Gå til innhold

Er det Israels skyld at "palestinerne" sulter?


Anbefalte innlegg

Samene så vel på seg selv som eget folk, både før Germanerne kom og tok fra dem landet deres, og det gjør dem nå også, så det var vel et dårlig eksempel...........

5795926[/snapback]

Iflg. Olsens logikk, så er det da selvsagt at samene skal ha egen nasjon....

 

Jeg synes det er et godt eksempel på at ting er mer komplisert enn som så.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
No offense Jblack, men blir ikke dette litt som, vel, alle landområder har i en eller annen periode blitt styrt av andre..

Finnes ikke Nordmenn, bare fordi Sverige, og Danmark i en historisk sammenheng styrte over Norge inntil nylig?

5795969[/snapback]

Jeg har ikke sagt at palestinere ikke finnes. Men jeg antyder at årsaken til at palestinerne i dag ser på seg selv som et folk er politisk og et resultat av den pågående konflikten.

 

Og jeg mener også at fordi man velger å kalle seg et folk, så har man ikke automatisk rett til en egen nasjon.

 

Nå sier jeg heller ikke at palestinerne ikke har rett til egen nasjon. Det jeg sier er at ting ikke er så enkelt og rett frem som jeg føler enkelte fremstiller det som.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at palestinere ikke finnes. Men jeg antyder at årsaken til at palestinerne i dag ser på seg selv som et folk er politisk og et resultat av den pågående konflikten.

5796089[/snapback]

Slik er det vel strengt tatt for de fleste folk, på et eller annet plan.

 

Og jeg mener også at fordi man velger å kalle seg et folk, så har man ikke automatisk rett til en egen nasjon.

5796089[/snapback]

Om man lever innenfor et geografisk begrenset område så er det per definisjon en nasjon, men ikke nødvendigvis en selvstendig nasjonalstat.

 

Nå sier jeg heller ikke at palestinerne ikke har rett til egen nasjon. Det jeg sier er at ting ikke er så enkelt og rett frem som jeg føler enkelte fremstiller det som.

5796089[/snapback]

Jeg synes det er ganske enkelt. Palestinerne er et folk som blir undertrykt og forsøkt fordrevet av en stat de ikke har noe tilknytning til. Da mener jeg det er selvsagt at de skal få sin rettmessige nasjonalstat.

 

Er det ingen sosialantropolog som kan avgjøre folkestriden en gang for alle her ;)

Lenke til kommentar
Palestinerne ser på seg selv som palestinere. Det er fordi de har en tilknytning til området Palestina, de har en felles historie og en felles kultur, følgelig er Palestina en nasjon. Er ikke vanskligere enn det.

5794972[/snapback]

Om det var så enkelt, så ville trøndelag også vært en nasjon. Og Finnmark burde tilhørt samene.

 

Ting er sjelden så enkelt når det gjelder politikk.

5795880[/snapback]

Nå kan man jo strengt tatt kalle trøndelag for en egen nasjon da ;)

 

Poenget her er jo at palestinerne i dag er undertrykt av en annen stat, Israel, som de ikke har noen som helst tilhørighet til. Om Palestina var en del av en fiktiv nasjon kallt araberland så ville sammenligningen med trøndelag vært relevant.

5796063[/snapback]

Undertrykkingen er et resultat av den pågående konflikten. Det er landområder både til jødene, og til araberne, både de som kaller seg palestinere og resten av araberne.

 

Historisk sett er Palestina et større område der filistinerne bodde frem til rundt 2000 før kristus. Navnet Palestina kommer av dett folkeslaget. De som i dag kaller seg palestinere har ingen ting med dette folkeslaget å gjøre, men har tatt navnet fra området de bor i.

 

Dette navnet har de tatt i nyere tid, og etter at Israel ble opprettet. Slik sett kunne gjerne jødene med like stor rett ha tatt navnet til landområdet, og kalt seg palestinere.

 

Det er altså ikke hva man kaller seg som avgjør i hvilken grad man har rett på landområdet eller ikke.

 

 

Grunnen til at man kan være skeptisk til å kalle palestinere et folk, er at palestinerne ikke så på seg selv som palestinere før Israel ble opprettet. De så altså ikke på seg selv som et palestinsk folk før konflikten. Hvorfor ser de på seg selv som et palestinsk folk nå?

5795880[/snapback]

For å si det først, så vet jeg ikke om det stemmer at palestinerne ikke så på seg selv som palestinere før Israel ble grunnlagt. Men sånn overfladisk så vil jeg tippe at de araberne som bodde i Palestina når området var en del av Det Ottomanske Riket og senere mandatområde under britene, så på seg selv som arabere/ottomanere. Det var ikke behov for, eller de hadde ikke tradisjon for å definere seg selv i noe særlig grad, først når Israel ble opprettet og de ble jaget fra hjemmene sine så oppsto det et behov for å definere seg utover det at man var araber/ottomaner.

 

Over flere tiår har palestinerne blitt undertrykt av Israel, de har blitt stuet i flyktningeleire, fått knust husene sine, fått områdene sine okkupert av Israel gjenntatte ganger etc. Det har vokst fram en tilhørighet som har tvunget fram at man har definert seg som palestinere.

5796063[/snapback]

Det er jeg med på.

 

Men husk at undertrykkingen er et resultat av konflikten. Og nesten fra første dag (mindre enn en uke) etter at Israel ble opprettet, så har Israel vært offer for aggresjon fra araberne. Så å skylde ensidig på Israel for de lidelsene palestinerne har opplevd, det er etter min mening helt feil.

 

men poenget fra min forrige post består, palestinerne ser på seg selv som et folk med felles språk, historie og kultur som lever innenfor et geografisk begrenset område, følgelig er Palestina en stat (om enn ikke selvstendig.) og palestinerne et folk.

5796063[/snapback]

Jeg benekter ikke at de er et folk. Men det er ikke så enkelt at man har krav på en stat, bare fordi man velger å kalle seg et folk. Se ovenfor...

 

Jeg ser egentlig ikke hvorfor palestinerne er nødt til å forklare hvorfor de ser på seg selv som et folk, at de må legitimere seg selv på den måten. Det er ingen andre folk som har blitt avkrevd noen forklaring på samme måten.

5796063[/snapback]

Fordi dette blir brukt som et politisk pressmiddel og et argument. Dermed er det på sin plass å diskutere om argumentet har gyldighet.

Lenke til kommentar

Havana, det jeg vil frem til er at selv om en gruppe mennesker definerer seg som et folkeslag og tar navnet etter et område, så gir ikke det automatisk noen hevd på egen nasjon.

 

Det du skriver blir, så vidt jeg kan forstå, helt irrelevant i forhold til dette.

 

Palestinerne bør få sin egen nasjon, men av helt andre grunner enn at de har tatt et navn etter området de bor i.

Lenke til kommentar

Denne konflikten koker ned til tre ting: Religion, religion og religion. Eller skal jeg si: Islam, kristendom og jødedom.

 

Denne konflikten interesserer meg egentlig ikke så lenge religiøse idioter dreper hverandre. Men det irriterer meg når de dreper sivile. Dette er noe særlig palestinerne er flinke til. For eksempel å bombe skolebusser eller familierestauranter. Der går det en absolutt grense. Og derfor mener jeg Israel har all rett til å mure palestinerne ute.

Lenke til kommentar
Havana, det jeg vil frem til er at selv om en gruppe mennesker definerer seg som et folkeslag og tar navnet etter et område, så gir ikke det automatisk noen hevd på egen nasjon.

 

Det du skriver blir, så vidt jeg kan forstå, helt irrelevant i forhold til dette.

 

Palestinerne bør få sin egen nasjon, men av helt andre grunner enn at de har tatt et navn etter området de bor i.

5797838[/snapback]

[kverulantmodus]

Palestina ER en nasjon. Det palestinerne mangler er en selvstendig nasjonalstat.

[/kverulantmodus]

Lenke til kommentar

havanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavana

Endret av Havana
Lenke til kommentar
Denne konflikten koker ned til tre ting: Religion, religion og religion. Eller skal jeg si: Islam, kristendom og jødedom.

 

Denne konflikten interesserer meg egentlig ikke så lenge religiøse idioter dreper hverandre. Men det irriterer meg når de dreper sivile. Dette er noe særlig palestinerne er flinke til. For eksempel å bombe skolebusser eller familierestauranter. Der går det en absolutt grense. Og derfor mener jeg Israel har all rett til å mure palestinerne ute.

5798580[/snapback]

 

Israelerne er like flinke, men de kaller det "militær intervensjon" eller lignende. Når palestinske grupper gjør det samme kalles det "terroristangrep". Begge deler går utover sivile.

Lenke til kommentar
Denne konflikten koker ned til tre ting: Religion, religion og religion. Eller skal jeg si: Islam, kristendom og jødedom.

 

Denne konflikten interesserer meg egentlig ikke så lenge religiøse idioter dreper hverandre. Men det irriterer meg når de dreper sivile. Dette er noe særlig palestinerne er flinke til. For eksempel å bombe skolebusser eller familierestauranter. Der går det en absolutt grense. Og derfor mener jeg Israel har all rett til å mure palestinerne ute.

5798580[/snapback]

No offense, men Isreal har drept langt flere sivile en Palestinerne har gjort...

Gå inn i flyktninger leire å skyte vilt rundt seg....

etc....

 

tror det er 3,2 drepte palestinere per drepte isrealer eller noe, var i dagbladet for leenge siden......

 

Men dette går såpass langt tilbake, 49' og da var det de arabsike statene rundt som angrep isreal, men, de hadde nettopp fått et nytt land på "sine" tidligere områder... etc... meget kompleks greie det her

Lenke til kommentar
Israelerne er like flinke, men de kaller det "militær intervensjon" eller lignende. Når palestinske grupper gjør det samme kalles det "terroristangrep". Begge deler går utover sivile.

 

Palestinerne og deres myndigheter har som sitt øverste mål å ramme sivile. Israel som stat angriper aldri sivile selv om enkelte soldater gjør det. Dessuten er de fleste drepte militante, og de islamske gruppene er flinke til å gjemme seg bak sivile, som de så hyller som martyrer. Ufrvillig martyrisme høres ganske tråkig ut spør du meg.

 

No offense, men Isreal har drept langt flere sivile en Palestinerne har gjort... Gå inn i flyktninger leire å skyte vilt rundt seg....

 

Når har israel gjort dette?

 

I stedet for å diskutere hvem som har skylda og om muslimene i Palestina har rett til å kalle seg palestinere, bør man diskutere hvordan man kan løse problemet, i den grad man mener det er et problem at hundre tusener av muslimer er jaget fra jorda si.

 

Enkelt: Bannlys ekstremistene og putt dem i fengsel. Riktignok kan dog også dette ende med borgerkrig i begge land, men jeg ser ingen annen måte å løse det på lang sikt. Det er religion som er problemet.

Lenke til kommentar
I stedet for å diskutere hvem som har skylda og om muslimene i Palestina har rett til å kalle seg palestinere, bør man diskutere hvordan man kan løse problemet, i den grad man mener det er et problem at hundre tusener av muslimer er jaget fra jorda si.

 

Enkelt: Bannlys ekstremistene og putt dem i fengsel. Riktignok kan dog også dette ende med borgerkrig i begge land, men jeg ser ingen annen måte å løse det på lang sikt. Det er religion som er problemet.

5801017[/snapback]

 

Hvis det hadde vært enkelt å løse problemet, så hadde det vært gjort for lenge siden. Synes det er overlegent å tro at man vet så mye bedre enn alle samfunnsviterne og geniene som har jobbet mye med saken. Dette ble nok litt vel enkelt.

 

Ekstremisme er et problem, men å gjøre det straffbart å være ekstremist er et tilbakeslag til verre regimer enn Israel og Palestina. Det du foreslår er å løse problemet med fascistiske/stalinistiske metoder. Dette ville vært et stort tilbakeslag og gjøre problemene enda verre. Mener du virkelig at borgerkrig i begge land kan løse problemet på sikt? Dette må du i såfall utdype, da det slik det står nå er en selvmotsigelse som er vanskelig å ta seriøst.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Fromage, hvorfor skriver du "palestinerne" og ikke palestinerne?

5785090[/snapback]

 

 

Palestinerne

 

*Har aldri vært et distinkt folk.

*Har aldri hatt et suverent land, kalt Palestina.

*Jerusalem har aldri vært deres hovedstad.

*Det finnes ikke noe palestinsk språk eller kultur.

*Det finnes ikke noe palestinsk folk.

*"Palestina" er en arabisk myte skapt etter at jødene frigjorde Jerusalem i 1967.

 

Kilde: boken Svar

5785927[/snapback]

 

Har de noen gang funnet et land som het Irak før?

Hva med Tyskland, under 200 år gammel.....

Når har det vært en stat ved navn Israel?

 

håpløs argumentasjon.

Lenke til kommentar
No offense, men Isreal har drept langt flere sivile en Palestinerne har gjort...

Gå inn i flyktninger leire å skyte vilt rundt seg....

etc....

En ubegrunnet påstand, men betyr det at når flere av de som er dømt for Nokas-ranet, så kan man si at "Norge ranet Nokas-sentralen"?

Lenke til kommentar
Det var et eksempel på at selv om noen som tilhører en gruppe gjør noe, så betyr ikke de at de representerer den gruppen.

 

Du har fortsatt ikke kommet med fakta som underbygger påstanden din.

5810034[/snapback]

 

DEn Isrealske hæren representerer vel sin egen regjering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...