Gå til innhold

Er det Israels skyld at "palestinerne" sulter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så en enkelt soldat som sparker en hjemløs katt gjør det på vegne av sin egen regjering? Alt soldatene foretar seg er uansett på vegne av regjeringen sin?

5814536[/snapback]

Irrelevant eksempel, har du en liten Holberg i deg? ;)

Når soldatene får ordre fra sine offiserer å utføre en miltær operasjon, enten det er å rykke inn i en muslimsk bydel, eller å "forsvare" et område mot steinkastende ungdommer, så er vel alt de måtte foreta seg til syvende og sist på vegne av regjeringen. De oppfatter det slik selv (bevisst eller ubevisst, for å ikke ha drap på samvittigheten) og muslimene de skyter på oppfatter det slik.

Myndighetene liker å skylde på "den enkelte soldat" utad, for å slippe å ta ansvar, dette må vel kunne kalles en klassiker innen propaganda.

Lenke til kommentar
Når soldatene får ordre fra sine offiserer å utføre en miltær operasjon

...så skylder du på de som ga ordrene hvis en soldat gjør noe galt som han ikke fikk beskjed om å gjøre?

5822001[/snapback]

Fint forsøk på å ta ting ut av sammenhengen. Gidder du quote hele neste gang?

Lenke til kommentar

havanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavana....

Endret av Havana
Lenke til kommentar
I en krig er hver enkel soldat avsvarlig for sine handlinger, krigsforbrytelser etc...

Tenk om noen hadde dømt alle som var i WErmacht i nurenberg, men gobels ble satt fri.....

De valge selv å gjøre det de gjorde :roll:

Nei, de fikk ordre.

Isreals sin regjering, er ansvarlig for sine væpnede styrker sine handlinger....

Ikke hvis enkeltpersoner bryter instrukser, nei.

Saddam og co. var ansvarlige for sin hærs krigsforbrytelser, gassing av kurdere eller no, hvis jeg ikke tar feil....

Det var på ordre fra saddam.

På samme måte som isreal utslettet en eller annen flyktningerleir i lebanon....

Det var vel en kristen gruppe som gjorde det, ikke Israel.

Lenke til kommentar

havanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavana

Endret av Havana
Lenke til kommentar
Synes det er overlegent å tro at man vet så mye bedre enn alle samfunnsviterne og geniene som har jobbet mye med saken. Dette ble nok litt vel enkelt.

Det enkleste er ofte det beste. Iblandt må det en ateist til, for å skille to dypt religiøse sider som kriger. Men jeg blir forbanna når de dreper uskyldige.

Når soldatene får ordre fra sine offiserer å utføre en miltær operasjon, enten det er å rykke inn i en muslimsk bydel, eller å "forsvare" et område mot steinkastende ungdommer, så er vel alt de måtte foreta seg til syvende og sist på vegne av regjeringen

Mennesker er dyr. Innenfor enhver befolkning finner du mennesker som er kapable til hva som helst. Disse er det ikke så greit å sile ut før de trår over streken. Er hele norge ansvarlige for hva Krekar har gjort? Alle han har drept? Hva med hun massemorderen i USA? Vikingene? Er jeg ansvarlig dersom en norsk jeger i afghanistan har drept en sivil? Er myndighetene våre det, selv om de knapt vet hva som foregår?

Nei, de fikk ordre.

I krigsrett er ikke "jeg fikk ordre" en unskyldning. Bryter du krigens regler kan du ikke lene deg på ordreplikt. Selv om man er del av en hær er man alikevel like fullt et individ, med et ENNÅ større ansvar for andre menneskers ve og vel.

Lenke til kommentar
Synes det er overlegent å tro at man vet så mye bedre enn alle samfunnsviterne og geniene som har jobbet mye med saken. Dette ble nok litt vel enkelt.

Det enkleste er ofte det beste. Iblandt må det en ateist til, for å skille to dypt religiøse sider som kriger. Men jeg blir forbanna når de dreper uskyldige.

Når soldatene får ordre fra sine offiserer å utføre en miltær operasjon, enten det er å rykke inn i en muslimsk bydel, eller å "forsvare" et område mot steinkastende ungdommer, så er vel alt de måtte foreta seg til syvende og sist på vegne av regjeringen

Mennesker er dyr. Innenfor enhver befolkning finner du mennesker som er kapable til hva som helst. Disse er det ikke så greit å sile ut før de trår over streken. Er hele norge ansvarlige for hva Krekar har gjort? Alle han har drept? Hva med hun massemorderen i USA? Vikingene? Er jeg ansvarlig dersom en norsk jeger i afghanistan har drept en sivil? Er myndighetene våre det, selv om de knapt vet hva som foregår?

Nei, de fikk ordre.

I krigsrett er ikke "jeg fikk ordre" en unskyldning. Bryter du krigens regler kan du ikke lene deg på ordreplikt. Selv om man er del av en hær er man alikevel like fullt et individ, med et ENNÅ større ansvar for andre menneskers ve og vel.

5834082[/snapback]

men da er ikke noen generaler ansvarlige lenger, men bare soldatene som utfører handlingen

Lenke til kommentar

Norge er selvsagt fullt ut ansvarlige for hva landets soldater og personer som handler på vegne av Norge foretar seg, irrelevant av hvorvidt de følger ordre eller ikke. Overordnede er selvsagt også ansvarlige for hva folkene under seg foretar seg.

I forhold til denne konteksten, ettersom massakren er nevnt, Ariel Sharon ble kjent ansvarlig for massakren på palestinere av den offisielle israelske undersøkelseskommisjonen (som selv har blitt kritisert for å ha vært altfor mild), at det var falangister som gjorde det endrer ikke dette.

Ansvarsforholdet her er det ingen juridisk tvil om, og er fastslått en rekke steder.

Lenke til kommentar

Overaskende usaklig av deg å sammenligne tilfeldige enkeltpersoner fra ulike land med soldater fra Israel. Folkene du nevner har ikke mottatt ordre fra noen og representerer ingen andre enn seg selv, av den enkle grunn at de er sivilister hele gjengen.

Nei, de fikk ordre.

5834082[/snapback]

For det første er det så vidt jeg vet ikke krig i Israel om dagen. For det andre snakker vi ikke om brudd på regler men om drap som foregår som direkte konsekvenser av ordreutførelser. Det er naivt å tro at ethvert drap fra den israelske hær skyldes "individuelle glipper" og ustabile enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
men da er ikke noen generaler ansvarlige lenger, men bare soldatene som utfører handlingen

Meg bekjent har inget israelsk befal beordret eller implisert at soldatene hans skulle skyte uskyldige ubevæpnede palestinere, og det tror jeg du vil ha problemer med å bevise eller sansyneliggjøre.

Overaskende usaklig av deg å sammenligne tilfeldige enkeltpersoner fra ulike land med soldater fra Israel

Ja, for soldater er vel ikke individer? Er israelere indiver? Eller er de fjernstyrt fra Tel Aviv?

Folkene du nevner har ikke mottatt ordre fra noen og representerer ingen andre enn seg selv, av den enkle grunn at de er sivilister hele gjengen

Var vikingene sivilister? Norske jegere i afghanistan?

For det første er det så vidt jeg vet ikke krig i Israel om dagen. For det andre snakker vi ikke om brudd på regler men om drap som foregår som direkte konsekvenser av ordreutførelser. Det er naivt å tro at ethvert drap fra den israelske hær skyldes "individuelle glipper" og ustabile enkeltpersoner

Det er klart det også finnes en kultur for det etterhvert. Det er vel ikke så himmla rart heller med tanke på hva de får imot seg. Men regelrette drap av sivile er svært sjeldent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...