fra IKT driftsfag også..

Men vi pløyer ikke alle over en kam, så det er nok regionale differanser som spiller inn.

Og som jeg hentydet; store individuelle forskjeller også.. (interesser f.eks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...