Gå til innhold

innføring av varer kjøpt på ferie..?


Anbefalte innlegg

hei!

 

slik jeg har forstått det, er grensen for verdien på varer man kan innføre høyere om man reiser sammen med varen selv. altså når man er på ferie kan man shoppe varer toll/momsfritt for inntil en viss verdi (5000kr eller noe? noen som vet nøyaktig?) og fremdeles "gå på grønt" når man kommer hjem.

 

så lurer jeg på.. hvordan finner de ut hva jeg har kjøpt og ikke kjøpt? jeg mener, kan jeg ikke kjøpe f.eks digitalkamera (som gjerne koster mer en 5K) eller annet kostbart utstyr på ferie og påstå at jeg hadde det med da jeg reiste? så lenge jeg ikke har kvitteringene på meg ? det er jo ikke krav om å ta med kvittering på alt man har med seg når man reiser ut? og produktene er jo de samme i utlandet som her.. er det ikke mest opp til samvittigheten? denne loven er vel mest til for at man ikke skal kjøpe varer til videreformidling? og jeg ser jo at om jeg hadde kjøpt et dyrt cam som tollere fant i ny eske med engelsk bruksanvisning og det hele i kofferten så ville de spurt noen ekstra spørsmål.. men om jeg legger igjen alle bevis på at kameraet er nytt (og heller får det ettersendt f.eks... :innocent: ) blir det vel vanskelig å bevise?

 

det er vel ikke lov å legge bevisbyrden på meg? altså, om jeg ikke kan bevise at jeg har kjøpt det hjemme så må de anta at jeg har kjøpt det i utlandet... garantitiden kan jo være gått ut og kvitteringer kastet. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du med deg dyre gjenstander ut, så skal du i prinsippet også ha med et legitimasjonsbevis for disse gjenstandene fyllt ut på forhånd. Med litt leting, finner du dette på toll.no.

 

I praksis er det vel bare å kjøpe i vei i utlandet, gå på grønt og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
hei!

 

slik jeg har forstått det, er grensen for verdien på varer man kan innføre høyere om man reiser sammen med varen selv. altså når man er på ferie kan man shoppe varer toll/momsfritt for inntil en viss verdi (5000kr eller noe? noen som vet nøyaktig?) og fremdeles "gå på grønt" når man kommer hjem.

 

det er vel ikke lov å legge bevisbyrden på meg? altså, om jeg ikke kan bevise at jeg har kjøpt det hjemme så må de anta at jeg har kjøpt det i utlandet... garantitiden kan jo være gått ut og kvitteringer kastet.  :hmm:

5780354[/snapback]

 

Hei.

 

Dette er et svært godt spørsmål. Jeg er ikke jurist, men så vidt jeg har klart å bringe på det rene, så er faktisk bevisbyrden din. Hvis du tar det med inn til Norge, så skal du betale moms og evt. toll på det, hvis du ikke også har tatt det med ut av landet. Det siste må du da kunne bevise.

 

Men loven er til for å hindre storsmugling. Det betyr at derosm du kommer med et kamera til 6000 kroner, uten eske og uten kvittering fra en utenlandsk butikk, og du har minnekort med noen bilder på i kameraet, så er det antakelig ikke noe problem.

 

Jeg har flere ganger hatt med meg speilreflekskamera og en del dyre objektiver ut av landet, og da har jeg deklarert dem på tollkontoret på avreisestedet, sånn at jeg kan bevise at jeg har det med ut. Men de siste gangene jeg har gjort det, har toll-innspektøren bare sagt at "Nei, det er ikke nødvendig på det utstyret der". Jeg tror de er ute etter større fisk.

 

Samtidig, så er grensen satt til 5000 kroner (det inkuderer alt du har med deg, untatt kvotevarer), for å slippe å styre med småting. Det kan betyr at de har blitt litt strengere på ting som koster mer enn det (sist jeg deklarerte kameraet ut av landet, var før denne regelen kom).

 

Erik

Lenke til kommentar
da har jeg deklarert dem på tollkontoret på avreisestedet, sånn at jeg kan bevise at jeg har det med ut.

 

det visste jeg ikke at man skulle/burde gjøre... :hmm: kan da ikke være så mange som vet det heller... at de kan forvente at man gjør det.

 

men hva med usyldig til det motsatte er bevist? :whistle:

 

jeg kan uansett ikke se for meg at det skulle være noe stort problem.. hadde bare vært LITT surt om jeg hadde gjort et kupp i utlandet og ble vifta inn.. så lurer på om jeg hadde noe jeg skulle sagt.

 

er jo litt teit egentlig.. jeg kan jo handle for 20K i designklær f.eks, og ingen som hadde stussa på det..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...